دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى از نگاه مقام معظم رهبری

No image
ویژگى‌هاى انقلاب اسلامى از نگاه مقام معظم رهبری مردم گرایى
بخش اندیشه : مردمى بودن انقلاب اسلامى خصوصیت مهمى است که درنام “ جمهوری” نظام متجلى گردید. مردمى بودن انقلاب اسلامى از دو جهت با مردمى بودن سایر انقلاب‌ها تفاوت دارد. اول اینکه مردمى بودن جزء ذات اسلام است نه چیزى خارج از آن. با این توضیح که اسلام براى مردم وهدایت آنان از سوى خداوند تبارک وتعالى نازل شده است ولذا همواره فلاح و رستگارى آنان را مدنظر دارد و چنین دینى حضور مردم در اجراى مقررات و دفاع از حریم خود را اصل اولیه مى‌داند. البته این توده‌هاى محروم و مستضعف هستند که بیشترین حمایت ودفاع را از دین به عمل آورده و مى‌آورند چه درصدر اسلام و چه در انقلاب اسلامى این امر اثبات شده است و بالاترین دلیل این مسئله همان عنایت و حمایت اسلام ناب با همه خصوصیاتش از جمله عدالت خواهى از مردم است. دوم آنکه اسلام به‌طور واقعى وحقیقى مردم را در صحنه حفظ مى‌کند . کذب و دروغ و صورت سازى درحضور مردم در صحنه‌هاى انقلاب راهى ندارد .
مقام معظم رهبرى مى‌فرمایند: “خصوصیت دوم مردمى بودن است انقلاب‌هاى دیگر- آنها که حقیقتا انقلاب بودند پس از پیروزى خود اغلب نسبت به مردم بى‌اعتنا شدند . کودتاها و حرکات نظامى و امثال اینها را کارى نداریم. انقلاب‌ها همیشه در همه جاى دنیا به دست مردم به وجود آمده اما بعد از آن که به پیروزى رسیده یا در آ‌ستانه پیروزى قرار گرفته احزاب یا حزب جاى انقلاب و مردم را گرفته است و مردم کنار رفته‌اند. مثل کشورهاى کمونیستى و سوسیالیستى دنیا که نظام‌هاى خیلى از آنها با یک انقلاب به وجود آمده و مردم در آن نقش داشته‌اند و به گروه انقلابى و مبارز کمک کرده بودند. اما درهمین کشورها به مجرد اینکه انقلاب به پیروزى نزدیک شد یا به پیروزى رسید مردم دیگر هیچ کاره شدند و حزب همه کاره شد[ مثلا در نظام‌هاى کمونیستى ] مردم حتى این حق را نداشتند که یک نماینده به مجلس قانونگذارى بفرستند. درهیچ کدام از این کشورها که به اصطلاح کنگره‌هاى ملى دارند وهمان مجالس قانونگذارى آنهاست نمایندگان مردم حضور ندارند. اصلا مردم هیچ نقشى نداشتند... اسمش مردمى است [حکومت دموکراتیک سوسیالیستى ] در حالى که درهیچ امرى از امور آن کشور مردم دخالت ندارند.
در کشور ما انقلاب از روز اول همه نقش‌ها در همه امور را به مردم داده است .یعنى مجلس را که محل قانونگذارى است مردم تشکیل مى‌دهند و نمایندگان مردم به آنجا مى‌روند وهیچ کس هم حق ندارد نماینده‌اى را به مردم تحمیل کند. رئیس جمهور را که مجرى امور و مدیر و رئیس اداره کشور است. مردم با آراى خودشان انتخاب مى‌کنند اختیار با مردم است. این وضعى که انتخابات ریاست جمهورى در ایران دارد حتى در کشورهاى دموکراتیک غرب هم این وضعیت نیست چون در آن کشورها احزاب در مقابل هم صف‌آرایى مى‌کنند وهر حزبى اسم کسى را به‌عنوان کاندیدا ذکر مى‌کند. مردمى که به آن کس راى مى‌دهند در واقع به آن حزب راى مى‌دهند و خیلى‌ها آن کس را اصلا نمى‌شناسند. در ایران این گونه نیست درایران یکایک کسانى که کاغذ راى رادر صندوق مى‌اندازند آن شخص را مى‌شناسند و به‌عنوان رئیس جمهور به او راى مى‌دهند.
در انتخاب رئیس دستگاه اجرایى ورئیس قوه مجریه مردم خودشان دخالت مى‌کنند حتى در انتخاب رهبر اینکه رهبرى یک منصب الهى است و تابع ملاک‌هاى الهى و معنوى و واقعى است، باز مردم نقش دارند.کما اینکه مشاهده کردید مجلس خبرگان که نمایندگان مردمند مى‌نشینند کسى را معین وانتخاب مى‌کنند .اگر همان کسى را که مجلس خبرگان انتخاب کرد مورد قبول مردم نباشد باز رهبرى اوجا نخواهد افتاد . پس آحاد وعامه مردم علاوه بر اینکه به صورت غیرمستقیم -از طریق مجلس خبرگان - رهبر را معین مى‌کنند مستقیما هم نسبت به شخص رهبر نظر و تصمیم دارند و نظر و تصمیم و خواست واراده آنهاست که در حقیقت یک رهبر را رهبر مى‌کند و به او امکان تصرف و قدرت امرونهى و قبض و بسط مى‌دهد.
نتیجه این است که نظام، نظام مستحکمى است. زیرا که مردمى مى‌باشد آن چیزى که به وسیله ابر قدرت‌ها قابل ازبین رفتن است، عبارت از حکومتى است که به مردم متکى نیست. حکومتى که دشمن خارجى مى‌تواند چهار نفر را علیه آ‌ن به کودتا وادار و تحریک کند، حکومتى است که روى تحت حکومت نشسته اما مردم به او وصل نیستند . مردم براى خودشان مى‌روند و او براى خودش حرکت مى‌کند . نظامى که درآن چه رهبر ،‌ چه ریاست جمهورى ،‌چه ریاست قوه قضائیه و ‌چه مجلس شوراى اسلامى ،‌متکى متصل به مردم ومورد علاقه و پشتیبانى وحمایت آنهاست نظام جمهورى اسلامى است که نه آمریکا ومتحدانش ونه شرق وغرب ونه هیچ قدرتى قادر نیست این نظام و حکومت را متلاش و بلکه متزلزل کند.

منبع : روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
از تکلیف و حساب‌ تا تربیت و وجدان ؛ تحلیل ماه و پلنگ از منظر اخلاق هنجاری

از تکلیف و حساب‌ تا تربیت و وجدان ؛ تحلیل ماه و پلنگ از منظر اخلاق هنجاری

در توجیه نوسانات هنری ماه و پلنگ و احتمالاً برای تسکین اعصاب مخاطب، یا برای محو هشتک‌های اعتراضی در فضای مجازی، قیچی تیز ممیزی را بهانه کرده و نقایص مجموعه را به حساب پخش ناقص آن نوشته‌اند.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
تپش‌های قلب طبیعت | مروری بر فیلم وحشی‌های حیاتِ وحش جنوب

تپش‌های قلب طبیعت | مروری بر فیلم وحشی‌های حیاتِ وحش جنوب

تا کنون کمتر بوده است که یک دختر بچه بتواند نظر بسیاری را برای کسب جایزه اسکار به خود جلب کند. اما بازی معصومانه و بی‌پیرایه «کوینزین والیس» توانسته برخی را متقاعد سازد که از او به عنوان بهترین بازیگر نقش اصلی زن یاد کنند...
گفت‌وگوی کریستوفر نولان با سقراط کبیر|نقد فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

گفت‌وگوی کریستوفر نولان با سقراط کبیر|نقد فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

داغ‌ترین خبر این روزهای سینمای جهان که نمی‌دانم، چرا ژورنالیست‌ها و وبلاگ‌نویسانِ مرز و بوم‌مان این موضوع را پنهان کرده‌اند؟!! ...گفت‌وگوی کریستوفر نولان، کارگردان مؤلف هالیوودی با سقراط کبیر است. در بیان مطالب می‌توان تا حدودی خلط مبحث کرد و بر فرض یک را بعد از دو و سه را در…
Powered by TayaCMS