دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم

حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت جامع و کامل الهی بزرگ و بی نظیر در بین زنان جهان بوده و هست و خواهد بود.
مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم
مودت و محبت حضرت فاطمه(س) ضامن رهایی از آتش جهنم
نویسنده: محمدرضا جواهری

حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت جامع و کامل الهی بزرگ و بی نظیر در بین زنان جهان بوده و هست و خواهد بود. بنابراین تا روز قیامت همواره شایستگی دارد اسوه بماند و راهنمای زنان و مردان جهان قرار گیرد. از این رو باید جهانیان حضرت فاطمه(س) را بشناسند و او را دوست بدارند و از او پیروی کنند تا به کمال و رستگاری برسند.

ضرورت و وجوب محبت و مودت مردم نسبت به حضرت فاطمه در قرآن کریم یادآوری گردیده و اجر رسالت پیامبر خدا مودت به نزدیکان و اهل بیت پیامبر اعلام شده است (شوری، آیه23). بی‌تردید حضرت فاطمه در نزدیکان و اهل بیت پیامبر جای دارد و بنابراین مودت او بر همگان لازم است. «مودت»، محبت آگاهانه و از روی معرفت است. مشهورترین لقب دختر پیامبر خدا و همسر علی بن ابی طالب «فاطمه» است. این لقب نیز گویای لزوم محبت و عشق و دوستی جهانیان نسبت به فاطمه زهرا(س) می‌باشد. جابر بن عبدالله انصاری گفته است پیامبر خدا(ص) فرمود: انما سمیت ابنتی فاطمه لان الله فطمها و فطم محبیها عن النار (بحار الانوار، ج43، ص16). دخترم، فاطمه نامیده شده است زیرا خداوند او و دوستدارانش را از آتش بریده و جدا کرده است. آری حضرت فاطمه از آتش رهاست و سرآمد زنان اهل بهشت از ازل تا ابد خواهد بود. در این حدیث نبوی چیستی و چرایی نام فاطمه بیان شده است. دختر پیامبر فاطمه نام گرفت چون خداوند او و محبان فاطمه را از آتش نجات داده است. بنابراین لقب فاطمه منشا الهی دارد و خدای متعال فاطمه و عاشقانش را از آتش رهایی بخشیده است. همه موحدان تاریخ درصدد نجات از آتش جهنم و ورود به بهشت بوده‌اند. به حکم این حدیث، محبت فاطمه راه نجات از آتش جهنم است. همسر فاطمه زهرا امیرمومنان امام علی(ع) نیز درباره وجه تسمیه و علت نامگذاری دختر پیامبر به فاطمه فرموده‌اند: انما سمیت فاطمه لان الله فطم من احبها عن النار (بحارالانوار، ج43، ص13و ص15 ¤ علل الشرایع، ص179). «فاطمه» فاطمه نامیده شد چون خداوند هرکس را که او را دوست بدارد از آتش رهایی بخشیده است. براساس آیه مودت و منطق اهل بیت در فلسفه نامگذاری حضرت فاطمه، باید حضرت فاطمه را دوست داشت و بی شک این محبت عامل سعادت و نجات و رستگاری است. البته «محبت فاطمه» در اندیشه و رفتار کارگشاست.

باید با آگاهی و شناخت ابعاد شخصیت حضرت فاطمه، دوستی آن حضرت در دل انسان‌ها جای گیرد و آثار آن نیز در رفتار و عمل آنان مشاهده شود. شناخت فضایل و اخلاق و صفات حضرت فاطمه و تلاش همه جانبه برای فاطمی زیستن نیز بخشی از محبت و مودت به حضرت فاطمه است. محبت اعتقادی و پیروی عملی از حضرت فاطمه و عمل بر طبق سیره ایشان عامل رهایی از آتش جهنم است. باید فاطمه را شناخت و فاطمی زیست و از فاطمیون شد و در آخرت از جهنم رهایی یافت.

مقاله

نویسنده محمدرضا جواهری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.

پر بازدیدترین ها

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

این کتاب به بیان بایسته های اخلاقی و معنوی, شرایط موفقیت در تبلیغ دینی و ویژگی های عملی و اخلاقی مبلغان پرداخته است.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.
Powered by TayaCMS