دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

امسال هم طبق نوروز هر سال برای جذب مخاطب بیشتر، چند سریال مناسبتی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شد. سریال‌های مناسبتی‌ای که چند سالی است پخش آن‌ها در نوروز و ماه رمضان باب شده و بیشترشان هم به آن مناسبت، فقط در حاشیه اشاره می‌کنند. یعنی اگر آن مناسبت را از آن سریال بردارند هیچ اتفاقی که نمی‌افتد، بلکه سریال بهتر هم می‌شود چون لااقل بار سریال مناسبتی را به دوش نمی‌کشد.
سریال همه خانواده من هم جزو سریال‌هایی است که نوروز ۹۲ از شبکه سوم سیما پخش شد. سریالی که مخاطب چندانی در میان مردم نداشت؛ مگر عده کمی که هر نوع فیلمی را می‌بینند و محتوا و ساختار سریال چندان فرقی برایشان نمی‌کنند. البته این سریال تلاش کرده بود تا مخاطب، نوروز و سنت‌های خانوادگی و ایرانی را در متن سریال مشاهده کند اما به نظر نمی‌رسد چیزی که در سریال برجسته است نوروز و سنت‌های ایرانی باشد.
این سریال درباره دو خانواده کاشانی است که یکی از این دو خانواده در کار گلاب و دیگری در کار فرش است، اما پیدا شدن تعهدنامه‌ای که ۴۰ سال پیش توسط بزرگ این دو خانواده تنظیم شده، ماجراهایی را برای اعضای این خانواده‌ها به وجود ‌آورده است.
داستان، قضیۀ تکراری چشم طمع داشتن بچه‌ها و فامیل‌ها به مال و اموال و دارایی بزرگ خانواده است. نظیر داستان این سریال را در سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی دیده‌ایم و این سریال که برای نوروز هم تهیه شده باید جذاب‌تر از سریال‌های عادی و غیر مناسبتی باشد و مخاطب را پای تلویزیون بکشد اما می‌بینیم که عملاً این اتفاق نمی‌افتد؛ چون این سریال بجز نماهای بصری زیبایی که از یک خانه و فضاهای سنتی ارائه داده کشش داستانی‌اش در حدی نیست که بیننده را پای تلویزیون نگه دارد. نویسنده و کارگردان هم تلاش نکرده خلاقیتی در ارائه این ایده و محتوا به خرج دهد. این محتوای خوب پرداخت نشده با بازی‌های غیر حرفه‌ای و کلیشه شده بعضی بازیگران دل‌زدگی بیشتری به وجود می‌آورد.
قرار بوده درون‌مایه این کار طنز باشد اما ما در این سریال طنزی نمی‌بینیم؛ مگر اینکه چند مورد طرز لباس پوشیدن‌های غیر معمولی و غیر عرف و ادا اطوار ساده‌لوحانه یکی دو شخصیت را استفاده از طنز بدانیم.

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود. فضای خانه‌ای که لطف ا... خان در آن زندگی می‌کند و ماجرای داستان در آن اتفاق می‌افتد، یک خانه با ساخت کاملاً سنتی است. لباس‌هایی که اهالی خانه و مخصوصاً نوه لطف ا... خان (شاپرک) می‌پوشد سنتی است. ناگفته نماند‌‌ همان لباس‌ها را هم جوری می‌پوشد که در بیننده احساس بی‌رغبتی به هر چه لباس سنتی است به وجود می‌آورد؛ یا لباس‌هایی که خاله عزت می‌پوشد: یک کت و دامن با یک روسری و کلاهی که روی روسری می‌پوشد و حتی بیرون خانه هم همین‌ها را به تن می‌کند. اهالی خانه عصرانه کاهو سکنجبین می‌خورند به طرز سنتی. توی یک سینی گرد بزرگ کاهوهای برگ برگ شده را می‌گذارند و توی کاسه‌های لعابی سفالی سکنجبین می‌ریزند و برگ کاهو‌ها را درسته توی سکنجبین می‌زنند و توی دهانشان می‌گذارند و نصف کاهو‌ها از دهانشان بیرون می‌زند.
البته نماهایی که از خانه‌ها و فضاهای سنتی کاشان نشان داده می‌شود چون در کمتر فیلمی به این صورت استفاده شده جزو نکات مثبت سریال است. از سویی به نظر می‌رسد از معدود نمادهای سنتی بودن آدم‌های این خانه که در این فیلم خوب جا افتاده و به دل می‌نشیند، جلسه مشاعره‌ای است که آن‌ها دور هم برگزار می‌کنند.

سنتی بودن‌گاه در رابطه آدم‌های این سریال هم مشاهده می‌شود که در این مورد‌گاه تناقض هم به چشم می‌خورد. برای نمونه شاپور به دخترش شاپرک اجازه می‌دهد در یک موسسه خیریه در کنار حامد کار کند اما از سویی وقتی همه برای به اصطلاح فعالیت اجتماعی می‌خواهند خانه را ترک کنند، یکی از نوه‌های لطف ا... خان که تازه نوزادی به دنیا آورده شکایت می‌کنند که او هم دوست دارد مثل بقیه اعضای خانواده در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کند و شاپور با تمسخر جواب می‌دهد که بزرگ‌ترین فعالیت اجتماعی توی دست‌های شماست و به دست‌های او که نوزادش را در آغوش دارد اشاره می‌کند و جالب است که این فعالیت اجتماعی که آن‌ها به دنبالش می‌روند پیدا کردن دختر توریستی باشد که با خانواده‌اش به کاشان آمده‌اند و آن‌ها عکسش را پرینت گرفته و همه اعضای خانواده کار و کاسبی و زندگیشان را‌‌ رها کرده و دنبال پیدا کردن آن دختر و خواستگاری از او برای پسر عزت هستند.
چگونگی رابطه حامد و شاپرک هم در طول سریال کاملاً مشخص نمی‌شود. بازی‌ها و دیالوگ‌ها هم‌گاه خیلی مصنوعی و غیر واقعی است.
متأسفانه کارگردان یا نویسنده این سریال مانند خیلی از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، هوش مخاطب را در سطح پایینی در نظر می‌گیرند و لازم می‌دانند همه چیز را توضیح دهند و واضح بیان کنند و جای هیچ فکر و حدسی برای مخاطب باقی نگذارند. برای مثال وقتی عده‌ای از کارخانه گلاب گیری که سالار خان مسئول اداره آن است دیدن می‌کنند و خانمی می‌خواهد یک شیشه گلاب بردارد، سالار اجازه نمی‌دهد و می‌گوید که در پایان بازدید یک جعبه به شما داده خواهد شد. همین جا مخاطب حدس می‌زند که باید کاسه‌ای زیر نیم کاسه سالار خان باشد که با آن شدت شیشه گلاب را از دست زن می‌گیرد و حتی اجازه نمی‌دهد که آن را بو کند اما عوامل فیلم به این بسنده نمی‌کنند و حتماً کمی بعد سالار خان باید به صورت بدجنسانه‌ای بخندد و بگوید‌ها ‌ها نفهمیدند که من آب قاطی گلاب می‌کنم؛ و این توهینی آشکار به هوش مخاطب است. یا وقتی با افتادن یک کاشی و آجر از حیاط خانه قرار است حرفی زده و چیزی گفته شود، با نشان دادن افتادن آن کاشی به صورت حرکت آهسته به نوعی به زور فهماندن است، به خصوص که با حرکات دیگر هم از این دست همراه می‌شود. قسمتی که لطف ا... خان سر مزار زنش می‌رود و شروع به درد دل می‌کند هم تقریباً از همین نوع است؛ چه لزومی دارد که ما زن لطف ا... را ببینیم که با چادر سفید پشت سر شوهرش بایستد و با او حرف بزند. این صحنه کار را شبیه کارهای فانتزی می‌کند که به بقیه فضاهای سریال نمی‌خورد.
در کل باید گفت این سریال نه ویژگی‌های یک سریال طنز را دارد و نه یک سریال جدی با داستان‌پردازی جذاب است و نسبت به فیلم‌ها و سریال‌هایی با داستان و محتوای مشابه، چیز زیادی جز چند فضای بصری زیبا از نماهای سنتی برای مخاطب به همراه ندارد. می‌توان گفت این سریال انتظار مخاطبی را که می‌خواهد تعطیلات عیدش را پای تلویزیون بگذارند به هیچ وجه برآورده نکرده است.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده زینب علیزاده لوشابی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»

در کشاکش فانتزی و درام | نقدی بر سریال «آب پریا»

«آب پریا» مجموعه‌ای است که همه دغدغه‌های تکرار شوندۀ سازنده‌اش را در خود جمع کرده و با تمرکز بر فاجعه‌ای به نام خشکسالی، راه علاج را در بیداری آدم‌ها و بازخوانی نقش آن‌ها در تجدید حیات منابعِ دربردارندۀ این منبع حیات جستجو می‌کند.
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
Powered by TayaCMS