دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتاب نقش رفتار انسان در تغییر سرنوشت

تبیین صحیح اندیشه ی دینی در زمینه قضا و قدر و تاثیر اعمال بر تغییر سرنوشت.
کتاب نقش رفتار انسان در تغییر سرنوشت
کتاب نقش رفتار انسان در تغییر سرنوشت
کتاب یاد شده در راستای تبیین اندیشۀ دینی در زمینۀ قضا و قدر و تأثیر اعمال بر تغییر سرنوشت در چهار فصل تنظیم شده است.

* فصل اول: مفهوم شناسی

در فصل نخست برای روشن شدن مراد از مفاهیم «قضا و قدر» و «فعل آدمی» به بررسی معانی و اقسام هر یک پرداخته شده است تا مبنایی برای فصول دیگر قرار گیرد و ارائۀ معانی آن ها در خلال مباحث بعدی رشتۀ مباحث را از دست خواننده نگیرد و مخاطب به راحتی به ارتباط مطالب با یکدیگر واقف گردد.

* فصل دوم: ادلۀ اثبات وجود سرنوشت و امکان تغییر آن

بعد از بحث مفهوم شناسی، از آن جا که بحث کلیدی کتاب «تأثیرگذاری تلاش انسان در تغییر سرنوشتش» می باشد قبل از هر چیز باید به پاسخ این سؤال پرداخت که: آیا اساساً سرنوشت، وجود حقیقی دارد یا امری خیالی و موهوم است؟ و در صورت اثبات مورد اول، بیان شود: آیا سرنوشت، قابل تغییر است یا نه؟؛ لذا در فصل دوم، ابتدا دلایل عقلی و نقلی بر اثبات وجود سرنوشت، تصریح گشته، سپس بحث ثبات و تغییر در سرنوشت، مورد تفحص قرار گرفته است. با این مَطلع که: آیا سرنوشت، امری ثابت است یا متغیر یا باید گفت: برخی از مراتب آن، قابل تغییر و برخی از آن ها چنین قابلیتی را ندارند؟.

قبل از پاسخ به این سؤال، رابطۀ سرشت و سرنوشت مورد بررسی قرار می گیرد تا معلوم شود آیا سرنوشت، همان سرشت و فطرت آدمی است که قابل تغییر است یا با آن تفاوت دارد؟ بعد از بیان رابطۀ مذکور، دلایل عقلی و نقلی دالّ بر امکان تغییر سرنوشت بررسی می گردد.

* فصل سوم: تأثیر فعل و تلاش انسان در سرنوشت

بعد از وضوح قابلیت تغییر سرنوشت انسان باید دانست: تأثیرگذاری فعل و تلاش آدمی در تغییر سرنوشت خود به چه میزان است؟ بدین جهت در فصل سوم به این مهم پرداخته شده است و برای تبیین هر چه بهتر آن، ابتدا دیگاه های مختلف دربارۀ تأثیر فعل انسان بر سرنوشت (نظریۀ جبر و تفویض و امرٌ بین الأمرَین) مورد بحث قرار گرفته تا بطلان دیدگاه جبریون و مفوّضه، و حقانیت نظریۀ امرٌ بین الأمرَین اثبات و بیان شود؛ در تقدیر الهی دست بشر در نحوۀ انتخاب فعل ، کاملاً باز و آزاد است و از این نظر افعالش مستند به خود اوست ولی از آن جهت که خداوند متعال خالق انسان است و همه چیزش وابسته به اوست، کارهای وی را به خداوند نسبت می دهیم. در نتیجه انسان با اختیار خدادادی می تواند تلاش کند و سرنوشت خویش را تغییر دهد.

سپس نقش عوامل معنوی اعمّ از اعمال صالح، فضایل اخلاقی و گناهان در تغییر سرنوشت بشر، بررسی و در ادامه، عوامل مؤثر در روزی مقدّر بیان می شود.

فصل چهارم: زمینه های شکل گیری فعل تأثیرگذار در سرنوشت

در فصل آخر کتاب نیز زمینه های شکل گیری فعل تأثیرگذار در سرنوشت که شامل: تصور، تصدیق، شوق، اراده، همت و... می باشد، پرداخته می شود تا هر کس تلاش کند این زمینه ها را بر اساس عقل و شرع تنظیم کند و بهترین سرنوشت در انتظارش باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.

پر بازدیدترین ها

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

این کتاب به بیان بایسته های اخلاقی و معنوی, شرایط موفقیت در تبلیغ دینی و ویژگی های عملی و اخلاقی مبلغان پرداخته است.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.
Powered by TayaCMS