دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه

هشتمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مصحح برجسته میراث مکتوب شیعه، زنده‌یاد استاد «میرجلال‌الدین محدث ارموی» با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران این عرصه و اصحاب فرهنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه
هشتمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی؛ میراث شیعه

هشتمین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی با تجلیل از مصحح برجسته میراث مکتوب شیعه، زنده‌یاد استاد «میرجلال‌الدین محدث ارموی» با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، پژوهشگران این عرصه و اصحاب فرهنگ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی با بیان این مطلب که بزرگداشت حامیان نسخ خطی سنت نیکوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: کتابخانه مجلس شورای اسلامی امسال موفق به برپایی بزرگداشت برای بزرگی شده است که هیچ‌کس در انتخاب وی شک نمی کند. انتخاب جلال‌الدین محدث ارموی بسیار مناسب است و شاید زودتر از این باید بزرگداشت این شخصیت برگزار می شد. وی با اشاره به ویژه نامه «پیام بهارستان» که با هدف معرفی این شخصیت انتشار یافته است، از استادانی چون شمس آل احمد و محمد دبیرسیاقی، احمد مهدوی دامغانی و میرهاشم محدث که در تهیه این ویژه نامه با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همکاری کرده اند سپاسگزاری کرد. رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: استاد محدث از بزرگان دانشگاه بود که پایه ادبیت و دانش عربی خود را در حوزه علمیه مشهد به دست آورد، ولی حوادث روزگار وی را از حوزه به سمت دانشگاه راند. در واقع محدث، گامی در حوزه و گامی در دانشگاه داشت. فرق محدث ارموی با دیگر کسانی که از حوزه به دانشگاه آمدند این بود که برخلاف سایرین به مبانی ارزشی حوزه پشت نکرد و از حضورش در دانشگاه و دست یابی به نسخه های خطی و آشنایی با دانشمندانی چون علامه قزوینی و مرحوم آشتیانی برای حفظ میراث مکتوب اسلامی شیعه بهره برد. دکتر حداد عادل یادآور شد: محدث یک قلم در جهت خلاف اصول اسلام روی کاغذ نیاورد. عشق و ارادت وی به ائمه اطهار(ع)خصوصا امام دوازدهم(عج) حیرت انگیز و محرک اصلی وی در زندگی بوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به نسخ خطی در قرن حاضر به اندازه کافی نبوده است؛ ولی در دو دهه اخیر این توجه گسترش یافته و نسخه های خطی فرهنگی سرمایه ملی ما شده اند. دکتر حداد عادل با عنوان کردن این مطلب که تصحیح کتاب «النقض» محدث در میان آثارش درخششی ویژه دارد، گفت: این اثر از جهات مختلف خواندنی است. النقض کلامی جدی در دفاع از تشیعبه شمار می‌رودکه به قلم عبدالجلیل قزوینی رازی در برابر شبهه های کتاب «فضائح الروافض» به زبانی ساده و قابل فهم و در عین حال همراه با احتجاج های عمیق محتوایی و تاریخی به نگارش درآمده است. با طبع این اثر با مقابله و تصحیح سید جلال الدین حسینی ارموی مشهور به محدث به نثری روشن و دلپذیر از میانه قرن ششم دست یافتیم که سرمایه ای بزرگ برای زبان و ادبیات فارسی است. وی، اشتمال کتاب النقض بر اسامی عده ای از رجال و علمای قرن ششم هجری همراه با اسامی بلاد و محله های آن زمان را از دیگر نقاط قوت «النقض» دانست و تصریح کرد: با توجه به ارزش اثر که از نظر ادبی، عربی، سیاسی، اجتماعی، شیوه تصحیح و ... بی نظیر است، باید پایان نامه های کارشناسی ارشد متعدد درباره این کتاب نوشته شود. دکتر حدادعادل با اشاره به این‌که کتابخانه مجلس شورای اسلامی در طول عمر30 ساله خود، 30 هزار نسخه خطی گردآورده است، پیشنهاد کرد نهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی به احترام «شیخ عزیزالله عطاردی قوچانی» برپا شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS