دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مهارت جذ ب جوانان 17

No image
مهارت جذ ب جوانان 17

سومین اصل

چگونه یکدیگر را تحمل کنیم؟

چهارمین اصل

پنجمین اصل

ششمین اصل

هفتمین اصل

هشتمین اصل

نهمین اصل

بسم الله الرحمن الرحیم

سومین اصل

ج) اصول اساسی پرورش شخصیت و سلامت روانی در رابطه انسان با دیگران.

  1. اصل معیار قرار دادن خود و دیگران در روابط اجتماعی در شخصیت دادن به افراد باید خود را معیار قرار دهیم هر آنچه مورد علاقة ماست نسبت به جوانها هم بپسندیم و بالعکس.
  2. امیرالمؤمنین می فرماید: برای دیگران بخواه آنچه برای خود مي خواهی.
  3. خداوند به حضرت آدم می فرماید: «یا آدم! إنی أجمع لک الخیر کله فی أربع کلماته.... و أما التی فیما بینک و بین الناسِ فترضی للناس ما ترضی لنفسک» برای دیگران چیزی را راضی باش که برای خودت راضی هستی. آنچه را معیار انسانیت برای خود قرار می دهی همان را برای دیگران معیار بدان.(سفینه، ج 1، ص 142)
  4. اصل لزوم همکاری و همبستگی با گروه های موحد و مبارزه با گروه های ملحد. «محمد (ص) والذین معه أشداء علی الکفار رحماء بینهم» (فتح ، آیه 29)
  5. اصل واکنش متقابل در روابط اجتماعی با توجه به تحمل و تغافل. این اصل یکی از اصول قطعی اسلامی در رابطه بین فردی است. در قرآن آمده: هرگاه کسی به شما تحیتی گفت به بهتر از آن تحیت را متقابلا به همان اندازه به او بگویید. «و اذا حییتم بتحیة فحیوا بأحسن منها» بدی را با بدی نباید جواب داد.

چرا باید جوان را تحمل کنیم؟

  1. باعث تألیف قلوب می شود یعنی جذب می شود.
  2. موجب برقراری ارتباط می شود.
  3. تا به حاجتم برسم «الصبر مفتاح الفرج».
  4. بخاطر رسیدن به بهترین راه هدایت پیامبر اینگونه کرد لذا باعث نفوذ در مردم شد و صمیمیت بین او و مخاطب ایجاد شد و توانست مردم را هدایت کند.
  5. چون مخاطب را از دست ندهیم.
  6. تا لذت تحمل را بچشیم.
  7. چون خیر کثیر در بردارد.
  8. تا حقوق جوان ضایع نشود امام صادق می فرماید تمام ابعاد سخن را بشنو، پیامبر به گوش دادن حریص تر بود تا به حرف زدن و گفتن، یکی از حقوق همنوعان به همدیگر این است که به حرف او گوش دهیم.
  9. تحمل کنیم چون در پی آنیم که علت مشکل را بیابیم مثل تحمل امام حسن مرد شامی را .
  10. تحمل کنیم چون شناخت کافی نداریم و در پی شناخت بیشتر او هستیم .
  11. تا بتوانیم به اهداف بلند دست پیدا کنیم .
  12. تحملش کنیم تا او ما را دلسوز بداند.
  13. تحمل می کنیم تا تشویق به خوب شدن پیدا کند.
  14. تحمل مي کنیم تا به رشد برسانیم یا رشد برسیم صبر از عوامل رشد است «ان الله مع الصابرین».

چگونه یکدیگر را تحمل کنیم؟

  1. خود را جای دیگری قرار بدهیم. آیا دوست داریم طرف مقابل ما را تحمل کند؟ آری، پس ما هم او را باید تحمل کنیم.
  2. مشترکات یکدیگر را مد نظر قرار دهیم.
  3. دعا و نیایش از خدا بخواهیم به ما قدرت تحمل و شرح صدر عنایت بکند.
  4. عوامل شرح صدر را شناسایی کنیم و به موقع مورد استفاده قرار بدهیم.
  5. برای حلیم بودن و حلیم شدن تمرین و تکرار کنیم تا تدریجاً به این خلق پسندیده متخلق شویم.
  6. برای هر بار عدم تحمل دیگران نذر کنیم.
  7. همنشینی با افراد حلیم و بردبار و عاقل و عالم و فرزانه باعث تحمل می شود.
  8. مطالعة زندگی انسانهایی که دارای مقام حلم و بردباری بودند و الگوگیری از آنان.
  9. توجه به آثار سوء عدم تحمل دیگران.
  10. آداب و معاشرت و سلوک با دیگران را یاد بگیریم.
  11. تقویت جسم و روح.

چهارمین اصل

از اصول در رابطه انسان با دیگران اصل لزوم خودداری از ستیزه جویی است. «ادعو الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن»

پنجمین اصل

اصالت دادن به حق نه به اکثریت.

علامه طباطبایی می فرماید: بر مؤمن لازم است به کار خود و هدایت خویش بپردازد و ضلالت و شیوع گناهانی که از مردم می بیند او را نلغزاند مردم او را مشغول نکنند او هم به کار مردم نپردازد حق حق است اگر چه مردم آنرا ترک نمایند و باطل باطل است اگر چه مردم به آن روی آورند. (المیزان، ج 6، ص 163)

مُبلغ باید ضمن پذیرش آراء اکثریت حق یک رأی مستقل را برای خود محفوظ نگه دارد و استقلال نظر و نقش فعال و آگاهانة خود را از دست ندهد و دیدگاه مستقل خویش را بر مردم توصیف و تبیین کند و خود تصمیم بگیرد.

ششمین اصل

اصل احتیاط در امور فردی و اجتماعی و تأکید بر واقع بینی، به عربی که شتر خود را در بیابان رها کرده بود پیامبر فرمود: احتیاط کن إعقلها و توکل اول ببندش بعد بگو توکل به خدا رهایش کردم. «إن جاءکم فاسق بنبأ» امام صادق می فرماید: دوستت را بر راز خود آگاه مکن مگر بر آنچه که اگر دشمنت اطلاع پیدا کند بر تو ضرر نمی رسد زیرا چه بسا دوست که دشمن شود.

هفتمین اصل

اصل لزوم سالم بودن افکار و رفتار فرد برای خود و جامعه. «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیر من الظن إن بعض الظن...» «لیس منا من غش مسلما أو ضره أو ما کره»

هشتمین اصل

لزوم پذیرش عذر دیگران، «الذین ینفقون فی السراء و الضراء والکاظمین الغیظ والعافین عن الناس»

نهمین اصل

اصل برائت و لزوم حمل به صحت کردن عمل جوانها، تا بطور قطع معلوم نشود که خداوند کاری را حرام نموده است انسان نمی تواند نسبت به آن اقدام کند. در اصول کافی: هفتاد گمان خوب بر عمل مومن بده.....

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

جوان و بزرگسال، عنوان کتابی است، از مجموعه گفتارهای مرحوم استاد فلسفی(ره) که توسط دکتر حسین سوزنچی تلخیص شده و به همت پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) برای اولین نوبت در بهار 1385 در تیراژ 3 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است... این کتاب دارای پیش گفتار و 20 سرفصل می باشد؛ که در آن، راجع به عمده تفاوت های جوانان و بزرگسالان مطالبی بیان شده است. نویسنده سعی بر آن داشته تا اهمّ سخنان مرحوم استاد فلسفی(ره) در موضوعات امیال، تکریم شخصیت، احساس حقارت و ناسازگاری در میان سالان و کهن سالان، روابط این دو گروه اجتماعی، تعدیل تمایلات و غریزه جنسی، برتری طلبی، اقتصاد در خانواده و اجتماع، تمدن صنعتی و اخلاق نسبی و ...

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
Powered by TayaCMS