دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تکریم و تعظیم الهی؛ بشارت صابران

یکی از توصیه‌های اکید خداوند سبحان به اهل ایمان، «صبر و استقامت» در برابر مشکلات و سختی هاست: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا» (آل عمران/200).
تکریم و تعظیم الهی؛ بشارت صابران
تکریم و تعظیم الهی؛ بشارت صابران
نویسنده: علی مهدوی

در بیان ویژگی های اهل ایمان

یکی از توصیه‌های اکید خداوند سبحان به اهل ایمان، «صبر و استقامت» در برابر مشکلات و سختی هاست: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا» (آل عمران/200). در اهمیت صبر و استقامت، همین بس که در قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص)، شخصاً نوزده مرتبه به صبر و پایداری توصیه شده؛ و صبر و استقامت در راه خدا و تحمل دشواری ها، یکی از صفات برجسته پیامبران الهی دانسته شده است: «همانا پیامبران قبل از تو مورد آزار و تکذیب واقع شدند، ولی صبر کردند تا اینکه نصرت الهی فرا رسید»(انعام/34). خداوند متعال، به پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز توصیه می‌کند که همچون پیامبران اولوالعزم، در طریق تبلیغ و رسالت خویش، صبر و استقامت ورزد: «فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل؛ پس صبر کن همان گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردند»(احقاف/35). مطابق آیه شریفه: «کل من الصابرین»(انبیاء/85)، نه تنها خود پیامبران اهل صبر و استقامت بودند، بلکه به پیروان خود نیز دستور صبر و بردباری می‌دادند، چنانکه موسی بن عمران (ع)، به پیروان خود می‌گوید: «استعینوا بالله و اصبروا؛ از خداوند کمک بگیرید و صبر کنید»(اعراف/128).

خداوند متعال در قرآن کریم، با تاکید بر اهمیت صبر و استقامت در راه حق، مردم و مسلمانان را به صبر و استقامت در مشکلات و گرفتاری ها فراخوانده است (بقره/153) و «صبر» را از لوازم ایمان و از صفات بارز «مومنین» دانسته است؛ همچنانکه در وصف صابران در میدان جهاد و مبارزه، چنین می‌فرماید: «مومنان حقیقی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده و دچار تردید نشدند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند، اینها هستند که (در ادعای ایمان) راستگویند»(حجرات/15)، همچنین می‌فرماید: «کسانی که به خدا ایمان آورده و یکدیگر را به صبر و مرحمت (بخشایش و مهربانی نسبت به بندگان خدا) سفارش کرده اند، اینان اصحاب یمین‌اند»(بلد/17 و18). این آیه به صراحت دلالت دارد بر اینکه مومنان واقعی و اصحاب یمین کسانی هستند که هم خود دارای صبر و رحمت باشند و هم دیگران را تواصی و توصیه به صبر و مرحمت و محبت به یکدیگر نمایند.

خدای سبحان در آیات دیگری از کلام وحی، از معیت و همراهی خود با صابران و محبت دائمی به آنان خبر داده است: «إن الله مع الصابرین؛ همانا خدا با صابران است»(بقره/153) و «والله یحب الصابرین؛ خداوند صابران را دوست می‌دارد»(آل عمران/146) و صبر و پایداری را، خیر و صلاح انسان در امور معرفی نموده: «و إن تصبروا خیر لکم؛ اگر صبر کنید برای شما بهتر است»(نساء/25) و صابران را به رحمت و مغفرت الهی و فلاح و رستگاری بشارت داده است: «و بشر الصابرین»(بقره/155). همچنین به کسانی که در طریق حق ثابت قدم و استوار هستند، بشارت نوشیدن شراب طهور و آب حیات بهشتی داده است: «و ان لو استقاموا علی الطریقه لاسقیناهم ماء غدقاً؛ اگر جن و انس بر راه حق استقامت بورزند، ما به آنها آبی گوارا و بسیار می‌چشانیم»(جن/ 16) و نیز فرموده: صابران در قیامت و بهشت، پیوسته مورد تکریم و تعظیم ماموران الهی قرار می‌گیرند: «و الملائکه یدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم بما صبرتم؛ و فرشتگان از هر دری بر آنها وارد می‌شوند (و می‌گویند) درود بر شما به خاطر آن صبری که کردید»(رعد/23-24).

در آیینه روایات نیز، صبر و استقامت در راه خدا، لازمه ایمان و در کنار ایمان ذکر شده است. حضرت علی(ع) در توصیف اهل ایمان می‌فرماید: «مومن، شادیش در رخسار و اندوهش در دل است، سینه اش از هر چیز گشاده‌تر (بردباریش در سختی ها بی‌اندازه) است و نفْسَش از هر چیز خوارتر (فروتنیش بسیار)، از سرکشی بدش می‌آید و ریا و خودنمایی را دشمن می‌دارد، اندوه او بسیار و همت او بلند است، خاموشیش (سکوت او) بسیار، وقتش (به طاعت و بندگی خدا) مشغول و (در برابر نعمت های الهی) سپاسگزار است، (در بلاها و سختیها) بسیار شکیباست» هنگامی که از آن حضرت درباره ایمان سئوال شد، حضرت فرمودند: «الایمان علی اربع دعائم؛ علی الصبر و الیقین و العدل و الجهاد؛ ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر و استقامت، یقین، عدالت، جهاد در راه حق». معنای این حدیث آن است که اگر کسی اهل صبر و پایداری نبود، از ایمان کامل بهره‌مند نمی‌باشد و نیز فرمودند: «مومن هرگاه به چیزی نظر کند به نظر عبرت می‌نگرد و اگر سکوت کند در عظمت و حکمت خدا فکر می‌کند و هرگاه سخنی گوید به ذکر خدا زبان گشاید و هرگاه خدا به او چیزی عطا کند شکر می‌کند و اگر مبتلابه بلیه ای شود، صبر می‌کند». همان گونه که «صبر» لازمه ایمان به خداست، لازمه عبودیت و بندگی نیز هست، بدین معنا که بنده حقیقی خدا کسی است که بر قضا و قدر الهی صبر نماید و به آن رضایت دهد. در حدیث قدسی آمده است: «من لم یرض بقضائی و لم یشکر علی نعمائی و لم یصبر علی بلایی فلیطلب رباً سوای؛ کسی که راضی به قضا و قدر من نباشد و شاکر و سپاسگزار بر نعمتهای من نباشد و بر بلایی که من آنها را بدان مبتلامی نمایم صبر ننماید، باید یک پروردگار و مولایی غیر از من را طلب نماید و برای خود پروردگار دیگری را انتخاب کند».

از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که فرمودند: «خداوند به حضرت موسی وحی فرمود: ای موسی، من چیزی محبوب تر از بنده مومن در نزد خودم نیافریده‌ام. من او را با کارهایی که برایش خیر است، آزمایش می‌کنم و از او هم هر چه که خیر باشد برایش ذخیره می‌سازم. من به امور بنده‌ام از خودش، عالمترم. پس (ای موسی) به بلاهای من صبر کن، و در مقابل نعمت‌هایم شکر کن و به قضاهای من راضی باش. وقتی که بنده مومنم این کارها را کرد و بر رضای من عمل نمود و امر مرا اطاعت کرد، او را جزء صدیقان می‌نویسم». امام صادق(ع) درباره سیره رسول اکرم (ص)، در برخورد با مشکلات و مصائب، می‌فرماید: «سیره رسول خدا این بود که هر گاه امری شادمانش می‌ساخت، می‌فرمود: خدا را شکر بر این نعمت و چون اتفاقی می‌افتاد که اندوهگینش می‌نمود، می‌فرمود: خدا را شکر در هر حال، چه در حال شادی و چه در حال اندوه». در روایتی آمده است: روزی جبرئیل به خدمت رسول اکرم‌(ص)عرضه داشت: یا رسول الله، خدای متعال مرا با هدیه‌ای نزد تو فرستاده است. پیامبر پرسید: آن هدیه چیست؟ جبرئیل عرض کرد: صبر و بردباری. پیامبر پرسید: ای جبرئیل، معنای صبر و شکیبایی چیست؟ جبرئیل فرمود: صبر، بردباری و تحمل است خواه در مشکلات و یا در حالت آسایش و آسودگی‌ها؛ خواه به هنگام فقر و یا در حال بی نیازی؛ خواه به وقت بلا و مصیبت یا در خوشی‌ها و عافیت‌ها؛ و نیز صبر آن است که شکایت خالق خویش را نزد مخلوق نگوید و از حوادث سخت، شِکوِه سر نکند».«اسالک اللهم اکثر الحمد عند الرخاء و اجمل الصبر عند المصیبه؛ خدایا بیشترین حمد و سپاس را در راحتی می‌طلبم و نیکوترین شکیبایی را هنگام مصیبت»(صحیفه سجادیه)

مقاله

نویسنده علی مهدوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS