دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تلاش مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم برای رصد هلال ماه رمضان

No image
تلاش مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی قم برای رصد هلال ماه رمضان
گروه رصدخانه مرکز ‌مطالعات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی قم، در اطراف این شهر به استقبال رؤیت هلال ماه رفتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه رصدخانه مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی قم وابسته به دفتر حضرت آیت‌الله سیدعلی سیستانی، در 29 شعبان المعظم، مطابق با یازدهم شهریور، برای رؤیت هلال ماه به حاشیه شهر قم رفتند؛ اما هلال ماه مبارک رمضان را رؤیت نکردند.
در این گروه که پژوهشگران حوزوی و کارشناسان علمی رصدخانه حضور داشتند، به وسیله سامانه محل‌یابی جهانی Global Positioning Systems ویژه ردیابی اجرام آسمانی، مکان هلال ماه را در آسمان شناسایی کردند؛ اما موفق به رؤیت ماه نشدند.
محمد صالح نجف، مدیر مرکز مطالعاتی و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی قم، در حاشیه این رصد به خبرنگاران گفت: زمان غروب آفتاب، امروز در قم، سیزده دقیقه بعد از غروب خورشید امکان رؤیت هلال ماه وجود داشت که ارتفاع ماه یک درجه و53 دقیقه و درخشندگی آن 79 صدم درصد بود که این درخشندگی به کمتر از یک درصد است و نمی‌توان ماه را رؤیت کرد.
وی ارتفاع، نور، درخشندگی، سن، مکان و مدت مکث ماه و فاصله قرار گرفتن ماه از خورشید و وضعیت جوی را از مؤلفه مهم در رؤیت هلال ماه دانست و اظهار داشت: این مؤلفه‌ها در قم از حد استاندارد پایین‌تر بود، به همین جهت امکان رؤیت وجود نداشت.
مدیر مرکز مطالعاتی و پژوهش‌های فلکی ـ نجومی قم یادآور شد: رؤیت هلال ماه، حتی در منطقه خاورمیانه، شمال قاره آفریقا و قاره اروپا رؤیت نخواهد شد؛ زیرا مؤلفه‌های رؤیت هلال ماه در این کشورها بسیار پایین است.
 
منبع: www.rasanewz.com
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

No image

آسیب شناسی نظری، عملی و مدیریتی از عوامل ارتقاء کیفی فعالیتهای دینی است

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضرورتها و راهکارهای تبلیغ و اطلاع رسانی دینی را یادآور شد و ضمن تشریح آسیبهای نظری، عملی و مدیریت تبلیغ، بر چگونگی شکل گیری روش تبلیغ به منظور تأثیر گذاری تأکید کرد و گفت: رفع نواقص در شبکه بزرگ تبلیغ به حضور گسترده نسل جوان منتهی می شود.
آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور به دانشگاه ارتقاء می یابد

آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور به دانشگاه ارتقاء می یابد

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور استانها گفت: به زودی تمامی آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور تحت عنوان دانشگاه امام عصر(عج)ساماندهی شده و از سطح آموزشکده به دانشگاه ارتقاء می یابند.
Powered by TayaCMS