دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند.
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟
پیامدهای تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چه بود؟

لایحه ای برای نفوذ بهائیت در ایران

گروه اندیشه

دوره پهلوی را می‌توان دوره رشد و گسترش بهائیت دانست. بسیاری از چهره‌های شاخص بهائیت در این دوره، با بهره‌مندی از حمایت‌های ویژه شاه، سمت‌های سیاسی و اقتصادی متعددی را به دست آوردند. به گزارش پایگاه اینترنتی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، علاوه بر حمایت مستقیم شاه و رژیم از این جریان سیاسی که از طرق مختلف، همچون کمک‌های مالی، صورت می‌گرفت، حمایت‌های غیرمستقیم، مانند تصویب‌نامه‌های قانونی نیز در دستور کار رژیم شاه برای حمایت از بهائیان قرار داشت. از جمله این اقدامات، می‌توان به تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی اشاره کرد که با وجود اهداف متفاوتی که در ظاهر بر آن ها تأکید می‌شد، تمرکز آن بر قدرت‌یابی بهائیان بود. این لایحه جنجالی که در سال 1341 به تصویب رسید، در واقع بر مبنای حمایت از بهائیت پی‌ریزی شده بود؛ از این رو، موجب اعتراض مردم و گروه‌های مذهبی شد.

لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی چیست؟

لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، لایحه‌ای بود که مقدمات طرح و تصویب آن، بعد از سفر شاه به آمریکا فراهم شد. بعد از بازگشت شاه از آمریکا، امینی از نخست‌وزیری برکنار شد و به جای او، اسدا... علم، به نخست‌وزیری رسید و مأمور اجرا و تصویب این لایحه شد. گفته می‌شود آمریکا، نقش زیادی در تشویق شاه به اجرای این سیاست داشته است. در واقع این سیاست، ابتدا توسط آمریکا و شخص امینی به اجرا درآمد؛ اما شاه که در این مرحله از قدرتش کاسته شده بود و آن‌چنان که می‌خواست، امینی از او اطاعت نمی‌کرد، درصدد برآمد وی را کنار بگذارد و خود مستقیماً مجری اقدامات به اصطلاح اصلاحی باشد. بعد از روی کار آمدن علم به عنوان نخست‌وزیر، لایحه مذکور، در 14 مهر 1341، به تصویب کابینه رسید. لایحه، شامل 92 ماده و 17 تبصره بود که مهم ترین اصول آن، حذف شدن قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، مجاز بودن سوگند به هر کتاب آسمانی و نیز، دادن حق رأی به زنان بود.

اهداف لایحه

هدف مهم شاه و رژیم از این لایحه، حذف گروه‌های سنتی و نیز مذهبی از عرصه قدرت و جایگزین کردن آنان با گروه‌های غیرمذهبی بود. به عبارت دیگر، تأکید بر اصولی چون مجاز دانستن سوگند به هر کتاب آسمانی و نیز حذف شدن قید اسلام از شرایط انتخاب‌شوندگان، ضمن آن‌که تسهیل راه ورود غیرمسلمانان و قدرت گرفتن آن ها را چارت سیاسی کشور، زمینه حذف تدریجی گروه‌های مذهبی را نیز، فراهم می‌کرد. به طور کلی، دربار بعد از کودتای 28 مرداد، به منظور تقویت و تجدید ساخت قدرت مطلقه، نیازمند اخراج گروه‌های قدیمی، از بلوک قدرت و ایجاد پایگاه اجتماعی جدید برای تحکیم قدرت خود بود. در این بین، یکی از مهم ترین گروه‌هایی که می‌توانست وارد دایره قدرت شود و به نفوذ هر چه بیشتر دست یابد، بهائیان بودند. در یکی از بیانیه‌های اعتراضی حضرت امام(ره) که درباره این لایحه و از طریق تلگراف به شاه، منتشر شد، آمده است: «ما می‌گوییم زن‌ها را به اسم آزادی و ترقی به فساد نکشید و منحرف نسازید. شما حساب کنید در این بیست و چند سالی که از این کشف حجاب مفتضح می‌گذرد، چه چیزی عاید زن ها شده، چه چیزی عاید مردها و چه چیزی عاید این مملکت شده است.» بر همین اساس، برخی از صاحب نظران معتقدند، حذف قرآن و حذف «مسلمان بودن» برای «قانونی شدن حضور عناصر بهائی در مصادر امور کشور انتخاب شده و  پشتیبانی شاه از رژیم صهیونیستی در توسعه مناسبات ایران و اسرائیل، شرط حمایت‌های آمریکا از شاه بود. نفوذ پیروان مسلک استعماری بهائیت در قوای سه گانه ایران، این شرط را تحقق می بخشید.

رابطه‌ای غیرقابل انکار

رابطه بهائیان و صهیونیست‌ها در دوره پهلوی، رابطه‌ای غیرقابل انکار است که از طریق اسناد و شواهد بسیاری، به اثبات رسیده است. با تشکیل یکی از مقرهای مهم بهائیان در فلسطین که خود دلیلی متقن بر حمایت صهیونیست‌ها از این فرقه است، ارتباط متقابل این دو گروه با یکدیگر، در کنار حمایت‌های مستقیم رژیم پهلوی، دوران طلایی بهائیت و اسرائیل را در آن دوره رقم زد؛ به طوری که وقتی بهائیان، سمت‌های دولتی ایران را با حمایت‌های آمریکا و انگلیس به دست می‌آوردند، رابطه بسیار نزدیکی با اسرائیل برقرار کردند که بر محور منافع مشترک، با داشتن دشمن مشترکی به نام مسلمانان بود.

کمک‌های راهبردی بهائیان به صهیونیست‌ها

علاوه بر محورها و اهداف مشترکی چون ضدیت با اسلام؛ بهائیان و صهیونیست‌ها، در موضوع حجاب زنان نیز همسو و موافق بودند. هم‌رأیی این دو گروه و نیز، نقش صهیونیست‌ها در تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، خود دلیل محکمی بر اهداف اصلی مجریان آن، یعنی افزایش قدرت بهائیان است. ارتباطی که بارها و طی اسناد مختلف به خوبی آشکار شد و در دوران پهلوی نیز به اوج خود رسید. این ارتباط که کاملاً دوسویه و متقابل بود، تا جایی پیش رفت که بهائیان نیز، در مواقع رویارویی اسرائیل با مسلمانان فلسطین، همچون جنگ‌های اسرائیل و فلسطین، از صهیونیست‌ها حمایت می‌کردند. چنان‌چه طی یکی از این جنگ‌ها، بهائیان مبالغ هنگفتی، برای کمک به اسرائیل جمع‌آوری کردند. پول جمع‌آوری شده، حدود 120 میلیون تومان بود که در ظاهر، برای «بیت العدل» حیفا فرستاده می‌شد. بنابراین، موضوع نفوذ و قدرت‌یابی بهائیت در این لایحه، به حدی آشکار بود که امام خمینی(ره) نیز، با اشاره به آن، استقلال و اقتصاد کشور را در خطر قبضه بهائیان دانست و اعلام کرد: «این جانب، حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمانان جهان اعلام خطر می کنم. قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است. استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیست‌هاست که در ایران، به [شکل] حزب بهائی ظاهر شدند ... تلویزیون ایران پایگاه جاسوسی یهود است.»

مخالفت عمومی با لایحه

علاوه بر امام(ره)، دیگر علما، همچون آیات عظام میلانی و گلپایگانی نیز، طی تلگراف‌های متعدد به شاه و علم، مخالفت صریح خود را با این لایحه اعلام کردند. با گسترش موج نارضایتی‌ها، موضوع اعتراض از حدود علما خارج و به مساجد و محافل عمومی کشیده شد. روحانیون تهران، جلساتی تشکیل دادند و اقداماتی را که باید انجام گیرد، بررسی کردند. سخنرانی مرحوم محمدتقی فلسفی در مسجد ارک را می‌توان از جمله اعتراضات سیاسی در محافل وسیع‌تری چون مسجد دانست. اما در نهایت، ضربه اصلی را امام خمینی(ره) با بیانیه‌های شدیداللحن خود و مقاومت در برابر این لایحه، به رژیم شاه وارد کرد و باعث شد تا علم، در 7 آذرماه 1341، الغای این تصویب‌نامه را اعلام کند. با این حال، امام خمینی(ره)، بعد از لغو لایحه نیز، فریب رفتار رژیم را نخورد و خواستار لغو رسمی لایحه، به صورت قانونی و اعلام آن از طریق جراید شد؛ به این معنا که دولت باید با تصویب‌نامه‌ای، تصویب نامه قبلی خود را باطل می‌کرد. در نهایت، با مقاومت امام(ره)، این اتفاق نیز افتاد و لایحه به طور کامل لغو شد.

روزنامه خراسان

تاریخ: 23 مهر ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

اتفاقات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران همواره ارتباط نزدیکی با اعتقادات اخلاقی و مذهب داشته است. بسیاری از قیام های محلی برآمده از دیدگاه مذهبی بودند و یا بواسطه حفظ اخلاقیات شکل گرفتند. در ایران، اخلاق گرایی و دین گرایی همپوشانی نزدیکی با وطن پرستی و استقلال ملی دارد. بسیاری از آثار ادبی و سینمایی از «کلیدر» محمود دولت آبادی گرفته تا «هزاردستان» علی حاتمی، بر اساس همین همپوشانی خلق شده اند.
رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook

رستگاری در یک‌شنبه | نگاهی به فیلم Silver Linings Playbook

پت در نامه‌ای که بعداز 8 ماه بستری بودن در بیمارستان روانی در اولین سکانس فیلم برای همسر سابقش، نیکی می‌نویسد نگاهی حسرت‌بار به یک‌شنبه‌های از دست‌رفته دارد اما در واپسین سکانس فیلم هیچ نشانی از این دریغ‌ها باقی نمانده...
تا بهشت چقدر راه است ; مروری بر پرونده قضایی سریال 5 کیلومتر تا بهشت

تا بهشت چقدر راه است ; مروری بر پرونده قضایی سریال 5 کیلومتر تا بهشت

ال 1390 با توجه به حال و هوای ماه مبارک رمضان و در ادامه پخش سریال های ماروایی، سریالی به نام 5کیلومتر تا بهشت از شبکه سه سیما پخش می شد که در آن مهدی سلوکی پس از مرگش، در مقام یک روح سرگردان می توانست با استفاده از فرصت روح بودن خود به حل یک چالش پلیسی و یک پروند جنایی کمک کند. این اثر دومین سریال ساخته علیرضا افخمی بود.
Powered by TayaCMS