دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نکوداشت قیصر امین پور در ارمنستان برگزار می شود

No image
نکوداشت قیصر امین پور در ارمنستان برگزار می شود رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان در روز بزرگداشت قیصر امین پور که روز 24 آبان در دانشگاه آچاریان برگزار شد، از برپایی نکوداشتی دیگر برای مرحوم امین پور با همکاری کانون نویسندگان این کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسمی که 24 آبان برگزار شد، دکتر پارسادانیان - رئیس کرسی شرق شناسی دانشگاه - گفت: این برنامه به مناسبت درگذشت مرحوم دکتر قیصر امین پور شامل بررسی شخصیت و اشعار این شاعر بزرگ و معاصر ایران و شعر خوانی برگزار می شود.
پارسادانیان ادامه داد: فرصت برای ما کم بود ولی با سعی و تلاش دانشجویان و اساتید دانشگاه و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در کوتاه ترین فرصت ممکن موفق به برگزاری این مراسم شدیم.
وی در ادامه سخنان خود به تشریح وضعیت شعر و شاعران معاصر ایران پرداخت و با اشاره به شخصیت مرحوم امین پور، وی را بنیانگذار شعر انقلاب اسلامی، جنگ و شهادت دانست.
سپس عطوفی - رایزن فرهنگی ایران - گفت: قیصر امین پور از جمله شاعران معاصر ایران بود که حق بزرگی بر گردن شعر ایران اسلامی دارد. در همین باره رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت وفات ایشان فرمودند: «مرحوم دکتر قیصر امین پور شاعر فرزانه انقلاب بودند». شما می دانید که رهبر انقلاب فردی شعرشناس و خبره است و وقتی ایشان چنین جمله ای در رابطه با شخصیت آن مرحوم می فرمایند ما مطمئنیم که جایگاه این شاعر بسیار رفیع است.
وی افزود: قیصر امین پور از زمانی میان قشر روشنفکر و جوان مشهور شد که شعر «ناگهان زود دیر می شود» را سرود. او که 48 سال بیشتر عمر نکرد، در شهر دزفول از استان خوزستان متولد شد. از ابتدا به حرفه نقاشی روی آورد و در خوشنویسی هم دستی داشت ولی پس از مطالعاتی پیرامون شعر، راه خود را انتخاب و سرودن شعر را به صورت حرفه ای آغاز کرد.
عطوفی با اشاره به اینکه مرحوم امین پور ابتدا برای کودکان و نوجوانان شعر می سرود و چندین اثر او در کتب درسی به چاپ رسیده، اظهار داشت: او پس از مدتی شکل دیگری به شعر خود داد و شعر را به سنین بالا آورد و با نظم زیبای فارسی به تبیین انقلاب اسلامی پرداخت. رایزنی فرهنگی نیز تعدادی از اشعار این شاعر بزرگ را در کتاب «گنبد طلایی – شعر معاصر ایران» و کتاب دیگری به نام «طلوع پیامبر» به زبان ارمنی به چاپ رسانده و اکنون هم تصمیم داریم منتخبی از اشعار او را به زبان ارمنی ترجمه و به چاپ برسانیم. در شماره آینده روزنامه گراکان ترت که ارگان کانون نویسندگان ارمنستان است نیز اشعاری از آن شاعر بزرگ به چاپ خواهد رسید.
رایزن فرهنگی ایران در پایان گفت: قرار است روز چهارشنبه 30 آبان هم مراسم نکوداشتی از سوی رایزنی فرهنگی و کانون نویسندگان ارمنستان برای قیصر امین پور برگزار شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS