دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابوالحسن علی بن بویه عماد الدوله

No image
ابوالحسن علی بن بویه عماد الدوله

كلمات كليدي : عماد الدوله، علي بن بويه، آل بويه

نویسنده : محمدرضا رستمي زاده

نام پدر علي بن بويه ، ابوشجاع بويه بود و افرادي چون ابن ماكولانسب[1] آل بويه را به بهرام گور رسانده‌اند ، ولي ابن مسكويه[2]، آنان را فرزندان يزدگرد مي‌داند. بايد گفت هيچ يك از اين نظريه‌ها نمي‌تواند منبع صحيحي داشته باشد، زيرا معمولاٌ خاندان‌هاي ايراني پس از رسيدن به قدرت براي اينكه جايگاه خود را نزد مردم بالا ببرند خود را به يكي از پادشاهان ايران منتسب مي‌كردند.

آل بويه از ديلم نيستند و سبب آنكه ديلمي ناميده شده‌اند اين است كه در بلاد ديلم[3] در نواحي ساحلي گيلان سكونت داشته‌اند و قبل از به قدرت رسيدن در تنگدستي و بينوايي و دست و پنجه نرم كردن با رنج و ستم بوده‌اند. زيرا جد ايشان مانند ساير رعاياي فقير در بلاد ديلم به سر مي‌برد و بويه خود به شغل ماهيگيري مي‌پرداخت.[4]

ترقي و پيشرفت فرزندان ابوشجاع بويه از زماني شروع شد كه در مسلك سپاهيان درآمدند و وارد كارهاي لشكري شدند تا آنكه از حالي به حالي منتقل شدند و دولتي كه قلمرو آن از جرجان و طبرستان و جبال و اهواز تا فارس و كرمان و عراق و عمان بود را تشكيل دادند.

آغاز كار علي بن بابويه

علي بن بويه در بخشهاي طبرستان به سپاه مرداويج پيوست[5]. پس مرداويج او را به سرداري گمارد و مرداني به او داد و او را به نزد برادرش وشمگير در ري فرستاد. در اين زمان ، كارگزار كرج از پرداخت ماليات كوتاهي كرد وعلي بن بويه براي گوشمالي او با كمتر از يكصد نفر به كرج[6] فرستاده شد. عمادالدوله در كرج ماند و ديلميان بسياري بر گرد او درآمدند، كه حدود سيصد تن شدند. مرداويج كه نگران شده بود در نامه‌اي از او خواست كه بازگردد. علي بن بويه چون و چرا كرد و ماليات زيادي از كرج را در اندك زماني برداشت كرد. مرداويج كه نگران شده بود او را تهديد كرد و با همياري برادرش وشمگير درصدد دستگيري او برآمد[7]. علي بن بويه كه ترسيده بود از كرج به سوي اصفهان رفت تا به مظفربن ياقوت پناهنده شود. همين كه به اصفهان نزديك شد، مظفربن ياقوت براي جلوگيري از او از شهر بيرون آمد ، ولي از آنجايي كه در ميان سپاه ابن ياقوت مردان ديلمي زيادي بودند در بين سپاه دو دستگي رخ داد. مظفر به سوي پدرش ياقوت در فارس گريخت. در اين زمان حدود چهارصد ديلمي به علي بن بويه پناهنده شدند[8]. علي بن بويه اصفهان را گرفت. وقتي خبر به مرداويج رسيد برادرش وشمگير را براي دستگيري علي بن بويه روانه اصفهان كرد. چون به اصفهان نزديك شد علي بن بويه آنجا را رها كرد و به سوي ارجان رفت و نامه‌اي به ياقوت نوشت و چون ياقوت جواب او را نداد دوباره نامه نوشت و او را امير و خود را بنده ناميد و خواستار يكي از دو راه شد: يا او را بپذيرد، يا اجازه دهد به درگاه خليفه رود. ولي ياقوت نپذيرفت و با پسرش مظفر براي جنگ به سوي او آمد. علي بن بويه به نوبدگان آمد تا در جنگ در آنجا باشد. وقتي سپاه ياقوت رسيد ترس بر علي بن بويه غالب شد ، زيرا جمعيت سپاه ياقوت بالغ بر هفده هزار مرد از گروه‌هاي ساجي، حجري، پيادگان مصافي و ديلميان بود. پس ابن بويه ايستادگي نكرد و به سوي بيدا رفت. ولي ياقوت از آن جلوگيري كرد و دو روز در بيرون شهر استخر با وي جنگيد كه در اين جنگ ابتدا ياقوت برنده بود[9]. ولي در اين بين اتفاقي افتاد كه ورق برگشت و آن اينكه چون ديلميان مي‌دانستند اگر تسليم شوند زنده نمي‌مانند تا پاي جان جنگيدند[10]. در اين حين ، شش ديلمي از اسب پياده شدند و سپرهاي خود را نزديك هم گرفتند و جلو مي‌رفتند و بازور ياقوتيان را كنار مي‌زدند. در اين هنگام احمدبن بويه همراه سي تن يورش آورد كه بر اثر اين يورش ياقوت و يارانش به سوي شيراز گريختند. علي بن بويه خيال كرد ياقوت براي فريب عقب نشيني كرده است به خاطر همين تا عصر به دنبال او نرفت و چون مطمئن شد دشمن گريخته به سوي شيراز رفت و در شش فرسنگي شيراز در منطقه زرقان فرود آمد[11]. و سپس به سوي دنيكان و وقتي فهميد ياقوت در شيراز نيست و شهر بدون نگهبان است به سوي شيراز حركت كرد و اين آغاز فتح شيراز در سال 322 هـ ق بود.

علي بن بويه كه پادشاهي‌اش آغاز شده بود پس از چيرگي بر فارس سفيري به سوي خليفه فرستاد تا فارس به او واگذار شود و پذيرفت كه هر سال علاوه بر هزينه‌هاي هميشگي هشت ميليون درم بفرستد. وقتي خلافت عباسي پيشرفتهاي برادران بويه را ديد به صلاحديد بعضي وزراي خود از جمله - ابن مقله – با آن از در مماشات درآمدند و لقب خاص براي آنها فرستادند كه علي را عمادالدوله، حسن را ركن الدوله و احمد را معزالدوله ناميدند.

ابوعلي بن مقله وزير راضي خليفه عباسي در شوال 322 ه ـق همراه با فرستاده‌اي كه ابوعيسي يحيي بن ابراهيم مالكي دبير بود خلعتها با درفش براي علي بن بويه فرستاد و به او دستور داد كه تا خراج نداده است خلعت و درفش را به او نسپارد. چون مالكي به شهر نزديك شد علي بن بويه به پيشواز او آمد و از او خلعت و درفش را تقاضا كرد. مالكي گفت:‌او دستور دارد كه تا مبلغ معين را نپردازد آن را بدو نسپارد. علي بن بويه به مالكي درشتي كرد و خلعت و درفش را گرفت وبه شيراز آمد. مالكي مدتي در شيراز ماند ولي از مال خبري نشد و دائماٌ وعده و وعيد مي‌شنيد تا اينكه بيمار شد و در شيراز درگذشت و جنازه‌اش را در سال 323هـ ق به بغداد فرستادند.[12]

عوامل رشد و پيشرفت علي عمادالدوله ديلمي

الف) گشاده دلي و گذشت: وقتي علي بن بويه به كرج رسيد به نيكي كردن به مردم پرداخت و عمال و حكام را گرامي داشت تا جايي كه مردم به وشمگير نامه نوشته و از او سپاسگزاري كردند[13] و نيز رادمنشي و گشاده‌دلي و بخشش علي بن بويه آن قدر شهره شده بود كه عده‌اي از سپاهيان ياقوت به او پيوستند.[14]

ب) خوش اقبالي : زماني كه فرماندهي كرج را به علي بن بويه سپردند او به ري نزد وشمگير رفت. در آنجا ابوعبدالله حسين بن محمد ملقب به عميد ناظر كارها بود. روزي علي بن بويه استر نيكويي براي فروش به بازار فرستاد تا بهاي آن را كه سه هزارم درم بود به كاري بزند. اتفاقاٌ استر را عميد خريد و بهايش را فرستاد. وقتي علي بن بويه خبر شد استر را عميد خريداري كرده آن را پيش كش نمود و به دنبال آن نيكي‌هاي زيادي به وي كرد[15]. اين جريان گذشت تا آنكه نامه مرداويج مبني بر عدم رفتن عماد الدوله و ساير سرداران به ممالك ديگر رسيد. وقتي نامه به دست عميد رسيد پيش از آنكه به وشمگير خبر دهد، عمادالدوله را مخفيانه ترغيب به حركت به سوي كرج كرد و زماني نامه را براي وشمگير خواند كه علي بن بويه را بسيار پيموده بود.

ج) به دست آوردن ثروت فراوان : در طي فتوحات و پيشرويهايي كه علي عمادالدوله انجام مي‌داد به ثروت فراواني دست يافت كه باعث رشد و گسترش حكومت و دلگرمي سپاهيان و قدرت نظامي وي شد: از جمله اموال جاسازي شده‌اي را كه در سقف اتاق ياقوت[16]، يافت گرفتن دو ماه ماليات اصفهان و فتح ارجان[17]، خراج سال شيراز كه به چهار ميليون مي‌رسيد، گنجينه‌ها و سپرده‌هاي عمروليث، يعقوب ليث صفاري و ياقوت و پسرش و علي بن خلف.[18]

د) دليري[19] و زيركي[20] و روحيه تسامح با مردم ساير مذاهب : آنچه كه بسيار در پيشرفتهاي وي مؤثر بود درايت و تسامح و آزادانديشي عمادالدوله و عدم موضوع خصمانه با اهل سنت و مردم ساير اديان و مذاهب بود و اين امر باعث رشد حكومت و گسترش انديشه شيعي در ايران و عراق شد.

رحلت و جانشيني. علي عمادالدوله از آنجايي كه پسري نداشت از ركن الدوله برادرش درخواست كرد تا پسرش پناه خسرو را به شيراز بفرستد كه جانشين او شود. پناه خسرو، لقب عضدالدوله يافت و در شيراز به حكمراني فارس و بنادر و سواحل خليج فارس پرداخت. عمادالدوله در تاريخ جمادي الثاني سال 338 هـ ق در شيراز وفات كرد و علت مرگش زخم روده بود كه مدتي طول كشيد و به سبب آن بسياري از امراض گوناگون و دردهاي مختلف بر او عارض شد و باعث مرگ وي شد و او را در شهر استخر دفن كردند.[21]

منابع:

1- الكامل، عزالدين علي بن اثير (م 630) ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خليلي، تهران، مؤسسه مطبوعاتي علمي 1371ش.

2- تجارب الامم، ابوعلي مسكويه الرازي (م 421). ترجمه جلد 5 و 6 علي نقي منزوي، تهران، توس، 1376ش.

3- تاريخ فخري (الفخري)، محمدبن علي بن طباطبا معروف به ابن طقطقي (م 709) ترجمه محمد وحيد گلپايگاني، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب ، چدوم. 1360ش.

4- الاكمال، ابن ماكولا، ابونصر علي بن هبه الله، بيروت، موسسه التاريخ العربي {بي تا} .

5- معجم البلدان، ياقوت حموي، شهاب الدين ابوعبدالله بن عبدالله، بيروت، داراحياء التراث العربي 1399ق.

مقاله

نویسنده محمدرضا رستمي زاده

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
Powered by TayaCMS