دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه از ناسازگارى خواهران و برادران بکاهیم؟

اختلاف بین خواهر و برادر و دعواى آنها از جمله ماجراهایى است که والدین باآن مواجه هستند و گاهى به صورت مشکلى بزرگ براى خانواده در مى‌‌آید به دلیل اینکه اغلب والدین یا مربیان از چگونگى برخورد صحیح با این مسئله آگاه نیستند و با دخالت‌ بیجاى خود کار را مشکل‌تر مى‌کنند. شما با این مسئله چگونه برخورد مى‌کنید؟ آیا در دعواى کودکانتان مداخله مى‌کنید؟ یا اجازه مى‌دهید خود آنها موضوع را حل کنند؟...
No image
چگونه از ناسازگارى خواهران و برادران بکاهیم؟
چگونه از ناسازگارى خواهران و برادران بکاهیم؟ سیده میترا ابوطالبی اختلاف بین خواهر و برادر و دعواى آنها از جمله ماجراهایى است که والدین باآن مواجه هستند و گاهى به صورت مشکلى بزرگ براى خانواده در مى‌‌آید به دلیل اینکه اغلب والدین یا مربیان از چگونگى برخورد صحیح با این مسئله آگاه نیستند و با دخالت‌ بیجاى خود کار را مشکل‌تر مى‌کنند. شما با این مسئله چگونه برخورد مى‌کنید؟ آیا در دعواى کودکانتان مداخله مى‌کنید؟ یا اجازه مى‌دهید خود آنها موضوع را حل کنند؟ نکته مهمى که همه والدین باید بدانند این است که برخى از خواهرو برادرها از مصاحبت یکدیگر لذت نمى‌برند. هرچقدر هم که شما در تربیت آنها تدبیر و سیاست به کار ببرید بازهم بین آنها نزاع و کشمکش روى مى‌دهد و راهى براى از بین بردن این دعواها وجود ندارد اما مى‌توان با کمى درایت و تدبیر، این نزاع‌ها را به حداقل رساند. دعواى کودکان امرى طبیعى است و نباید از آنها انتظار داشت در برخورد با همسالان خود رفتارى ملایم و صحیح از خود نشان دهند و یا اینکه از خود گذشت نشان دهند. این‌گونه رفتارها در کودکان ادامه نخواهد داشت و با گذشت زمان در صورتى که برخوردى مناسب با آن داشته باشید برطرف مى‌گردد. علل ناسازگارى کودکان - به هم خوردن عدالت و برابرى میان فرزندان: وقتى پدر و مادر عدالت را رعایت نمى‌کنند، حس حسادت کودکان را نسبت به یکدیگر برمى‌انگیزند و باعث بروز اختلاف و دعوا بین خواهر و برادر مى‌شوند. - به خطر افتادن حس مالکیت کودک: کودک داراى حس مالکیت قوى است و زمانى که کودک دیگرى بخواهد وسیله متعلق به او را بردارد عصبانى مى‌شود و پرخاش مى‌کند. - حس برترى طلبی: کودکى که مى‌خواهد همیشه نقش اصلى را در بازى داشته باشد اگر کودک دیگر به او اجازه چنین کارى را ندهد دست به تخلف در بازى مى‌زند و این کار باعث جدال میان آنها مى‌شود. - دخالت بیجاى پدر و مادر در اختلافات جزئی: پدر و مادرى که دائما نقش داور یا قاضى را بازى مى‌کنند و مى‌کوشند مقصر اصلى را شناسایى کنند باعث مکرر شدن دعواى میان کودکان مى‌شوند و آنان را براى نزاع بعدى آماده‌تر مى‌کنند. - عواملى که سبب تحریک حس حسادت کودک مى‌شود، مانند: جانبدارى از کودک دیگر در دعوا، مجبور کردن کودک به گذشت به نفع کودک دیگر، مقایسه کردن کودک با سایر فرزندان. - مصرف انرژى اضافى که در آنها به جا مانده وموفق به تخلیه آن نشده‌اند. - بیکارى و بلاتکلیفی: سعى کنید کودکان را سرگرم ومشغول سازید. - از همه مهمتر سعى کنید الگوى مناسبى براى آنها باشید. کودکان نباید شاهد این باشند که شما براى اثبات حقانیت خودتان به زور متوسل مى‌شوید و تصور کنند که دعوا امر اجتناب‌ناپذیر است. باید در حضور کودکان از دعوا کردن بپرهیزید. هنگام مقابله با دعواى کودکان با یکدیگر چه نکاتى را باید رعایت کرد؟ - در صورتى که دعوا لفظى و جزئى بود به فرزندانتان اجازه دهید خودشان مشکلشان را حل کنند. هنگامى که کودکان بفهمند کسى علاقه‌اى به مشکل آنها ندارد دیگر براى جلب توجه پدر و مادر دائما نزد آنها شکایت نمى‌کنند. - اگر دعوا درحدى بودکه امکان صدمه زدن آنها به یکدیگر وجود داشت والدین به ناچار باید دخالت کنند و با لحنى جدى از آنها بخواهند به دعوا خاتمه دهند. - در صورت شکایت کودکان از یکدیگر به آنها بگویید که علاقه‌اى به شنیدن توضیحات آنها ندارید و نمى‌خواهید بدانید مقصر کیست؟ ولى اگر مقصراصلى مشخص بود باید او را مورد سرزنش قرار دهید. اغلب دعواهاى خواهر و برادرها از روى تصمیم قبلى نیست و ناگهانى اتفاق مى‌افتد و گاهى چندان بالا مى‌گیرد که کودکان سعى مى‌کنند خشم خود را به صورت ضربه بدنى یا تخریب اسباب‌بازى یا لوازم شخصى طرف مقابل نشان دهند. در این هنگام باید کودک را از این کار باز داشت و به او فهماند که هرچند احساس خشمش نسبت به خواهر یا برادر منطقى است ولى او حق ندارد با رفتارى ناپسند و ضد اجتماعى از حق خود دفاع کند.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

پر بازدیدترین ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

وصل و فصل؛ مقایسه دیوار به دیوار با اجاره نشین‌ها

مجموعه دیوار به دیوار طنزی گیرا، کنایه‌پرداز و قابل تحلیل است. پیداست که هم بازی شدن چندین بازیگر مطرح(در عین موفقیت کارگردان در بازیگردانی مجرب‌های سینما و تئاتر ایران) بر جذابیت و ظرافت کار می‌افزاید. همچنان که کنار هم نشستن اجباری چند خانواده ایرانی در یک ساختمان اعیانی از موضوعاتی است که تحلیل وجوه نمادین آن، منتقدان را به خوانش استعاری از اثر دعوت می‌نماید.
سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

سریع‌تر، کوئنتین، هیجان هیجان! | نقدی بر اثر جانگو‌‌‌ رها شده

«تارانتینو» قهرمان ‌‌‌نهایت بهره برداری در فیلم است. او عناصر خود را در فیلم می‌کارد و با جاه طلبی تمام آن‌ها را تا بالا‌ترین مرحله، بازسازی و اصلاح می‌کند. به همین دلیل است که در لیست فروش فیلم در دو هفته اول اکران، فیلم جانگو با فروش ۲۰ میلیون دلار در رده اول قرار می‌گیرد.
رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

رمانی برای تمام فصول | نقدی بر فیلم سینمایی بینوایان

بینوایان ویکتور هوگو از آن آثاری است که همواره قدرت جذابیت و گیرایی خود را می‌تواند حفظ کند، چرا که در خود حامل عناصر اساسی‌ای است که قابلیت‌های آنرا بسی افزون‌تر ازدورۀ زمانی و مکانیِ خلقش می‌برد...
مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

مردمان بی حق رأی؛ به بهانه پخش مجدد سریال تفنگ سرپر از شبکه آی فیلم

از جمله سریالهای به یاد ماندنی سیمای جمهوری اسلامی سریال تفنگ سرپر دومین اثر تلوزیونی امرالله احمدجو است. احمدجو که پیش از تفنگ سرپر، روزی روزگاری را ساخته بود اینبار به سراغ مجموعه ای چهل و دو قسمتی رفت که هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ تعدد شخصیت و خرده داستان از کارهای قبلی اش بسیار وسیع تر بود.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
Powered by TayaCMS