دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توبه و استغفار

خود را با استغفار معطّر کنید، تا بوی گناهان، شما را رسوا نکند
توبه و استغفار
توبه و استغفار

توبه و استغفار

قال امیرالمؤمنین(ع): «تَعَطَّرُوا بِالإستغفارِ لا تَفضَحکُم رَوائِحُ الذُّنوُبِ» (بحارالانوار ،ج6، ص22، باب20)

توبه اگر به شخص گنهکاری نسبت داده شود، به‌معنای بازگشت از گناه و اگر (همچنا‌که در قرآن و روایات بارها آمده) به خدا نسبت داده شود، در این صورت، به‌معنای بازگشت به رحمت است. یعنی همان رحمتی که به‌خاطر ارتکاب گناه، از گنهکار سلب شده بود، پس از توبه و بندگی خداوند، به او باز می‌گردد؛ به‌همین دلیل، یکی از نام‌های خداوند، توّاب یعنی بسیار بازگشت‌کننده به رحمت یا بسیار توبه‌پذیر است.[1]

وقتی که انسان بر اثر غفلت و نادانی و یا طغیان غرائز و هوای نفس، دچار گناه شد، باید خیلی زود، خود را در معرض رحمت الهی قرار دهد، از او آمرزش بخواهد و با آب توبه و استغفار، دل و جان خود را شستشو دهد؛ که سهل انگاری و امروز و فردا کردن در امر توبه، خود گناه دیگر و دلیل بر سرکشی بیشتر خواهد بود. آن‌چه از آیات قرآن استفاده می‌شود، این است که توبه به دو شرط پذیرفته می‌شود.

1. گناه بر اثر جهل و نادانی واقع شده باشد؛ نه با انگیزه کفر و طغیان.

2. انسان پس از ارتکاب گناه، بلافاصله پشیمان شود و هرچه زودتر توبه کند.

خداوند در این باره می‌فرماید:

«إنّما التّوبهُ علی اللهِ الذینَ یَعملُونَ السُّوءَ بِجهالهٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِن قریبٍ فاولئکَ یَتُوبُ اللهُ علیهِم و کان اللهُ علیماً حکیماً»[2]

جز این نیست که توبه از آنِ کسانى است که به نادانى، مرتکب کارى زشت مى‌شوند و زود توبه مى‌کنند. خدا توبه اینان را مى‌پذیرد و خدا دانا و حکیم است.[3]

اینکه خداوند برای توبه و استغفار عجله را شرط می‌داند، به‌خاطر اثر سوئی است که گناه بر جان و روح انسان دارد و او را از خداوند دور می‌کند؛ به‌همین خاطر در روایات بر این نکته تاکید شده که اگر خدای ناکرده از انسان، گناهی سر زد، با استغفار خود را معطّر سازید، تا گناهان، شما را رسوا نسازند. گاهی اوقات، برخی افراد، بر اثر کوتاهی در نظافت، کمی عطر به لباس خود می‌زنند؛ تا دیگران متوجه نشده و مورد اذیّت و آزار واقع نشوند؛ و شرمنده آنان نیز نشوند. گناه نیز انسان را بدبو می‌کند؛ به‌همین خاطر، تا انسان مرتکب گناهی شد، باید سریع با توبه و استغفار، خود را معطّر سازد؛ تا بوی بد گناهان او را رسوا نسازد و با توبه و استغفار خویش، خود را به خدا نزدیک سازد و خدا را از خود خوشنود کند.

    پی نوشت:
  • [1]. مکارم شیرازی ، ناصر؛ اخلاق در قرآن، قم، مدرسه امام علی بن ابی‌طالب(ع)، چاپ سوم، 1381، ج1، ص219.
  • [2]. نساء/17.
  • [3]. مهدوی کنی، محمدرضا؛ نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1372، چاپ دوم، ص313.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

از چه چیزی استغفار کنیم؟

از چه چیزی استغفار کنیم؟

بسیاری از جوانان و نوجوانان هنگامی که با سفارش‌های اکید قرآن و مربیان دینی درباره استغفار و لزوم آن مواجه می‌شوند،

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا «سلام الله علیها») است»
عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

عن فاطمة الزهرا (سلام الله علیها): «لقد قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی»

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود: «همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد».(بحارالانوار، ج 36، ص 353)
امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

«ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید» (بحارالانوار، ج 45، ص 49)
Powered by TayaCMS