دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

در اين کتاب، کارکرد دین در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی و تحلیل شده است و بیان شده که دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست، بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن
کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن

نویسنده کتاب تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی و مدرن در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

پس از پیروزی انقلاب ایران، با توجه به اینکه دین به عنوان یک نهاد قوی، وارد حوزه کلان فعالیت های سیاسی و اجتماعی شد و اداره حکومت و اجتماع را برعهده گرفت و صدور انقلاب را هم سرلوحه آرمان های خود قرار داد، مسأله کار آمد بودن دین در اداره ابعاد مختلف جامعه و قدرت و توانایی آن در ایجاد تحول و تکامل همه جانبه، جایگاه خاصی در مباحث نظری و کاربردی پیدا کرد. در باب ضرورت بررسی در مبادی نظری و کاربردی این نظریه باید گفت که چنین رهیافتی در تحلیل برخی پژوهشگران درباره دین و نهاد ها و مناسک دینی به چشم می خورد.

نویسنده در این نوشتار کارکرد دین را در جامعه سنتی و مدرن از زوایای گوناگون بررسی کرده و با تحلیل این موضوع بیان می‌دارد دین در جامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پیشرفت نیست بلکه نیاز اصلی پیشرفت فردی و اجتماعی است.

نوشتار حاضر در قالب یک مقدمه و چهار فصل و یک خاتمه سامان یافته است.

در مقدمه این تحقیق به بیان مسأله و مدعیات تحقیق، اهمیت و پیشینه انجام تحقیق، شیوه انجام تحقیق پرداخته شده است. فصل اول حاوی مباحث تعریف (دین)، (کارکرد)، (ساخت) و (نظام) به مثابه نظام مفهومی این نوشتار است. فصل دوم به بیان ویژگی های ساختاری و معنایی یا نمادی جامعه سنتی و مدرن اختصاص یافته است. فصل سوم حاوی بیان کارکردهای دین در جامعه سنتی در سه سطح فردی، نهادی و جامعه به مثابه نظام است. در فصل چهارم به بررسی کارکردهای دین در جامعه مدرن در همان سه سطح پرداخته شده است. درخاتمه به جمع بندی و نتیجه گیری پرداخته شده است.

در بخشی از تحلیل کارکردهای دین در جامعه سنتی آمده است: «انسان در دنیای مادی با انواع دردها، سختی ها مانند مرگ، شرور و رنج های طبیعی مواجه است که هیچ راه چاره و فراری از آنها فرا روی بشریت گشوده نیست.

این مسایل باعث می شود سؤالات اساسی و بنیادین نسبت به فلسفه زیستن؛ یعنی مبدأ، حال و غایت در اذهان انسان ها شکل بگیرد؛ در صورت مدلل و موجه نشدن این سختی ها و گرفتاری ها در سایه پاسخ گویی دقیق به پرسش های بنیادین، زندگی برای انسان بی معنی و نامعقول و جهان هستی به یک عالم بیهوده و بی معنی مبدل خواهد شد.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جامعه برتر

کتاب جامعه برتر

کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
Powered by TayaCMS