دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگى ها

No image
ویژگى ها

ویژگى ها

1. تقیّد به برگزارى نماز اوّل وقت

على دارابى[25] نویسنده و پژوهش گر معاصر که در سفر به عراق، براى زیارت امامان معصوم، آیت الله جنتى را همراهى کرده است، درباره اخلاق بسیار نیکوى ایشان در برگزارى نماز در اوّل وقت مى گوید:

از «منظریه» تا «بغداد» 3 ساعت راه است. ساعت ها را هم به وقت عراق تنظیم کردیم. چون نیم ساعت با ساعت رسمى کشور ما اختلاف دارد و عقب تر است. نماز ظهر را در «مقدادیّه» که یکى از مناطق استان «دیاله» است، به امامت حضرت آیت الله جنتى اقامه کردیم چرا که آیت الله جنّتى تأکید داشت که نماز باید در اوّل وقت، در هر نقطه اى که شد، اقامه شود.[26]

2. اسوه کارگزاران

آیت الله جنّتى مى تواند اسوه اى نیکو براى کارگزاران و کارمندان نظام اسلامى باشد. على دارابى که سالهاست با این مرد الهى آشنا مى باشد، درباره ویژگى هاى او مى گوید:

«حقیقتاً باید بگویم که این مرد الهى، بى تردید از اولیاى الهى است. من سال هاست که توفیق خدمت و همکارى در کنار ایشان را دارم. از درون زندگى ایشان تا حدودى اطّلاع دارم. یک زندگى بسیار ساده و بى آلایش که برخى فرش هاى نخ نما در اتاق زندگى و پذیرایى ایشان براى کسانى که رفت و آمد دارند، مشخص است. غالب اوقات سال را نیز این مجتهد و مجاهد الهى، روزه دار است. همواره در کارها به ما و سایر دوستان بر رعایت امانت دارى، تقوا، رعایت بیت المال، ساده زیستى، اجتناب از اسراف، کار براى مردم و خدمت به آنان، همراه با برنامه ریزى و نظم تأکید مى کند.

3. ساده زیستى

آیت الله جنّتى که اکثر جمعه ها در نماز پرشکوه جمعه همه را به ساده زیستى و دورى از اسراف دعوت مى کند، خود اوّلین مستمع این سخنان است. وى زندگى بسیار ساده و بى آلایشى دارد. او چه در دوران طاغوت و چه در حال حاضر که از ارکان مهم نظام به شمار مى رود، وضعیّت ساده زندگى را حفظ کرده است.

على جنتى درباره وضعیّت خانواده اش در دوران منحوس پهلوى مى گوید:

وضعیّت خانواده ما از نظر مادى متوسط بود به طورى که بیشتر مواقع، زندگى مشقّت بارى داشتیم. تا سال 1344ش. اجاره نشین بودیم و به ترتیب در محله هاى پنجه على، چهارمردان، باجک، آذر، مبارک آباد و صدوق قم زندگى کردیم. در سال 1344 پدرم در خیابان صدوق خانه اى به مبلغ 13000 تومان خریدالبته زمین آن خانه، آستانه اى (وقفى) بود. این منزل هنوز نیز پابرجاست و تمام دارایى پدرم را تشکیل مى دهد. اکنون چون پدرم ساکن تهران است، منزل را در اختیار طلبه اى قرار داده، دو اتاق از آن را براى هنگامى که به قم مى رود، نگه داشته است.[27]

على جنتى درباره پدرش مى گوید:

پدرم در زمان مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، ماهیانه حدود 6 تومان شهریه مى گرفت که در آن زمان بسیار کم بود. مرجع دیگرى نیز نبود تا شهریه اى بپردازد و چون پدر ایشان هم از نظر مالى کمکى نمى کرد، پدر مجبور بود با همان شهریه سر کندالبته پدرم بخشى از هزینه زندگى را از طریق فعالیّت هاى تبلیغى که در ماه هاى رمضان، محرم و صفر انجام مى دادند، تأمین مى کرد. وى معمولاً براى تبلیغ، به مناطق مرکزى و جنوبى کشور مى رفت... . به هر حال، این وضعیتى بود که ما در قم داشتیم.[

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
Powered by TayaCMS