دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارکان فرعی شورای امنیت و شورای اقتصادی و اجتماعی

No image
ارکان فرعی شورای امنیت و شورای اقتصادی و اجتماعی

سازمان ملل، شوراي امنيت، شوراي اقتصادي و اجتماعي، عمليات حفظ صلح، كميته ستاد نظامي، علوم سياسي

نویسنده : فاطمه امانی توانی

یکی از ارکان اصلی سازمان ملل متحد، شورای امنیت است و مطابق ماده 24منشور سازمان ملل مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را بر عهده دارد.برای آن‌که شورای امنیت بتواند به نحوی مطلوب این وظیفه اصلی را انجام دهد به ناچار باید از دستگاه‌های فرعی دیگر کمک بگیرد. در ماده 29 منشور سازمان ملل نیز به این امر تصریح شده، مطابق این ماده، شورای امنیت می‌تواند هرگونه سازمان‌های فرعی را که برای انجام وظایف خود لازم می‌داند تاسیس نماید و این ارکان فرعی باید تحت نظارت شورای امنیت به وظایف خود عمل کنند.بعضی از این ارکان مانند کمیته ستاد نظامی در منشور سازمان ملل پیش‌بینی شده و برخی دیگر از این ارکان مانند کمیسیون خلع سلاح از طرف مجمع عمومی ایجاد گردیده و دسته سوم از این ارکان و نهادها توسط خود شورای امنیت به وجود آمده که در ذیل به بررسی ارکان فرعی شورای امنیت و در ادامه نیز به بررسی ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی می‌پردازیم.

عملیات حفظ صلح ملل متحد

سازمان ملل در کوششی به منظور حفظ بقای خود و همین‌طور در پی رسالت اصلی‌اش، یعنی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، این عملیات را شکل داد،[1]و به دنبال آن «هیأت ناظر بر صلح»برای اعزام بازرسان و هیأت‌های نظارت بر صلح در هنگام بحران‌های بین‌المللی شکل گرفت.[2]

بر اساس منشور سازمان ملل متحد تنها در یک مورد آن هم در اجرای ماده 42منشور می‌توان از نیروی نظامی استفاده کرد و استفاده از نیروی نظامی باید مطابق با مواد منشور سازمان باشد.[3]

نیروهای حافظ صلح برای انجام عملیات خود به شیوه‌های زیر عمل می‌نمایند:

1. حقیقت‌یابی و تدوین گزارش؛

2. نظارت؛

3. سرپرستی؛

4. جداسازی نیروها؛

5. کمک در حفظ نظم و قانون؛

6. برقراری صلح؛[4]

در برپایی عملیات حفظ صلح اعم از هیأت‌های ناظر و نیروهای حافظ صلح باید از اصول زیر پیروی کنند:

1. رضایت دول میزبان طبق ماده 2 از فصل 7 منشور؛

2. برپایی عملیات از سوی شورای امنیت و حمایت مستمر آن؛

3. عدم توسل به زور؛

4. بی‌طرفی.[5]

مهم‌ترین وظایفی که تاکنون این نیروها بر عهده داشته‌اند شامل وظایفی مثل، نظارت بر آتش بس و تضمین آن، ایجاد مناطق حایل، حفظ نظم و قانون، جلوگیری از منازعات‌ داخلی، برگزاری همه‌پرسی و انتخابات مجلس مؤسسات، بازگرداندن تبعیدیان و پناهندگان به وطن خود و نظارت بر رعایت حقوق بشر‌ است.[6]

کمیته ستاد نظامی

طبق ماده 47 منشور سازمان ملل متحد کمیته ستاد نظامی برای اهداف ذیل تشکیل شده است:

1. برای راهنمایی و کمک به شورای امنیت درباره کلیه مسائل‌ مربوط به نیازمندی‌های نظامی، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و فرماندهی نیروهای مسلح که در اختیار شورا قرار داده شده است.

2. کمیته ستاد نظامی مرکب خواهد بود از رؤسای ستاد اعضای دائم شورای امنیت یا نمایندگان آنها.

3. کمیته ستاد نظامی تحت نظر شورای امنیت، مسئول هدایت استراتژیکی نیروهای مسلحی است که در اختیار شورای می‌باشد.

4. کمیته ستاد نظامی می‌تواند با اجازه شورای امنیت و پس از مشورت با سازمان‌های منطقه‌ای مربوطه کمیته‌های فرعی منطقه‌ای تاسیس نماید.[7]

کمیسیمون خلع سلاح

این کمیسیون در تاریخ 11ژانویه 1952م توسط مجمع عمومی ایجاد شد که تحت نظر شورای امنیت انجام وظیفه می‌کند وظیفه این کمیسیون مطالعه و تهیه پیشنهادات در خصوص موارد زیر است:

1. پیشنهاداتی که در خصوص تحدید و تقلیل تدریجی کلیه قوای نظامی کشورها باشد.

2. پیشنهاداتی که شامل نابود کردن کلیه سلاح‌های جنگی خطرناک باشد.

3. پیشنهاداتی که به منظور نظارت دقیق انرژی اتمی و منع استعمال آن در جنگ و استفاده از آن در راه صلح باشد.

این کمیسیون باید مرتباً گزارش کار خود را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تسلیم نماید و برای پیشرفت کار خود دو کمیته فرعی ایجاد نموده است:

کمیته شماره یک: مامور مطالعه و تنظیم مقررات مربوط به قوای نظامی کشورها و از بین بردن سلاح‌های خطرناک است.

کمیته شماره دو: مامور نظارت بر قوای نظامی کشورها از جمله سلاح‌های اتمی است.[8]

سایر سازمان‌های وابسته به شورای امنیت

طبق ماده 29 منشور ملل متحد، شورای امنیت می‌تواند هرگونه ارکان فرعی که برای انجام وظایف خود لازم می‌داند ایجاد نماید. ماده 28 نظامه‌نامه داخلی منشور نیز می‌گوید که شورای امنیت می‌تواند برای یک موضوع خاص، یک مخبر، یک کمیسیون یا یک کمیته مخصوصی انتخاب کند؛ که شورای امنیت با استفاده از این اختیار، عده زیادی کمیسیون و کمیته انتخاب کرده است که برخی از آنها دائمی و برخی دیگر موقت هستند، که بعد از رسیدگی به یک موضوع منحل می‌گردند.

1- کمیته‌های دائمی: شامل دو کمیته می‌باشد:

· کمیته متخصصین: وظیفه آن اظهارنظر نسبت به نظام‌نامه داخلی و طرز عمل در شورای امنیت است و هرگونه مطلبی که از طرف شورا بدان مراجعه شود رسیدگی می‌کند.

· کمیته قبول اعضاء جدید: رسیدگی به کلیه تقاضاهای عضویت در سازمان ملل متحد از سوی کشورهایی که عضو سازمان نیستند.

2- کمیته‌ها و کمیسیون‌های موقت: که این کمیته‌ها در مواقع ضروری تشکیل و بعد از خاتمه کار منحل می‌گردند ولی بعضی از آنها هنوز منحل نشده‌اند که عبارتند از:

· کمیسیون سازمان ملل متحد برای اندونزی.

· کمیته ستاد ملل متحد در سازمان نظارت متارکه جنگ در فلسطین.

· نمایندگی سازمان ملل متحد در هند و پاکستان.[9]

ارزیابی دقیق از عملکرد تک تک این ارکان کاری دشوار و نیازمند مطالعه و بررسی دقیق می‌باشد. اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت با توجه به ماهیت نظام ملل متحد و نقش قدرت‌های بزرگ نمی‌توان از این ارکان انتظار زیادی داشت ولی با وابستگی متقابل بیشتر کشورها به هم و مسائل و مشکلات جهانی این ارکان می‌توانند، در جهت پیشرفت و توسعه دولت‌ها و سازمان‌ها عمل کنند. بنابرین گسترش نظام بین‌الملل بیشتر از طریق ارکان فرعی صورت می‌گیرد و این ارکان سهم زیادی در اجرای مقاصد و اصول منشور ملل متحد دارند، در واقع مسائلی مانند، توسعه، افزایش جمعیت، آلودگی محیط زیست و مسائلی دیگر از این قبیل بیشتر همکاری‌های بین‌المللی را می‌طلبد، که این ارکان با توجه به تنوع و گستردگی خود می‌توانند نقش مهمی را در تحولات جهانی داشته باشند.

ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی

طبق ماده 68منشور سازمان ملل، این شورا می‌تواند کمیسیون‌های برای مسائل اقتصادی، اجتماعی، ترویج حقوق بشر و هرگونه کمیسیون‌های دیگری که برای اجرای وظایف‌اش ضروری باشد تاسیس کند.[10]

ارکان فرعی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد شامل موارد زیر است که عبارتند از: نه کمیسیون کارکردی شامل: کمیسیون آمار، کمیسیون جمعیت و توسعه، کمیسیون توسعه اجتماعی، کمیسیون حقوق بشر، کمیسیون مربوط به موقعیت زنان، کمیسیون مواد مخدر، کمیسیون پیش‌گیری از جرایم و عدالت کیفری، کمیسیون علوم و تکنولوژی برای توسعه و کمیسیون توسعه پایدار.

پنج کمیسیون منطقه‌ای شامل: کمیسیون اقتصادی برای آفریقا (مستقر در آدیس‌آبابا، اتیوپی)، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام (مستقر در بانکوک، تایلند)، کمیسیون اقتصادی اروپا (مستقر در ژنو و سوئیس)، کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و منطقه کاراییب (مستقر در سانتیاگو، شیلی)، کمیسیون اقتصادی آسیای غربی (مستقر در اردن).

چهار کمیته دائم شامل:کمیته برنامه و هماهنگی، کمیسیون اسکان بشری، کمیته منابع طبیعی، کمیته سازمان‌های غیر دولتی و گروه کارشناسان بین‌الدولی در زمینه استانداردهای بین‌المللی حسابداری و گزارش‌دهی، و شماری ارگان کارشناسی پیرامون موضوعاتی از قبیل برنامه‌ریزی توسعه، منابع طبیعی، منابع جدید و تجدیدشدنی انرژی برای توسعه و حقوق اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌باشد.[11]

مقاله

نویسنده فاطمه امانی توانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS