دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های سیاسی آیت الله سید مرتضی نجومی

No image
فعالیت های سیاسی آیت الله سید مرتضی نجومی

فعالیتهاى سیاسى ـ اجتماعى

آیت الله نجومى پس از بازگشت در کنار تدریس علوم دینى و تربیت شاگردان و مبلغان علوم اسلامى، به فعالیتهاى مذهبى، اجتماعى و سیاسى پرداخت و به خاطر وقف عمر براى برآوردن نیازهاى معنوى و اجتماعى مردم تا پیروزى انقلاب اسلامى، نتوانست به استنساخ کتابهاى خطى و تألیف آثار در حدّ چشمگیر بپردازد. او در این مدت 8 ساله، افزون بر ترتیب جلسات سیاسى و ارتباط تنگاتنگ با مردم، به ویژه جوانان مؤمن کرمانشاهى، به روشنگرى و افشاى جنایتهاى رژیم پهلوى پرداخت و منشأ بسیارى از حرکتهاى انقلابى و تظاهراتهاى خیابانى بویژه در سال 1357ش. شد.

منزل آن عالم نستوه با پوشش مجلس روضه خوانى، سخنرانى مذهبى و... به مرکز تجمعى براى افراد انقلابى و طاغوت ستیزان درآمده بود. اداره آن جلسات چنان با برنامه ریزى و هوشمندى همراه بود که ساواک و مأموران مخفى دولتى نتوانستند به مدرکى علیه او و مردم دست یابند با اینکه متن بسیارى از اعلامیه ها علیه رژیم به خط آیت الله نجومى و دستگاه تکثیر در منزل ایشان بود و جوانان بسیارى به خانه اش رفت و آمد مى کردند و مى گوید:

«تا اوان انقلاب اسلامى که جوانان عزیز و سر باخته دستگاه تکثیر و چاپ اعلامیه ها را مخفیانه به منزل ما آوردند به طورى که خود آقایان روحانیین محترمى که کاملاً در جریان انقلاب بودند نمى دانستند که اعلامیه ها کجا تکثیر مى شود. حتّى گاهى جلسه آقایان علما منزل ما بود و در همان وقت، جوانان عزیز در زیر زمین مشغول تکثیر و چاپ اعلامیه بودند و آقایان این را نمى دانستند. حتى اغلب اعلامیه ها به انشاى خود حقیر بود. قبل از آوردن ماشین تکثیر اعلامیه ها فتوکپى دست نویس بنده بود تا بعدها ماشین تکثیر را آوردند تا پیروزى انقلاب که دیگر نیازى به وجود آن ماشین چاپ نبود که جوانان آمدند و آن را به جاى دیگرى انتقال دادند و نمى دانم به کجا بردند.»[43]

آیت الله نجومى در مناسبتهاى گوناگون علیه رژیم اعلامیه هاى مشترک با دیگر عالمان و بزرگان شهر کرمانشاه صادر مى کرد و به افشاگرى جنایتهاى رژیم پهلوى و آگاه سازى مردم نسبت به وضعیت سیاسى و اجتماعى جامعه مى پرداخت.[44] در اعلامیه مشترک علماى کرمانشاه در محکومیت آتش زدن سینما رکس آبادان در سال 1357 آمده است:

«بسم الله المنتقم القهار

گرچه صحنه سازى و دروغ پردازى رسانه هاى گروهى و ناباورى مردم آزاده و مسلمان از گفته هاى آنان روشن و واضح است، مع الوصف جامعه روحانیت کرمانشاه براى روش شدن اذهان عمومى اظهار مى دارد: جنایتکاران حرفه اى از هیچ جنایت و حادثه اى کوتاهى نداشته و در راه رسیدن به آمال و آرمان هاى خود از هیچ فاجعه اىباک و وحشتى ندارند، خود صحنه مى سازند و مردم را با دست و پا و در بسته مى سوزانند و خود دفن مى کنند و سپس سیاه پوشیده، به عنوان صاحب عزا به نوحه و ندبه مى نشینند.

آیا فاجعه آبادان با این گستردگى، آن هم در همسایگى شهربازى و تحت مراقبت شدید مأمورین ممکن است کار مردمى باشد که فاقد وسایل مجهّز آتش سوزى هستند.... و الى الله المشتکى.»[45]

اوّلین شهید پیش از انقلاب اسلامى در شهر کرمانشاه صادق صابون پز از نزدیکان آیت الله نجومى بود. در مهرماه 1357ش با تشویق و رهبرى علماى کرمانشاه بویژه آیت الله نجومى، مجلس باشکوهى در مسجد آیت الله بروجردىبرگزار و در آن مجلس، رفتارهاى اهانت آمیز رژیم بعث عراق نسبت به امام خمینى (ره) محکوم شد و پس از آن مردم در خیابانهاى اطراف تظاهرات کردند. مأموران امنیتى و حکومتى هم به سرکوبى مردم پرداختند. در این میان صادق صابون پز داماد آیت الله نجومى که در آگاه سازى جوانان و فعالیتهاى سیاسى نقش اساسى داشت، به دست مأموران امنیتى به شهادت رسید. درگیریها تا پاسى از شب ادامه یافت و جوانى دیگر به نام مصطفى امامى که هم اکنون خیابانى به نام او نامگذارى شده است، به شهادت رسید.[46]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید مرتضی نجومی

سید مرتضی نجومی

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS