دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اختلال محتوای فکر Content thought disorder

No image
اختلال محتوای فکر Content thought disorder

كلمات كليدي : اختلال محتواي فكر، افكار عطفي، هذيان، انواع هذيان، آسيب شناسي رواني

نویسنده : منيره دانايي

در اسکیزوفرنی، گاهی فرایند تفکر اختلال پیدا می‌کند و گاهی محتوای فکر عجیب و غریب است. گاهی اوقات بیمار اسکیزوفرنیک عقیده‌ای را می‌پروراند، مبنی بر اینکه برخی رویدادها و افراد معنی خاصی برای او دارند. این بیماران گاهی با اطمینان بیان می‌کنند که برخی وقایع یا رویدادها معنای خاصی دارند و آنها را به خود ربط می‌دهند که معمولا برای افراد عادی بسیار نامتعارف است. برای مثال یک بیمار ادعا می‌کرد که گربه روی دیوار منزلش رفتار او را زیر نظر دارد و اعمال او را به دشمنانش گزارش می‌دهد. در برخی موارد بیمار بیان می‌کند که گویندگان اخبار مشغول صحبت کردن با او هستند، یا افراد غریبه در خیابان مشغول نگاه کردن به او هستند. این‌گونه عقاید، افکار عطفی[1] نامیده می‌شوند. وقتی که این‌گونه عقاید در یک چارچوب بزرگتر و منسجم سازمان‌یافته باشند، آنها را هذیان[2] می‌نامند. هذیان، نظریه شخصی و عمیقا پذیرفته‌شده‌ای است که غالبا به رغم وجود شواهد منطقی مبتنی بر ابطال آن، ادامه می‌یابد و معمولا با سطح دانش یا گروه فرهنگی فرد تناسب ندارد.

هذیان‌ها در انواع روان‌پریشی‌ها[3] شایع‌اند. آنچه هذیان‌های یک بیمار اسکیزوفرنیک را از سایر هذیان‌ها متمایز می‌کند، ناهمخوانی خُلق آنهاست. برخلاف بیماران دیگر که هذیان‌هایشان رابطه محکمی با خلق آنها دارند، بیماران اسکیزوفرنیک به هذیان‌هایی مبتلا هستند که با احساس‌های موجود آنها ناهمخوان به نظر می‌رسند.[4] پنج نوع هذیان اسکیزوفرنیک بارز وجود دارد:

یک. هذیان‌های عظمت[5]

هذیان‌های عظمت عبارتند از باورهای اشتباه پیرامون اهمیت و قدرت فردی و اعتقاد راسخ به برخورداری از توانایی‌های خداگونه و معرفتی که دیگران از آن محرومند. به‌طور مثال اعتقاد به اینکه شخص از نسل چهارم پادشاه دانمارک است نشانگر هذیان عظمت می‌باشد.

دو. هذیان‌های کنترل[6]

هذیان‌های کنترل در ارتباط با هذیان‌های گزند و آسیب هستند. ویژگی هذیان کنترل، عقایدی است مبنی بر اینکه افکار یا رفتارهای فرد از بیرون کنترل می‌شوند و بیمار منبع خشم و افکار جنسی یا گناه‌آلود خود را به عوامل بیرونی نسبت می‌دهد. برای مثال فردی که باور دارد موجوداتی از عالم دیگر به او دستور می‌دهند به هذیان کنترل مبتلا است.

سه. هذیان‌های گزند و آسیب[7]

هذیان‌های گزند و آسیب، باورهای اشتباهی هستند مبنی بر اینکه دیگران بر علیه فرد مشغول توطئه‌چینی و تبانی کردن هستند. زمانی که این هذیان‌ها به گونه‌ای با توهم[8] آمیخته می‌شوند که بیمار شواهدی از توطئه را می‌بیند یا می‌شنود، می‌تواند موجب وحشت‌زدگی مداوم شوند.

چهار. هذیان به خود بستن[9]

هذیان به خود بستن، به فرض نادرستی قرار دارد مبنی بر اینکه اظهار نظرها یا رفتارهای اتفاقی دیگران به شخص مربوط می‌شود.

پنج. هذیان‌های جسمانی.[10]

هذیان‌های جسمانی، اعتقادات اثبات‌نشده‌ای هستند مبنی بر اینکه چیزی در بدن شخص به شدت معیوب است. برای مثال یک بیمار امکان دارد باور داشته باشد که چیزی در داخل بدنش در حال گندیدگی است.

اینکه آیا هذیان‌ها نوعی فعالیت شناختی طبیعی هستند یا نه، با بررسی فرایند فکر در افراد اسکیزوفرنیک مشخص می‌شود. بیمار اسکیزوفرنیک مانند یک فرد بهنجار می‌پرسد: چه اتفاقی در حال وقوع است؟ چگونه این اتفاق روی می‌دهد؟ و چرا این اتفاق برای من می‌افتد نه برای دیگران؟ ولی به دلیل اینکه توجه این بیماران از شمول[11] مفرط برخوردار است و گرایش به تشکیل مفاهیم از اطلاعات مربوط و نامربوط دارند، غالبا جنبه‌هایی از محیط‌شان را می‌بینند که قادر به توجیه کردن آنها نیستند و غرق در محرک‌هایی هستند که نمی‌توانند آنها را کنترل کنند. از طرفی شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماران اسکیزوفرنیک به اختلال‌هایی از نوع جسمانی مبتلا هستند. کیفیت حسی تجربه ادراکی آنها ممکن است واضح‌تر، شدیدتر یا معیوب‌تر از افراد بهنجار باشد. بیماران اسکیزوفرنیک می‌دانند که تجربیات شخصی آنها واقعی هستند. در صورتی که دیگران این واقعیت و این تجربه‌ها را انکار می‌کنند، بیماران دو تبیین برای آن دارند: یا دیگران دروغ می‌گویند که در این صورت احساس می‌کنند مورد تعدی قرار گرفته و از اینرو دچار هذیان گزند و آسیب می‌شوند. یا اینکه فکر می‌کنند که دیگران واقعیت را می‌گویند که در این صورت به خاطر توانایی استثنایی‌شان در پی‌بردن به واقعیت‌هایی که دور از دسترس دیگران است، احساس افتخار می‌کنند و دچار هذیان‌های عظمت می‌شوند. لذا به دلیل اینکه این بیماران تبیین مناسبی برای واقعیات ندارند، در برخورد با موقعیت‌های مختلف دچار مشکل می‌شوند.[12]

مقاله

نویسنده منيره دانايي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS