دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توجه به نزديک شدن اجل

حضرت، آيه‌ مبارکه‌ سوره‌ جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادةً فَيُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(2) و در ذيل آيه مي‌فرمايند
توجه به نزديک شدن اجل
توجه به نزديک شدن اجل

جرعه هاي معرفت - شرح حديث معصومين (ع) در کلام رهبر انقلاب

في الکَافِي عَنِ الصّادِقِ (عَلَيهِ‌السّلام)(1) «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيکُمْ» إلَي قوله «تَعْمَلُونَ»

حضرت، آيه‌ مبارکه‌ سوره‌ جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادةً فَيُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(2) و در ذيل آيه مي‌فرمايند که:

قال يُعَدُّ السِّنِين؛ زندگي انسان اول به سال شمرده مي‌شود؛ [مي‌گويند] آقا! [فلاني] چند سالش است؟ چهل سال، پنجاه سال، هفتاد سال. سال‌ها شمرده مي‌شود.

ثم يُعَدُّ الشُّهُور؛ بعد انسان به مرحله‌اي از بيماري يا فرتوتي مي‌رسد که ماه‌ها را مي‌شمرند؛ ديگر بحث سال نيست؛ بحث ماه است. گاهي پزشک به کسي مي‌گويد که آقا! شما شش ماه ديگر زنده هستيد، چهار ماه ديگر زنده هستيد. ماه‌ها را مي‌شمرند.

ثُمَّ يُعَدُّ الأيّام؛ بعد به مرحله‌اي مي‌رسد انسان که ديگر ماه هم مطرح نيست؛ بحث اين نيست که به ماه بعد برسد؛ بحث سر روز است. ده روز مانده، پنج روز مانده، پانزده روز مانده، اين‌جوري محاسبه مي‌کنند.

ثُمَّ يُعَدُّ السّاعَات؛ بعد حال انسان به جايي مي‌رسد که ديگر روز هم معني ندارد؛ در شرف رفتن است؛ ساعت‌ها را مي‌شمرند. پنج ساعت مانده، سه ساعت مانده، اين‌جوري گذر زمان زندگي انسان را حساب مي‌کنند.

ثُمَّ يُعَدُّ النَّفَس؛ بعد نفس‌ها شماره مي‌شود. انسان در آن نفس‌هاي آخر مي‌فهمد و مي‌بيند که اين نفس‌ها ديگر دارد شمرده مي‌شود و از کسي هم در آن دور و بر کاري ساخته نيست.

اين را بايد به‌ عنوان تذکر همه‌ ما به ياد داشته باشيم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

?) الشافي، ص ???: [قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع):.... يَعُدُّ السِّنِينَ، ثُمَّ يَعُدُّ الشُّهُورَ، ثُمَّ يَعُدُّ الْأَيَّامَ، ثُمَّ يَعُدُّ السَّاعَاتِ، ثُمَّ يَعُدُّ النَّفْسَ:«فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون‌». امام صادق(ع) پس از قرائت آيه 8 سوره جمعه فرمود: [مرگ] سالها را مي‌شمرد؛ سپس ماه‌ها را مي‌شمرد؛ سپس ساعات را مي‌شمرد؛ سپس نفس‌ها را مي‌شمرد «پس هنگامي که أجلشان سر رسيد، نه [مي‌توانند] لحظه‌اي به تأخير اندازند و نه پيشي گيرند.»]

?) سوره‌ جمعه، آيه‌ ?: بگو: بى‌ترديد آن مرگى که از آن مى‌گريزيد با شما ملاقات خواهد کرد، سپس به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانده مى‌شويد، پس شما را به آنچه (در دنيا) عمل مى‌کرديد آگاه خواهد نمود.

* شرح حديث در ابتداي درس خارج، 12/2/94.

* پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب.

 

روزنامه کيهان

تاريخ انتشار: يکشنبه 5 آذر ماه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

امام حسین (ع): «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم»

«ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید» (بحارالانوار، ج 45، ص 49)
قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

قال المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»

حضرت مهدی (علیه السلام) فرمود: «الگو و اسوه‌ی‌ نیکوی من دختر فرستاده خدا (فاطمه زهرا «سلام الله علیها») است»
No image

زینب کبری (س): «فَکِد کَیْدک وَاسْعَ سَعْیک و ناصِبْ جُهْدَک فوالله لا تمحُو ذکرنا و لا تُمیتُ وَحْیَنا»

زینب کبری (س): «هر چه می‌توانی نقشه بکش و تلاش کن و بکوش، به خدا سوگند یاد ما محو شدنی نیست و وحیِ ما را هم نمی‌توانی از میان برداری».(مقتل الحسین مکرّم،‌ ص 464)
Powered by TayaCMS