دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی
پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

بی‌تردید میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)[1]، یکی از مهمترین اسناد بین‌المللی در حمایت از حقوق و آزادی‌های اساسی بشر به شمار می‌آید که در دوره استانداردسازی حقوق بشر تدوین یافته است.[2] این سند به جهت بهره‌مندی  از خصیصه الزام آور و پیش‌بینی کمیته حقوق بشر به عنوان ساز و کار نظارتی بر اجرای مقررات آن از اهمیت زیادی در نظام حقوق بشر برخوردار می‌باشد. هر چند اعمال صلاحیت نظارتی کمیته حقوق بشر از طریق آیین گزارش‌دهی[3] و آیین دادخواهی (شکایت)  بین‌دولت‌ها[4] که در میثاق تدارک دیده شده، بسیار با اهمیت است، اما عدم شناسایی صلاحیت رسیدگی به شکایات افراد از دولت‌ها (آیین مکاتبات فردی)[5] نسبت به نقض‌های مقررات میثاق، نقیصه‌ای بود که از همان زمان تدوین این سند احساس می‌شد. لذا به منظور برطرف نمودن این نقیصه و تکمیل ابزارهای کمیته حقوق بشر جهت ایفای موثرتر وظایف نظارتی بر اجرای مقررات میثاق، هم زمان با تدوین میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، پروتکلی تحت عنوان، «پروتکل اختیاری میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی»[6] که به عنوان پروتکل اول میثاق حقوق مدنی و سیاسی اشتهار یافته نیز در 16 دسامبر 1966 طی قطع نامه شماره (XXI) A 2200  به تصویب رسیده است که متکفل بیان صلاحیت کمیته حقوق بشر برای رسیدگی به شکایات افراد علیه دولت‌هایشان نسبت  به نقض مقررات میثاق است.[7] در این مختصر ضمن معرفی این سند به بیان نکاتی درباره آن پرداخته می‌شود.

الف) محتوای پروتکل

پروتکل اختیاری مربوط به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در قالب 14 ماده تدوین یافته است و اهم مندرجات آن به شرح زیر است:

1- شناسایی صلاحیت رسیدگی به شکایات فردی

ماده اول پروتکل حاضر، صلاحیت کمیته حقوق بشر برای رسیدگی به شکایات (مکاتبات) فردی علیه دولت‌هایشان را مورد شناسایی قرار داده است. بر اساس ماده مذکور، هر دولت عضو میثاق که عضو پروتکل حاضر شود، صلاحیت کمیته حقوق بشر را برای دریافت و رسیدگی به شکایات افراد تحت صلاحیتش که مدعی هستند، قربانی نقض هر یک از حقوق مذکور در میثاق از طرف آن کشور شده‌اند، به رسمیت می‌شناسد. کمیته هیچ شکایت مربوط به دولت عضو میثاق را که طرف معاهده این پروتکل نباشد، نمی‌پذیرد.

2- شرایط پذیرش شکایات فردی

مطابق مقررات مندرج در پروتکل حاضر جهت پذیرش شکایات افراد علیه دولت‌ها در کمیته حقوق بشر، مراعات شرایط زیر ضروری است؛ اول آن که دولت آنها عضویت میثاق و پروتکل حاضر را پذیرفته باشد (ماده 1)؛ دوم آن که افراد مدعی نقض حقوق مقرر در میثاق تمامی طرق شکایت موجود طبق قوانین داخلی را طی کرده باشند (ماده 2 قسمت ب و بند 2 ماده 5)، مگر آن که طی طرق شکایت به نحو غیر معقولی طولانی باشد (بند ب ماده 5)؛ سوم این که شکایت تقدیمی، کتبی و با نام (امضاء) باشد (ماده 2 و 3 و بند 1 ماده 5)؛ چهارم این که طرح شکایت جهت سوء استفاده یا مغایر با مقررات میثاق نباشد (ماده 3)؛ پنجم این که موضوع شکایت به وسیله مکانیزمی بین‌المللی مورد بررسی یا حل و فصل قرار نگرفته باشد (قسمت الف بند 2 ماده 5).

3- چگونگی رسیدگی به شکایات

پس از آن که شکایت تقدیمی مطابق شرایط مطروحه در کمیته حقوق بشر مورد پذیرش قرار گرفت، مطابق بند 1 ماده 4، این موضوع به اطلاع کشور طرف معاهده این پروتکل رسانده می‌شود. بر اساس بند 2 ماده 4، کشور دریافت کننده شکایت باید ظرف شش ماه توضیحات یا اظهارات روشن کننده و تدابیری که برای جبران وضعیت پیش آمده ممکن است، اتخاذ کرده باشد، کتبا به کمیته تقدیم نماید. کمیته نیز بر اساس تمامی اطلاعات واصله از طرف شاکی و کشور ذینفع طرف معاهده، طی جلسات غیر علنی به موضوع رسیدگی می‌نماید و نظرات (تشخیص‌های) خود را به اطلاع فرد شاکی و کشور عضو پروتکل می‌رساند (بند 1، 3 و 4 ماده 5).

4- تصویب، الحاق و لازم الاجرا شدن پروتکل

این پروتکل برای امضای هر کشوری که میثاق را امضاء کرده، مفتوح است(بند 1 ماده 8 ) و این پروتکل موکول به تصویب هر کشوری است که میثاق را تصویب کرده یا به آن ملحق شده است (بند 2 ماده 8). همچنین این پروتکل برای الحاق هر کشوری که میثاق را تصویب کرده یا به آن ملحق شده مفتوح بوده و الحاق به آن به وسیله تودیع سند الحاق نزد دبیر کل سازمان ملل متحد به عمل می‌آید (بند 3 و 4 ماده 8). دبیر کل سازمان ملل متحد باید تمامی کشورهایی را که پروتکل را امضاء کرده یا به آن ملحق شده‌اند، از تودیع هر سند تصویب یا الحاق مطلع سازد (بند 5 ماده 8).

مطابق بند 1 ماده 9، پروتکل حاضر سه ماه پس از تاریخ تودیع دهمین سند تصویب یا الحاق نزد دبیر کل سازمان ملل متحد لازم الاجرا می‌شود و برای هر کشوری که بعد از تودیع دهمین سند تصویب یا الحاق، پروتکل را تصویب یا به آن  ملحق شوند، پروتکل سه ماه پس از تاریخ تودیع سند تصویب یا الحاق لازم الاجراست. بر این اساس پروتکل در سال 1976 لازم الاجرا شده است. دبیر کل در خصوص لازم الاجرا شدن پروتکل و اصلاحیه‌ها به اعضا اطلاع رسانی می‌نماید.(بند ب ماده 13)

5- اصلاح و فسخ پروتکل

مطابق ماده 11 پروتکل، هر دولت عضو پروتکل می‌تواند، اصلاحیه‌ای پیشنهاد نموده و متن آن را نزد دبیر کل سازمان ملل متحد تودیع نماید. دبیر کل سازمان ملل متحد، طرح اصلاحیه‌های پیشنهادی را به دولت‌های عضو ارسال نموده و در صورتی که حداقل یک سوم کشورهای طرف معاهده موافق تشکیل کنفرانسی جهت اخذ رأی درباره اصلاحیه باشند، کنفرانسی تحت نظر سازمان ملل تشکیل و هر اصلاحیه‌ای که با اکثریت آرای کشورهای حاضر و رأی دهنده پذیرفته شود، برای تصویب به مجمع عمومی ملل متحد تقدیم می‌شود. اصلاحیه‌ها پس از تصویب مجمع عمومی و با اکثریت دو سوم دولت‌های عضو این پروتکل پذیرفته می‌شود و  برای دولت‌هایی که آن را پذیرفته‌اند لازم الاجرا می‌گردد (بند 2 و 3 ماده 11). بر اساس بند ا ماده 12 پروتکل نیز، هر دولت عضو می‌تواند هر موقع که بخواهد، پروتکل را از طریق اخطاریه کتبی خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد فسخ نماید و این فسخ سه ماه پس از تاریخ وصول اخطاریه به دبیر کل نافذ است. البته فسخ پروتکل درباره شکایاتی که به موجب ماده 2، قبل از تاریخ نافذ شدن فسخ تقدیم شده باشند، خللی وارد نمی‌نماید (بند 2 ماده 12). دبیر کل در خصوص این فسخ‌ها به اعضاء اطلاع رسانی می‌نماید (بند ج ماده 13).

6- سایر مقررات پروتکل

بر اساس ماده 6 پروتکل، کمیته در گزارش سالانه خود که طبق ماده 45 میثاق تنظیم می‌کند باید خلاصه‌ای از فعالیت‌های خود را که به موجب پروتکل انجام داده، بگنجاند. همچنین بر اساس ماده 7، تا زمانی که هدف‌های قطع نامه 1514 مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورخه 15 دسامبر 1960 راجع به اعلامیه اعطای استقلال به سرزمین‌ها و مردم مستعمرات تحقق یابد، مقررات پروتکل حاضر، حق شکایتی را که به موجب منشور ملل متحد یا سایر اسناد بین‌المللی به این مردم اعطا شده، به هیچ وجه محدود نمی‌کند. به عبارت دیگر مردم سرزمین‌ها و مستعمرات می‌توانند از مزایای مربوط به طرح شکایاتی که در سایر اسناد برای انها مقرر گردیده بهره مند شوند و مقررات این پروتکل نمی‌تواند حقوق مکتسبه انها در سایر اسناد را محدود سازد. همچنین بر اساس ماده 10، مقررات این پروتکل بدون هرگونه محدودیت یا استثنایی به تمامی واحدهای تشکیل دهنده کشورهای متحد (فدرال) شمول خواهد داشت. این پروتکل دارای متن‌های چینی- انگلیسی- فرانسه- روسی و اسپانیایی دارای اعتبار مساوی بوده که در بایگانی سازمان ملل متحد تودیع شده‌اند و رونوشت مصدق آن به تمامی دولت‌های مذکور در ماده 48 میثاق ارسال شده است (ماده 14).

ب) نکاتی درباره پروتکل

پروتکل حاضر در تاریخ 23 مارس 1976 با تحقق شرط مندرج در ماده 9 آن، قدرت اجرایی پیدا کرده است. در حال حاضر این پروتکل 114 عضو دارد و 35 کشور نیز آن را امضا نموده‌اند، ولی تاکنون آن را تصویب نکرده‌اند.[8] این پروتکل در راستای تکمیل و اجرای موثرتر نقش نظارتی کمیته حقوق بشر بر مقررات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) بسیار حائز اهمیت است. زیرا از آن جایی که اعمال مکانیزم شکایت یک دولت عضو علیه عضو دیگر میثاق مبنی بر نقض حقوق مقرر در میثاق که در ماده 41 میثاق در نظر گرفته شده، منوط به پذیرش این صلاحیت کمیته طی اعلامیه‌ای توسط کشورها بوده و از طرف دیگر، کشورها به جهت ملاحظات سیاسی از طرح شکایت علیه یکدیگر خودداری می‌نمایند، در عمل این مکانیزم فاقد هرگونه کارایی بوده است. این که تاکنون این مکانیزم مورد استفاده قرار نگرفته، موید معتبری بر صحت این ادعاست.[9]

نظام گزارش دهی هم به جهات عدیده‌ای نمی‌تواند کارایی بالایی جهت نظارت بر اجرای مقررات میثاق داشته باشد. تهیه گزارش‌های جهت دار توسط خود دولت‌ها، طولانی بودن مدت زمان ارایه گزارش‌ها، عدم همکاری دولت‌ها در ارایه گزارش‌های شفاف یا ارایه به موقع گزارش‌ها، فرصت ناکافی برای بررسی دقیق تمامی گزارش‌ها و... از جمله اشکالات این سیستم بوده که در نهایت موجب ناکارآمدی  وعدم ایفای نقش موثر این مکانیزم شده است.[10] در این میان آیین دادخواهی فردی و طرح شکایت از جانب افراد بیش از دو مکانیزم دیگر در جهت نظارت بر اجرای مقررات میثاق موثر بوده است. تعداد بالای شکایات واصله به کمیته حقوق بشر و رسیدگی‌های صورت گرفته در این خصوص مویدی بر این امر محسوب می‌شود.[11]

در حال حاضر پنج معاهده بین‌المللی از چنین مکانیزمی جهت نظارت بر اجرای مقررات مندرج در اسناد مربوطه بهره می‌گیرند.[12]

دولت ایران با وجود آن در مورخه 15/ 1 / 1347 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) را امضاء نموده و در اردیبهشت 1354 آن را بدون هرگونه قید و شرطی از تصویب گذرانده است[13]،بنا بر این صلاحیت کمیته حقوق بشر را به موجب ماده چهل و یک میثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی (1966) پذیرفته است اما با این حال پروتکل حاضر را امضاء نکرده و تاکنون نیز به آن ملحق نشده است و به این ترتیب صلاحیت شکایت فردی کمیته حقوق بشر را نپذیرفته است.

مقاله

جایگاه در درختواره حقوق بین الملل - حقوق بشر

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

پروتکل دوم اختیاری میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

پروتکل دوم اختیاری میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

به عنوان یکی از حقوق اساسی و بنیادین بشری در ماده 3 اعلامیه جهانی حقوق بشر....

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ساخت برنامه خیریه یا سرک کشیدن به حریم شخصی؛ چالش رضایت یا اکراه مهمان در ماه عسل

ماه عسل سالی یک بار و درست موقع ماه رمضان که انتظار کاسته شدن از تنش‌های فرهنگی و چشم امید به مهربان شدن همه و از جمله صاحبان صدا و تصویر و قلم با یکدیگر افزایش می‌یابد به موضوعی برای مجادله تبدیل می‌شود. به گواهی همان مشاهداتی که سالانه یک بار به تکرار می‌نشینند، مجری و تهیه کننده این مجموعه نیز ارتباط دوستانه‌ای با منتقدان خود برقرار نمی‌کنند.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
Powered by TayaCMS