دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آشنایی با احکام اعتکاف (مکان اعتکاف)

اعتکاف تنها در مسجد صحیح است ، بنابراین اگر کسى در خانه خود یا در تکیه، یا حسینیه یا در حرم معتکف شود صحیح نیست و ازمساجد نیز تنها در این مساجد، اعتکاف صحیح است .
آشنایی با احکام اعتکاف (مکان اعتکاف)
آشنایی با احکام اعتکاف (مکان اعتکاف)

مکان اعتکاف‌

40- اعتکاف تنها در مسجد صحیح است ، بنابراین اگر کسى در خانه خود یا در تکیه، یا حسینیه یا در حرم معتکف شود صحیح نیست و ازمساجد نیز تنها در این مساجد، اعتکاف صحیح است .

* مسجد الحرام

* مسجد النبى (ص)

* مسجد جامع کوفه‌

* مسجد بصره (در روایتى آمده است ، اعتکاف تنها در مساجدى صحیح است که پیامبر یا وصى پیامبر در آن نماز جماعت خوانده باشد و در دو مسجد اول پیامبر (ص) و حضرت على (ع) و در دو مسجد دیگر حضرت على (ع) نماز جماعت خوانده‌اند و اعتکاف در مسجد جامع نیز در برخى روایات دیگر آمده است (وسائل الشیعه، ج 7، ص 406).)

* و به قصد رجاء مى توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد.(به قصد رجاء ؛ یعنى به نیت مطلوب بودن و به امید پاداش و ثواب.)( آیات عظام ، خوئى، گلپایگانى ، اراکى ، سیستانى ، صافى، مکارم: اعتکاف در مسجد جامع نیز صحیح است هر چند احتیاط آن است که در یکى از آن چهار مسجد معتکف شود.)

41- در این مسأله فرقى بین مردان و زنان نیست، بنابراین اگر دختران و بانوان بخواهند معتکف شوند، باید در یکى از همین مساجد باشد.

42- س: آیا اعتکاف در غیر مساجد جامع؛ مثل نماز خانه دانشگاه‌ها رجاءاً اشکال دارد یا نه؟ در صورت صحت، آیا احکام اعتکاف؛ از قبیل ترک محرمات جارى مى‌شود یا خیر؟

آیت الله خامنه‌اى: رجاءاً اشکالى ندارد.

آیت الله بهجت : ظاهراً جایز نیست و احکام اعتکاف را ندارد.

آیت الله فاضل:اعتکاف در مسجد جامع رجاءاً صحیح است و در غیر از مساجد جامع جایز نیست.

آیت الله سیستانى : مشروع نیست و احکام آن را ندارد.

آیت الله مکارم : اعتکاف باید فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است که قشرهاى مختلف شهر در آن شرکت کنند.

آیت الله تبریزى : اعتکاف باید در مسجد جامع شهر باشد و اعتکاف در غیر مساجد جامع صحیح نیست.

43- س : آیا انسان مى‌تواند نذر کند که در شهر دیگرى معتکف شود؟

آیت الله تبریزى : مانعى ندارد، باید روزه‌اش در آنجا صحیح باشد و نذر اعتکاف در شهر دیگر، نذر روزه نیست.

44- اگر در یک شهر، دو یا چند مسجد جامع وجود داشته باشد، در هر کدام که بخواهد مى‌تواند معتکف شود.

45- اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتکاف خود مشخص کند، چنین قصدى لغو است ، و لازم نیست حتماً در آنجا معتکف شود.

46- اگر معتکف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتکاف او باطل است. چون توقف او در مسجد ، حرام است. (آیت الله خویى: هر چه با حال جنابت در مسجد توقف کند، جزء اعتکاف نیست. )

47- اگر جاى شخص دیگرى را غصب کند، یا عمداً بر فرش غصبى بنشیند، هر چند گناه کرده است ولى اعتکافش باطل نیست . (آیات عظام گلپایگانى ، اراکى، صافى: بنابراحتیاط واجب اعتکافش باطل است .

آیت الله خویى: اگر جاى کسى را غصب کند اعتکافش اشکال دارد ولى اگر بر فرش غصبى بنشیند اعتکاف باطل نیست.

آیت الله مکارم: به احتیاط واجب، اعتکافش باطل نیست. )

48- اگر کسى از روى فراموشى یا جهل به مسأله ، بر فرش غصبى بنشیند، اعتکاف باطل نیست.

49- س : اگر جاى کسى را که معتکف بوده غصب کند، فرموده‌اند اعتکاف او باطل است، حال اگر جاهل بود یا عامد بود و حال پشیمان شده و جاى خود را عوض کند، اعتکاف او صحیح است یا خیر؟ در صورت عمد آیا کفّاره دارد یا خیر؟

آیت الله بهجت: در فرض مذکور اعتکاف او صحیح است و در صورت بطلان کفاره ندارد.

آیت الله خامنه‌اى: اعتکاف صحیح است و کفاره هم ندارد.

آیت الله سیستانى: عمداً هم اگر باشد اعتکاف صحیح است.

آیت الله فاضل: على اى حال اعتکاف صحیح است.

آیت الله مکارم : اگر جاهل به موضوع باشد، اعتکافش صحیح است ولى اگر غصب بودن را مى‌دانسته و حکم اعتکاف را نمى‌دانسته ، اعتکاف او صحیح نیست و توبه در اینجا مشکل را حل نمى‌کند.

آیت الله تبریزى : چنانچه غافل بوده ، اعتکافش صحیح است و اگر جاهل متردد بوده یا عامد بوده اعتکافش صحیح نیست. لکن کفاره ندارد.

50- س : اگر کسى را که زودتر از او در مسجد رفته، بیرون کند و جایش را بگیرد، اعتکافش صحیح است یانه؟

آیت الله صافى گلپایگانى: بنابر احتیاط ، اعتکاف او باطل مى‌شود، باید اگر اتمام اعتکاف بر او واجب شده، آن را تمام نماید و اگر اعاده آن، واجب است، پس از اتمام اعاده نماید.

آیت الله بهجت: اگر مکان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتکافش باطل است.

آیت الله مکارم : خالى از اشکال نیست.

آیت الله فاضل: بلى اعتکاف او صحیح است و بطلان آن محل منع است.

51- س : آیا گذاشتن وسائل یا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مى‌شود؟

آیت الله مکارم:هرگاه به موقع در مسجد حضور یابند بعید نیست موجب حق سبق باشد.

آیت الله بهجت: مى‌شود.

تعریف مسجد جامع‌

52- س: تعریف مسجد جامع چیست؟

آیت الله گلپایگانى: مسجد جامع مسجدى است که اغلب اوقات بیشتر از سایر مساجد جمعیت داشته باشد.

آیت الله خامنه‌اى : مسجدى که براى اجتماع زیادى از اهالى آنجا ساخته شده و اختصاص به گروه خاصى یا اهالى محله‌اى نداشته باشد؟

53- س: مسجد جامعى در شهرى ساخته شده ، بعد از آن ، مسجد بسیارى بزرگترى ساخته شده و آن نیز مسجد جامع معروف گشته، کدامیک از این دو مسجد، شرعاً مسجد جامع مى‌باشد،و ملاک در تعیین مسجد جامع چیست ، با توجه به اینکه گاهى در این مسجد نمازجمعه خوانده مى‌شود و گاهى در آن و حکم اعتکاف در این دو مسجد چیست؟

آیت الله خویى: در صدق جامع بودن مسجد شرط نیست که تنها یک مسجد باشد، پس تعدد مسجد جامع در یک شهر ضررى نمى‌زند و اعتکاف درهر دو صحیح است، اگر جامع نامیده شود و اقامه نماز جمعه دخلى در موضوع ندارد.

54- جامع بودن مسجد را از این راهها مى‌توان فهمید: (نظر آیت الله صافى در این مسأله به دست نیامد.)

* خود انسان یقین کند.

* به طورى بین مردم مشهور باشد که جامع بودن آن معلوم شود. ( آیت الله سیستانى : یا اطمینان حاصل شود. )

* دو نفر عادل بگویند. ( آیات عظام خویى ، فاضل، مکارم: یک نفر عادل هم بگوید کفایت مى‌کند.)

* و چنانچه دو نفر در جامع بودن مسجدى اختلاف داشته باشند، با حکم حاکم نیز معلوم مى‌شود. ( آیت الله گلپایگانى ، آیت الله اراکى: به هر حال ، حکم حاکم کفایت مى‌کند. آیت الله مکارم: حکم حاکم بنابراحتیاط واجب کافى نیست. )

55- اگر انسان در جایى به اعتقاد اینکه مسجد جامع است معتکف شود، بعداً معلوم شود مسجد نیست (مثلاً تکیه یا حسینیه است) یا مسجد جامع نیست، اعتکاف باطل است .

حدود مسجد

56- پشت بام و سرداب و محراب مسجد، و هر چه به سبب توسعه مسجد آن افزوده شده جزو مسجد به حساب مى‌آید ، مگر آنکه بدانیم؛ جزو مسجد نیست .

( آیت الله سیستانى : در صورتى که نشانه‌اى بر اینکه جزء مسجد است وجود داشته باشد حکم مسجد را دارد.

آیت الله صافى : افزوده‌هاى مسجد ، تا معلوم نشود جزء مسجد است حکم مسجد را ندارد. ) (در صورت شک ، چنین جاهایى ، حکم مسجد را دارد)

57- به جز سه مکانى که در مسأله قبل گفته شد، جایى را که انسان نداند جزو مسجد است یا از متعلقات آن، (مثل حیاط مسجد) حکم مسجد را ندارد و اعتکاف در آنجا صحیح نیست.

( آیت الله سیستانى : اگر نشانه‌اى بر مسجد بودن آن وجود نداشته باشد.

آیت الله مکارم: مگر آنکه ظاهر حال دلالت داشته باشد که جزو مسجد است .)

58- س : مسجدى که علاوه بر شبستان ، داراى حیاط و صحن و راهرو است و در عرف همه آنها را مسجد مى‌خوانند ، آیا احکام مسجد بر آنها جارى است یا نه، و در صورتى که قصد بانى معلوم نباشد، ساختن مستراح و امثال آن در یک طرف آن صحن چه صورت دارد، دلیل و قرینه بر عدم مسجدیت لازم است یا نه؟

آیت الله گلپایگانى : با شک در آنکه صحن را جزء مسجد قرار داده، اگر اماره‌اى بر مسجد بودن نباشد، محکوم‌( اماره = نشانه، علامت.) به مسجدیت نیست، و اماره بر عدم ، لازم نیست.

اعتکاف در دو مسجد

59- یک اعتکاف باید در یک مسجد باشد، پس اعتکاف در دو مسجد که بخشى از وقت را در یکى و بخشى از آن را در دیگرى بماند صحیح نیست، خواه آن دو مسجد، متصل به هم باشند یا جداى از هم، آرى اگر به گونه‌اى‌(آیت الله مکارم : اعتکاف در دو مسجد متصل به هم اشکال ندارد. ) وصل به یکدیگر باشد، که یک مسجد شمرده شود، صحیح است .

60- اگر در مسجد معتکف شود ولى مانعى از ادامه ماندن در آن مسجد پیش آید، اعتکاف باطل است و( آیت الله مکارم : اعتکاف باطل نیست و ادامه آن را در مسجد دیگرى به پایان ببرد.) چنانچه آن اعتکاف، واجب باشد، باید در مسجدى دیگر و اگر مانع برطرف شد، در همان مسجد، بار دیگر معتکف شود، یاقضا کند.

61- اعتکافى را که به سبب پیش آمدن مانع به هم خورده است، نمى‌توان پس از آنکه مانع برطرف شد، ادامه دهد . چه در آن مسجد یا مسجد دیگر ، بنابراین اگر پس از یک روز اعتکاف در مسجد، مانع پیش آمد، نمى‌تواند(آیت الله مکارم : به حاشیه مسأله قبل مراجعه شود.) به مسجد دیگرى برود و بقیه ایام را در آن مسجد بماند، یا بعد از آنکه مانع برطرف شد، برگردد و بقیه را در همان مسجد بماند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

آشنایی با احکام اعتکاف (مباحث مقدماتی)

آشنایی با احکام اعتکاف (مباحث مقدماتی)

ضمن آرزوى قبولى طاعات و عبادات، حال که این توفیق نصیب شما شده است که در جمع معتکفین حاضر هستید جا دارد با تأمل و تدبر نسبت به این عبادت اهتمام داشته باشید.
آشنایی با احکام اعتکاف (اقسام و شرایط اعتکاف)

آشنایی با احکام اعتکاف (اقسام و شرایط اعتکاف)

اعتکاف، در لغت به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح احکام، عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند ، با شرایطى که خواهد آمد.
آشنایی با احکام اعتکاف (نیت اعتکاف)

آشنایی با احکام اعتکاف (نیت اعتکاف)

8- اعتکاف، همانند سایر عبادات ، باید با نیت و قصد قربت باشد و هرگونه ریا و خودنمایى و قصد غیرالهى آن را باطل مى‌کند.
آشنایی با احکام اعتکاف (روزه و مدت اعتکاف)

آشنایی با احکام اعتکاف (روزه و مدت اعتکاف)

انسان، در ایام اعتکاف باید روزه بگیرد، بنابراین، کسى که نمى‌تواند روزه بگیرد، مانند، مسافر، مریض و زن حایض یا نفساء و کسى که عمداً روزه نگیرد، اعتکافش صحیح نیست.
آشنایی با احکام اعتکاف (احکام مکان اعتکاف)

آشنایی با احکام اعتکاف (احکام مکان اعتکاف)

براى تشییع جنازه، در صورتى که میت یک نحو وابستگى به معتکف داشته باشد به طورى که شرکت در( آیات عظام اراکى، گلپایگانى ، خویى: خارج شدن ازمسجد براى شرکت در تشییع جنازه مطلقاً جایز است.) تشییع جنازه او از ضرورتهاى عرفى او به حساب آید.
آشنایی با احکام اعتکاف (محرمات اعتکاف)

آشنایی با احکام اعتکاف (محرمات اعتکاف)

آنچه بر معتکف حرام است به طور اجمال بدین شرح است:
* استفاده از عطریات و گیاهان خوشبو
* خرید و فروش‌
* مجادله
* استفاده شهوانى از جنس مخالف‌
* استمناء ( استمناء یعنى انسان با خود کارى کند که از او منى بیرون آید.)
آشنایی با احکام اعتکاف (قطع اعتکاف‌)

آشنایی با احکام اعتکاف (قطع اعتکاف‌)

براى شناخت حکم قطع اعتکاف باید اقسام آن را شناخت.

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ذهن ; نگاهی به سریال وضعیت سفید

وضعیت سفید یک ایراد بزرگ دارد و آن است که همیشه آن را از وسط های کار دیده ایم( این اقتضای تلویزیون و برامده از هویت آن است که کمتر این فرصت پیش می اید که اثری را از ابتدا تا انتهای آن دید و ازهمین رو یک اثر تلویزیونی معمولا در حین نگارش و تولید به این نکته توجه دارند) اما هرچه هست اگر از ابتدا این سریال را ببینیم( که چاره آن دانلود قسمت های نخست آن است) متوجه می شویم که «مادر بزرگه» چاره ای جز انفعال در برابر این همه موج قهر ندارد.
روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

اتفاقات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران همواره ارتباط نزدیکی با اعتقادات اخلاقی و مذهب داشته است. بسیاری از قیام های محلی برآمده از دیدگاه مذهبی بودند و یا بواسطه حفظ اخلاقیات شکل گرفتند. در ایران، اخلاق گرایی و دین گرایی همپوشانی نزدیکی با وطن پرستی و استقلال ملی دارد. بسیاری از آثار ادبی و سینمایی از «کلیدر» محمود دولت آبادی گرفته تا «هزاردستان» علی حاتمی، بر اساس همین همپوشانی خلق شده اند.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS