دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابراهیم در منابع اسلامی

No image
ابراهیم در منابع اسلامی

كلمات كليدي : ابراهيم، اسماعيل، توحيد، كعبه، بت شكني

نویسنده : محمد مهدي كاظمي

ابراهیم به معنای پدر مهربان است[1].در مورد اصل لغوی این کلمه اختلاف است.ولی در این که اصل این کلمه غیر عربی است هیچ شکی نیست[2].

 

پدر ابراهیم 

قرآن آزر را به عنوان پدر ابرهیم معرفی می‌کند[3].ابراهیم آزر را به خاطر بت پرستی مورد سرزنش خود قرار می دهد[4].به همین خاطر آزر ابراهیم را تهدید به قتل می کند و او را از خود می راند[5] بر این اساس پدر ابراهیم بت پرست بوده است.

لذا این سؤال پیش مى‌آید که آیا براستى قرآن مى‌گوید: آن مرد بت‌پرست (آزر) پدر ابراهیم بوده است؟ و آیا یک فرد بت‌پرست و بت‌ساز مى‌تواند پدر یک پیامبر اولی العزم بوده باشد؟

 تمام مفسران و دانشمندان شیعه معتقدند آزر پدر ابراهیم نبود، بعضى او را جد مادری و بسیارى او را عموى ابراهیم دانسته‌اند[6].

نکته‌ای که این نظر را تأیید می‌کند آن است که در هیچیک از منابع تاریخى اسم پدر ابراهیم،" آزر" شمرده نشده است، بلکه همگان نام او را " تارخ" نوشته‌اند و در کتب عهدین نیز همین نام آمده است[7].

 

خاندان ابراهیم 

ابراهیم از دو همسرش دارای دو فرزند به نامهای اسماعیل و اسحاق در سن پیری شد[8].در اینکه سن ابراهیم به هنگام تولد فرزندش اسماعیل و اسحاق چه اندازه بوده است در میان مفسران اختلاف است. بعضى گفته‌اند ابراهیم 99 ساله بود که نخستین فرزندش اسماعیل متولد شد، و 112 ساله بود که اسحاق دیده به جهان گشود، و بعضى کمتر از آن نوشته‌اند[9]، و بعضى بیشتر[10]. ولی این مطلب قطعی است که ابراهیم در سنى بود که عادتاً تولد فرزند از او بسیار بعید به نظر مى‌رسیده است‌[11].

هم چنین این مطلب مسلم است که اسماعیل پیش از اسحاق به دنیا آمده بود[12].

 

آئین ابراهیم (علیه‌السلام)

قرآن یهودی بودن و مسیحی بودن ابراهیم را نفی می‌کند و او را حنیف (کسی که از آئینهاى باطل به سوى آئین حق متمایل شده است[13]) و مسلمان (به معنای تسلیم در برابر فرمان حق و توحید کامل و خالى از هر گونه شرک و بت پرستى[14]) معرفی می‌کند[15].

در اینجا خداوند ابراهیم را به عنوان حنیف (به معنى شخصى یا چیزى است که تمایل به سویى پیدا کرده است)توصیف نموده است، زیرا او بود که پرده‌هاى تقلید و تعصب را درید، و در زمان و محیطى که غرق بت‌پرستى بود، هرگز در برابر بت سجده نکرد.

 

صحف ابراهیم 

قرآن دوبار از صحف ابراهیم یاد کرده است و بخشى از محتویات آن‌ها را آورده است[16].تعبیر «صحف» با لفظ جمع مى‌رساند که کتاب آسمانى ابراهیم، داراى بخش‌هایى[17] (براساس بعضى از روایات ده[18] و به نقلى بیست‌صحیفه[[19]) بوده است.

ابراهیم منادی توحید 

قرآن کریم ابراهیم را انسانی نمونه معرفی می‌کند و کسانی را که از ملت ابراهیم روی گردان هستند را انسان هائی سفیه معرفی می‌کند[20].

ابراهیم در نشر توحید و نفی شرک از هیچ تلاشی فرو گذار نبود. قرآن مناظره‌های متعددی را برای ابراهیم در راستای این هدف الهی بیان می‌کند[21].

قرآن کریم به یکى از مهمترین برنامه هاى ابراهیم اشاره می‌کند.پس از این که ابراهیم بت پرستان را در پرستش بت مورد نکوهش قرار داد، آنها را تهدید به نابودی بت‌هایشان نمود[22].

به هر حال ابراهیم در یک روز که بتخانه خلوت بود، و هیچ کس از بت‌پرستان در آنجا حضور نداشت، طرح خود را عملى کرد.[23].

بت‌پرستان پس از این که فهمیدند ابراهیم این کار را با بت‌های آنان کرده است آتشی بزرگ فراهم کردند او را در میان آن انداختند.

اما خداى متعال ، اراده کرد که ابراهیم در این دریاى آتش سالم بماند. چنان که قرآن در اینجا مى‌گوید: به آتش گفتیم اى آتش سرد و سالم بر ابراهیم باش[24].پس از آن بود که نمرود به آتش نگاه انداخت و دید که آتش برای ابراهیم گلستان شده است و ابراهیم در میان آن نشسته است[25]. به این ترتیب ابراهیم به اذن خدا بر نمرودیان غلبه کرد.

 

هجرت ابراهیم 

ابراهیم پس از رهائی از آتش از موطن خویش بابل هجرت کرد[26].از همراهان او در در سفر هجرت در قرآن فقط از لوط نام برده شده است[27]. در این سفر همسر وی ساره (که دختر خاله او نیز بود) همراه او بود[28].

در منابع اسلامی، داستان تورات[29]در معرفی کردن سارا به عنوان خواهر، ذکر نشده است.در نگاه اسلامی، چنین مواردی با شأن و جایگاه والای انبیا در تعارض است.

در روایات اسلامی آمده است، ابراهیم در هنگام عزیمت از بابل از آن جا که بر همسرش بیمناک بود، او را در محفظه‌ای صندوق‌مانند قرار داد تا از دید نامحرمان در امان بماند.در یکی از مناطق بین راه، کسی که مسئول دریافت عوارض از مسافرین بود به تفتیش اثاث ابراهیم پرداخت تا به آن صندوق رسید و آن را باز نمود.هنگامی که با همسر ابراهیم روبرو گشت از زیبائی او در شگفت شد و او را همراه با ابراهیم به نزد پادشاه منطقه خود برد.پادشاه هوسران تا همسر ابراهیم را دید، فریفته او گشت و دست خود را به طرف او دراز کرد.در این جا ابراهیم او را نفرین نمود و در نتیجه قبل از این که دست پادشاه به ساره برسد خشک شد.پادشاه که از این صحنه در شگفت شده بود از ابراهیم خواست در حق او دعا کند و دست او را به حال قبل برگرداند.ابراهیم نیز چنین کرد.پادشاه که شیفته ابراهیم شده بود او و همسرش را رها نمود و کنیز قبطی زیبائی به نام هاجر را نیز به او بخشید[30].

لذا بر اساس این نقل ابراهیم مانع شد که کسی متعرض همسر او گردد.

منزلگاه نهائی ابراهیم در این هجرت فلسطین بود[31].

 

عزیمت به مکه 

پس از این که هاجر کنیز ابراهیم برای او فرزندش اسماعیل را در سن پیری به دنیا آورد، به دستور خدا مأموریت یافت که اسماعیل و مادرش هاجر را در سرزمین مکه اسکان دهد[32].آیات مربوط به این ماجرا، به ویژه آیه 37 سوره ابراهیم[33] و 125 سوره بقره[34] نشان می‌دهد که هدف اصلی از این حرکت، ایجاد پایگاهی استوار برای نشر توحید بوده است.

 

بنای کعبه 

از آیات مختلف قرآن و احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آیه 37 سوره ابراهیم از قول این پیامبر بزرگ چنین آمده است:«رَبَّنا إِنِّی أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتِی بِوادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ:». پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه تو سکونت دادم".

این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم با فرزند شیرخوارش اسماعیل و همسرش به سرزمین مکه آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است.

 

قربانی کردن فرزند 

پس از گذشت مدتی از تولد اسماعیل، ابراهیم خوابى را که از آن مأموریت ذبح فرزندش را دریافت کرده بود، با وى در میان گذاشت. ابراهیم در خواب دیده بود که فرزندش را ذبح مى‌کند؛ اسماعیل نیز پذیرفت و پدر را به اجراى فرمان پروردگار تشویق کرد و هر دو، آماده اجراى این دستور شگفت شدند. ولى هنگام ذبح فرزند، خداوند متعالى ابراهیم را ندا داد که تو وظیفه خویش را انجام دادى. آن‌گاه ذبح عظیمى (قوچی که جبرئیل آن را از آسمان آورد[35]) را فداى فرزند ابراهیم قرار داد[36].

در تعیین فرزندی که به مذبح رفت اختلاف نظر فراوانى وجود دارد. رأى مشهور میان عالمان شیعه همواره آن بوده که ذبیح اسماعیل است[37].  گروهى از مفسّران، سنّ اسماعیل را هنگام ماجرا سیزده سال ذکر کرده‌اند[38].

 

وفات ابراهیم 

بر اساس برخی روایات، حضرت ابراهیم پس از بنای کعبه و به جای آوردن مناسک حج در سرزمین شام از دنیا رفت[39].

 

 

 

مطلب مرتبط :

ابراهیم Abraham

مقاله

نویسنده محمد مهدي كاظمي
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS