دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دیوان دائمی دادگستری بین المللی Permanent Court of International Justice(P.C.I.J)l

No image
دیوان دائمی دادگستری بین المللی Permanent Court of International Justice(P.C.I.J)l

ديوان دائمي دادگستري بين المللي، تشكيل ديوان دائمي دادگستري، وظايف ديوان دائمي دادگستري بين المللي.

نویسنده : محمد مهدی حکیمی

این دیوان (دیوان بین المللی دادگستری ) در سال 1946 پس از انحلال دیوان دائمی دادگستری به وجود آمد و جانشین آن شد. و از نظر تشکیلاتی شباهت های زیادی بین آن دو وجود دارد، لذا به طور مختصر به بررسی دیوان دائمی بین المللی و نیز بیان چگونگی تشکیل و انحلال آن می پردازیم.

چگونگی تشکیل دیوان دائمی دادگستری بین المللی

به دلیل توسعه روابط بین المللی و نیز افزایش احتمال به وجود آمدن اختلافات بین المللی و از طرف دیگر تکامل راه های حل اختلافات بین المللی، در اواخر قرن نوزدهم تلاش هایی به عمل آمد تا یک دیوان حکمیت متشکل از افراد صلاحیت دار تشکیل شود تا کشور ها برای رفع اختلافات بین المللی خود به آن مراجعه کنند. برای همین در سال های 1899 و 1907 کنفرانس های بین المللی صلح در لاهه هلند تشکیل شد تا یک دیوان حکمیت بین المللی به وجود آید، که این تلاش ها باعث به وجود آمدن دیوان دائمی داوری شد. [1]

موسسه الیهوروت[2] هم در سال 1907 پیشنهاد کرد تا یک دیوان دادگستری جهانی ـ که یک دستگاه قضایی بود ـ در کنار دیوان داوری بین المللی ایجاد شود تا قضاوت های بین المللی را بر عهده گیرد.

در سال 1910 نیز اقداماتی توسط سه کشور آمریکا، انگلستان و فرانسه در این باره انجام گرفت، اما این اقدام به دلیل آغاز جنگ جهانی اول (1914 تا 1918) بدون نتیجه باقی ماند.

در سال 1919 جامعه ملل ایجاد شد که دولت ها با شرایط معینی، حق عضویت در آن را داشتند.

بر اساس میثاق، جامعه ملل مأموریت یافت که درباره حل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی تلاش کرده و از کشمکش های بین المللی جلوگیری نماید.

جامعه ملل شامل رکن قضایی به عنوان دیوان بین المللی یا دیوان حکمیت نبود، اما ماده 14 میثاق، شورای جامعه ملل را موظف کرده بود که طرح تشکیل یک دیوان دائمی دادگستری بین المللی را تنظیم نماید و برای تصویب آن را به اعضای جامعه ملل ارائه دهد.[3]

در دسامبر سال 1920 از طرف شورای جامعه ملل پروتکلی ارائه شد، که در آن تشکیل یک دیوان دائمی بین المللی دادگستری پیش بینی شده بود و این پروتکل و اساسنامه از طرف بیش از چهل کشور و با اکثریت آراء به تصویب مجمع جامعه ملل رسید و تشکیل دیوان عملی شد ـ تعداد تصویب کنندگان اساسنامه تا اول سپتامبر 1939 از پنجاه کشور تجاوز نکردـ و دیوان مقر خود را در لاهه هلند قرار داد.

پس از تصویب اساسنامه آن از سوی دولت های عضو جامعه ملل، دیوان دائمی بین المللی دادگستری در تاریخ 15 فوریه 1922 به ریاست لودر، حقوقدان هلندی رسماً در لاهه افتتاح شد.

وظیفه دیوان دائمی دادگستری بین المللی:

وظیفه دیوان فقط رسیدگی به اختلافات ارجاعی از طرف دولت ها نبود، بلکه باید در خصوص هر گونه اختلاف یا مطلبی که از سوی مجمع یا شورای جامعه ملل ارجاع می شد نظر مشورتی می داد. ظرف آن مدت دیوان به 79 پرونده ( 50 پرونده ترافعی و 28 تقاضای رأی مشورتی ) رسیدگی کرد. در مورد 21 دعوای ترافعی قرار عدم صلاحیت و در مورد 20 دعوای ترافعی رأی ماهیتی صادر کرد. از 28 مورد درخواست رأی مشورتی فقط در یک مورد از دادن رأی امتناع کرد و در 27 مورد رأی مشورتی صادر کرد.[4]

با آنکه دیوان دائمی بین المللی دادگستری با تلاش جامعه ملل تشکیل شد، اما جزء تشکیلات و ارکان جامعه ملل نبود و دولت های عضو جامعه ملل عضو اساسنامه دیوان محسوب نمی شدند، اما در عین حال بودجه آن از طریق جامعه ملل پرداخت می شد و قضات آن هم از طریق جامعه ملل ـ به همان طریقی که در دیوان فعلی انتخاب می شوند ـ انتخاب می شدند.

دیوان در مقایسه با دیوان دائمی داوری تحول بزرگی محسوب می شد، زیرا به درخواست جامعه ملل باید آراء مشورتی صادر می کرد و همچنین دولت ها می توانستند عضو اساسنامه آن شوند و قضات اجباری آن را در چهار چوب اساسنامه ـ چه به طور کلی و یا چه در خصوص اختلاف یا اختلافات معینی ـ بپذیرند و یا برای ارجاع اختلافی به آن با یکدیگر به طور دو یا چند جانبه موافقتنامه امضاء کنند.

در این مدت دولت ها معاهدات و عهدنامه های متعددی را امضاء کردند که در آن صلاحیت حل اختلافات را به دیوان واگذار نمودند و همانطوری که در ماده 26 اساسنامه آن پیش بینی شده بود، بعضی از دولت ها با صدور اعلامیه صلاحیت اجباری دیوان را پذیرفتند.

انحلال دیوان دائمی دادگستری بین المللی :

دیوان دائمی دادگستری بین المللی تا سال 1939ـ سال حمله آلمان به هلند ـ عملاً مشغول به کار بود و از مؤسسات مفید بین المللی محسوب می شد. قضاوت های دیوان دائمی دادگستری بین المللی تا سال 1946 که رسماً منحل شد، نقش زیادی در توسعه حقوق بین الملل داشت و پس از جنگ جهانی دوم در دیوان بین المللی دادگستری ادامه حیات داد.

و در نهایت دیوان دائمی دادگستری بین المللی در تاریخ 18 آوریل 1946 از طرف مجمع عمومی جامعه ملل رسماً منحل شد. [5]

مقاله

نویسنده محمد مهدی حکیمی
جایگاه در درختواره حقوق بین الملل عمومی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS