دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نماینده آیت الله بروجردى

No image
نماینده آیت الله بروجردى

نماینده آیت الله بروجردى

در سال 1340ش. از سوى مسئولان کنگره ملّى - اسلامى و غیر دولتى قدس از آیت الله بروجردى براى شرکت در آن محفل دعوت شد. آن مرجع بزرگ آقایان سیّد رضى شیرازى و نجفى شهرستانى ـ امام جماعت سابق مسجد آشتیانى ها - و دکتر محمود شهابى ـ نویسنده کتب متعدّد مانند ادوار فقه - را به نمایندگى از سوى خود فرستاد و چند دوره از کتاب الخلاف شیخ طوسى را در اختیارشان قرار داد تا در هر جایى که صلاح مى دانند اهدا کنند. نمایندگان ایشان در آن کنگره که در بیست و هفتم رجب برگزار شد، شرکت کردند و 12 روز در بیت المقدّس ماندند. استاد سیّد رضى شیرازى مى گوید:

«در آن زمان بیت المقدّس با سیم خاردار به دو قسمت تقسیم شده بود، یک قسمت در دست صهیونیستها بود و قسمت دیگر - که مسجد هم در آن واقع شده بود - در دست مسلمانها. در نزدیکى مسجد یک بقّالى بود که ما رفتیم و از او پرتقال خریدیم. مغازه دار به ما گفت شما ایرانى ها برادران یهودید؟! من گفتم: نه! شاه برادر یهود است. ما مسلمانیم و برادر شما.»[14]

نمایندگان، کتابهاى اهدایى را به سران کشورهاى اسلامى و کتابخانه هاى آنان هدیه کردند و بعد به لبنان رفتند. در سفر به لبنان با شخصیّت و موقعیّت خاصّ امام موسى صدر - که به تازگى مجلس اعلاى شیعیان لبنان را تأسیس کرده بود - بیشتر آشنا شدند. محبوبیّت امام موسى صدر در بین مردم استثنایى بود. آنان او را پیشوایى راستین مانند امام سیّد عبدالحسین شرف الدین موسوى عاملى مى شمردند و مى گفتند: این همان شرف الدین است که جوان شده و بازگشته است.[15]

در روز آخر کنگره، نماینده تونس از آقاى سیّد رضى شیرازى پرسید شما در ایران چکار مى کنید؟ و وقتى پاسخ شنید که أنا استاذ بکلیة الشریعة. (استاد دانشکده حقوق هستم.) از مذهب مردم ایران پرسید. استاد سیّد رضى شیرازى از بى اطّلاعى او تعجّب کرد و درباره تشیّع و مذهب جعفرى توضیح داد. نماینده تونس خیلى شگفت زده شد. استاد سیّد رضى شیرازى افزود: درست است که اکنون در کشور ما شاه حکومت مى کند، ولى الامام البروجردى کلمة أنفذ من کلمة شاه. (نفوذ معنوى آیت الله بروجردى از فرمان شاهنشاهى برتر است.) او سخت تعجّب کرد و پرسید: چگونه چنین چیزى امکان دارد؟! و استاد براى او توضیح داد که روحانیّت شیعه، استقلال اقتصادى دارد و بخشى از خمس صرف تأمین مالى حوزه هاى علمیّه مى شود. و با تأکید بر ضرورت عدم وابستگى روحانیّت، سخن غزالى را شاهد آورد که

«اذا رأیتم العلماء بباب الأمراء فبئس العلماء! و بئس الأمراء! و اذا رأیتم الأمراء بباب العلماء فنعم العلماء! و نعم الأمراء! هنگامى که دانشمندان را بر در خانه حاکمان دیدید، پس چه دانشمندان بدى! و چه حاکمان بدى! و هنگامى که حاکمان را بر در خانه دانشمندان دیدید، پس چه دانشمندان خوبى! و چه حاکمان خوبى!»

یکى از عالمان که این گفتگو را مى شنید گفت: «سخن حقّ همین است. روحانى نباید وابسته به دولت باشد تا بتواند نظرش را آزادانه بگوید و فعّالیّت کند.» استاد سیّد رضى شیرازى ادامه داد: حضرت آیت الله بروجردى قدرتمند است، چون استقلال اقتصادى دارد و نقطه ضعف روحانیت سنّى در وابستگى مالى به دولتها است.[16]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

سید رضی شیرازی

سید رضی شیرازی

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS