دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جنگ نرم و راهبردهای عملیاتی از دیدگاه قرآن کریم

با نظر به شکست دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ نظامی و ورود آنان به جنگ نرم با توجه به اینکه همواره دشمنان دین، از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مشابهی در طول تاریخ در برابر انبیاء الهی استفاده می‌کرده اند
جنگ نرم و راهبردهای عملیاتی از دیدگاه قرآن کریم
جنگ نرم و راهبردهای عملیاتی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده: علی احمدلو

با نظر به شکست دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ نظامی و ورود آنان به جنگ نرم با توجه به اینکه همواره دشمنان دین، از استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مشابهی در طول تاریخ در برابر انبیاء الهی استفاده می‌کرده اند و در حال حاضر نیز دشمنان اسلام از همان استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها بهره می‌برند لذا بر آن شدیم راهکارهای عملیاتی دشمنان دین الهی و راهکارهای مقابله پیام آوران الهی را از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم. یادآوری می‌نماید که این مقاله از دو منظر الف) راهکارهای دشمنان ب) راهکارهای مقابله انبیاء الهی با تاکید بر تفاسیر نمونه و نور به موضوع پرداخته است. (قسمت اول)

راهکارهای عملیاتی دشمنان اسلام و راهکارهای عملیاتی اسلام از دیدگاه قرآن

الف) راهکارهای عملیاتی مخالفین اسلام علیه اسلام و رهبران الهی

1- ایجاد جنگ روانی و تبلیغاتی علیه پیامبران خصوصا پیامبر گرامی اسلام(ص) و محتوای پیام‌های آنان:

- تهمت ساحر بودن به پیامبر: آیات 61 و 62 و 71 سوره طه- آیه 51 سوره قلم- آیات 2 و 76 سوره یونس- آیه 13 سوره نمل- آیه 30 سوره زخرف- آیه 109 سوره اعراف- آیه 153 و 185 سوره شعراء- آیه 8 سوره فرقان- آیه 4 سوره ص.

- تهمت سحر به پیام‌های پیامبران: آیه 13 سوره صافات- آیه 110 سوره مائده- آیه 43 سوره سباء- آیه 34 سوره شعراء- آیه 29 سوره زخرف- آیه 7 سوره انعام- آیه 76 سوره یونس.

- مسخره کردن پیامبران و محتوای پیام ها: آیه 65 سوره توبه- آیه 10 سوره حجر- آیه 10 سوره انعام- آیه 30 سوره یس- آیه 41 سوره انبیاء- آیه 140 سوره نساء- آیه 51 سوره اعراف

- نسبت دروغگویی به پیامبران و محتوای پیام آن ها: آیات 105 و 34 سوره انعام- آیه 150 سوره نساء- آیات 18 و 37 سوره عنکبوت آیات 4 و 25 سوره فاطر- آیات 64 و 66 سوره اعراف- آیات 105، 123، 141 و 189 سوره شعراء- آیه 42 سوره حج- آیه 4 سوره ص.

- تحریف محتوای آیات: آیه 59 سوره بقره.

- دیوانه و مجنون خواندن پیامبران الهی: آیه 6 سوره حجر- آیه 51 سوره قلم- آیه 2 سوره یونس- آیات 66 تا 70 سوره مومنون- آیه 27 سوره شعراء- آیه 36 سوره صافات.

- شاعر خواندن پیامبر و شعر خواندن قرآن: آیه 69 سوره یس- آیه 224 سوره شعراء- آیه 36 سوره صافات.

- پیامبران جن زده هستند که تعلیمشان داده اند: آیات 13 و 14 سوره دخان.

- بر انبیاء تهمت می‌زدند که به خدا افترا زده اند: آیه 35 سوره هود.

2- مردان و زنان منافق از یک قماشند، به منکر فرمان می‌دهند و از معروف نهی می‌کنند و دست‌های خود را (از جهت بخشش و انفاق) می‌بندند، خدا را فراموش کرده اند چرا که منافقین همان گروه فاسقند.«آیه 67 سوره توبه»و همچنین قرآن کریم می‌فرماید: ستمگران یاور یکدیگرند و در موقع به خطر افتادن منافعشان به یاری هم می‌شتابند. «آیه 19 سوره جاثیه- آیه 73 سوره انفال»

3- سودمداران کفر به مرحله ای از سقوط اخلاقی می‌رسند که نمی توانند انسان‌های پاکدامن و صالح را در کنار خود تحمل نمایند لذا می‌بینیم که قوم فاسد لوط تقاضا داشتند افراد صالح را که نمی خواستند تن به گناه و فساد دهند از خانه و کاشانه شان اخراج نمایند. «آیه 82 سوره اعراف»

4- منافقین با نام مذهب علیه مذهب اقدام می‌کنند تا جایی که برای ضربه زدن به دین حتی دست به مسجدسازی زده و از مسجد به عنوان خانه تیمی و خرابکاری علیه مسلمانان بهره می‌گیرند. «آیه 107سوره توبه»

5- کفار از پیامبران تقاضا می‌کردند که نکات و سخنانی که منافع نامشروعشان را تهدید می‌کند تغییر داده، حذف و یا اینکه دستورالعملی مطابق خواسته آنان بیاورند. «آیه 15 سوره یونس»

6- مخالفان پیامبران، کتب آسمانی و دستورات داده شده از طرف خداوند به انبیاء را ساخته و بافته خود آنان می‌دانستند. «آیه 38سوره یونس- آیه 13سوره هود»

7- منافقان و کفار، زور بازو، قدرت اقتصادی، زیادی فرزندان و جمعیت خود را سببی جهت فتنه انگیزی خود دانسته و به آنان افتخار می‌کردند. «آیات 69 و 82 سوره توبه- آیه 88 سوره یونس- آیه 15 سوره فصلت - آیه 77 سوره مریم»

8- منافقان در خفا با جاسوسی برای کفار و پیوند با آنان در اجتماعات مسلمانان با کارهایی از قبیل سخنان در گوشی ایجاد جو بدبینی کرده و دست به فتنه‌گری می‌زدند. «آیه 78 سوره توبه»

9- سرپرستان کفار، طاغوت‌ها هستند که آنان را از نور به تاریکی‌ها (کفر، نفاق، گناه، گمراهی، آتش جهنم و...) سوق می‌دهند. «آیات 221 و 257 سوره بقره»

10- مخالفان انبیاء و رهبران الهی، اهل اندیشه و تفکر نیستند. «آیه 58 سوره مائده- آیات 42 و 43 سوره یونس»

11- منافقین خود را اصلاح گر و اصلاح طلب معرفی می‌کردند. «آیات 11 و 12 سوره بقره»

12- منافقین با تکبر و غرور نه تنها ایمان نمی آوردند بلکه طرفداران انبیاء و رهبران الهی را ساده اندیش و سبک مغز قلمداد می‌کردند. «آیه 13 سوره بقره»

13- هدف نهایی مخالفان انبیاء و رهبران الهی آن است که آنان را به آئین کفر و باطل خود سوق دهند و نور الهی را خاموش سازند و زمانی دست از مخالفت با مسلمانان بر می‌دارند که مسلمانان اسلام را کنار بگذارند و کاملاتسلیم آنان شوند. لذا نابودی کلیه نمادهای اسلامی و در نهایت نابودی اسلام استراتژی نهایی کفار است. «آیات 8 و 9سوره قلم- آیه 88 سوره اعراف- آیات 217، 114 و 120سوره بقره- آیه 8 سوره صف- آیه 149 سوره آل عمران- آیه 20 سوره کهف» و در آیه 204 سوره بقره قرآن کریم اهداف نهایی منافقین از حکومت و قدرت افساد در زمین را نابودی امکانات، تاسیسات، کشاورزی و نسل‌های مسلمانان دانسته است.

در آیات 42 و 45 و 46 سوره توبه قرآن کریم منافقین را دنبال غنیمت و منافع حزبی و گروهی دانسته و فلسفه حضور آنان در تمامی صحنه‌ها را جلب منافع معرفی کرده و ادامه می‌دهد که آنان مرد سختی‌ها و میدان‌های جنگ نیستند بلکه آنان مفت خورند و همچنین آیه 89 سوره نساء می‌فرماید: منافقان دوست دارند که مومنان نیز همچون خودشان کفرورزند تا با آنان برابر گردند.

14- مستکبرین و ستمگران اندیشه‌های باطل خود را با قسمتی از حق به هم می‌آمیزند تا بدینوسیله باطل بودن اقدامات آنان تشخیص داده نشود. «آیه 96 سوره طه»

این اقدام امپریالیسم خبری از سنت‌های کفار در طول تاریخ بوده است لذا امروزه قدرت‌های رسانه ای دشمنان اسلام از این سیستم تبعیت می‌کنند.

15- منافقین چون با اهل ایمان برخورد می-کنند می‌گویند ما نیز ایمان آورده ایم ولی هرگاه با همفکران شیطان صفت خود خلوت می‌کنند، به آنان می‌گویند ما با شما هستیم و اهل ایمان را فقط مسخره می‌کنیم. «آیات 14 و 8 سوره بقره» و کفار نیز وقتی به آنان گفته شود (به رسول گرامی اسلام ص) ایمان بیاورید می‌گویند که ما به پیامبران خودمان ایمان داریم. «آیه91- سوره بقره»

16- مخالفان انبیای الهی انتظار داشتند که خداوند پیامبران را از طبقه ثروتمندان انتخاب کرده و پیامبران شرایط ویژه‌ای غیر از مردم داشته باشند و تافته جدا بافته‌ای باشند. «آیه 13 سوره هود»

آیات 31 و 53 سوره زخرف ترسیم می‌کند که سردمداران کفر رهبران الهی را بی مقدار و خودشان را بزرگ می‌شمارند و می‌گویند چرا فرستادگان و رهبران الهی نوکر و زیورآلات و زرق و برق ندارند و چرا آنان (ضعیفان از دیدگاه کفر) از طرف خدا آمده‌اند؟ چرا ثروتمندان و قدرتمندان انتخاب نشده‌اند؟

17- سردمداران کفر، انبیاء و رهبران الهی را ضعیف و حقیر و خودشان را برتر و قدرتمندتر از آنان می‌دانستند. «آیه91 سوره هود- آیه52 سوره زخرف»

و همچنین کفار و مستکبرین طرفداران انبیاء و رهبران الهی را فرومایه و حقیر می‌پنداشتند و خود و طرفدارانشان را بزرگ دانسته و همواره می‌خواستند انبیاء و رهبران الهی، مردم فقیر و مومن را از کنار خود دور کنند. «آیه 105 سوره شعراء- آیه 27 سوره هود»

18- کفار، گروه مومنین را اندک و متفرق و خود و طرفدارانشان را بسیار زیاد و متحد و یکپارچه می‌دانند آیات 54 و 55 سوره شعراء.

19- کفار با وجود باطل بودن سیستم و قوانین پیشینیان، شتابان راه گذشتگان را دنبال می‌کنند- آیه 49 سوره صافات- آیه6 سوره ص و در آیات 22 تا 25 سوره زخرف و آیه 109 سوره هود قرآن کریم می‌فرمایند: کفار می‌گویند ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و با پیروی از آنان هدایت یافته و وقتی پیامبران به کفار گفتند که ما آئین هدایت بخش‌تر از نیاکان شما برایتان از سوی خداوند آورده ایم کفار لجوج عنوان کردند که ما به آنچه به آن فرستاده شده اید کافریم.

و در آیه 74 سوره شعراء و آیه 62 سوره هود قرآن کریم می‌فرمایند: کفار هم خود و هم حوزه فعالیت خود را به اطاعت از روش‌های پیشینیان دعوت می‌کنند و اجازه نقد و بررسی روش‌های پیشینیان را نمی‌دهند و در آیه 104 سوره مائده و در آیه 43 سوره سبا به تداوم راه پیشینیان توسط کفار اشاره شده است.

20- سران کفر و قدرت‌های استکباری همواره خود را طرفدار و دلسوز مردم دانسته و همواره وانمود می‌کنند که نگران دین و اعتقاد مردمند و رهبران الهی را به سبب رد خدایان دروغین و مخالف با قدرت‌های استکباری و مظاهر شرک به فساد متهم می‌کنند. «آیات 26 و 29 سوره غافر- آیه 27 سوره اعراف- آیه 68 سوره انبیاء»

21- سردمداران کفر، راه خود را بهترین معرفی می‌کنند و راه و روش‌های دیگران را انحراف می‌دانند. «آیه 29 سوره غافر»

قرآن کریم در آیات دیگری می‌فرماید: ستمگران خود را اختیاردار مردم دانسته و اطاعت کورکورانه را از آنان خواستارند به طوری که بدون اجازه آنان هیچگونه تصمیم نگیرند. برخوردهای قیم مآبانه و عامی دانستن مردم حوزه فعالیت خود و حوزه‌های دیگر از نمودهای مستکبران است. «آیه 71 سوره طه- آیه 49 سوره شعراء»

- قدرت‌های استکباری خود را مالک همه چیز می‌دانند و برای خودشان عظمت پوشالی قائلند. «آیه 51 سوره زخرف- آیه 123 سوره اعراف»

انحصارطلبی و حسادت مخالفان رهبران الهی به طوری که همه چیز را حق خودشان می‌دانند و چشم دیدن موفقیت‌های غیر از خودشان را ندارند. «آیات 53 و 54 سوره نساء»

22- ستمگران و قدرت‌های طاغوتی، با وجود اختلافات فراوان از نظر روش و راهکارهای عملیاتی، استراتژی یکسانی دارند که همان نابودی حق است، بنابراین در برابر حق جبهه واحدی را تشکیل می‌دهند. «آیه 24 سوره عنکبوت»

23- منافقین به راحتی آلت دست بیگانگان قرار می‌گیرند. «آیه 14 سوره احزاب»

- منافقین هر گروه، حزب و قدرتی یا پناهگاهی بیابند زیر چتر حمایتی آنان قرار می‌گیرند. «آیه 57 سوره توبه»

24- قدرت‌های طاغوتی با تحقیر و خوار و ذلیل کردن مردم آنان را وادار به اطاعت می‌کنند. «آیه 54 سوره زخرف»

25- جلوه‌های استکبار مختلف است. گاهی قارونی است یعنی اقتصادی و گاهی سیاسی یعنی فرعونی یا هامانی یعنی مظهر فرهنگی دارد که همه آن‌ها در طغیان، سرکشی و لجاجت با حق مشترک بوده و هستند. «آیه 39 سوره عنکبوت»

26- اشاعه گناه و فساد از راهکارهای شیطانی است که مخالفان رهبران الهی از آن بهره می‌گیرند. «آیه 91 سوره مائده- آیات 19 و 21 سوره نور»

27- منافقین هم سست اراده هستند و هم با نفوذ خود در جبهه حق، عامل کندی و دلسردی رزمندگان و مبارزان می‌شوند.«آیه 72 سوره نساء»

- منافقین در روز و در ملاعام در جلسات مومنان شرکت می‌کنند ولی شبانه و مخفیانه جلساتی تشکیل می‌دهند و با اطلاعات به دست آورده به توطئه و خیانت می‌اندیشند. «آیات 81 و 108 سوره نساء»

- منافقین در دل هایشان بیماری است. گروهی از آنان اخبار و شایعات بی اساس را دربین مسلمانان درست می‌کنند. «آیه 60 سوره احزاب» و گروهی دیگر از آنان شایعات را می‌شنوند و به جای ارسال اخبار به مراکز تصمیم گیری و مسئولین اسلامی آن را جهت تضعیف مسلمانان به سرعت در جامعه پخش می‌کنند. «آیه 83 سوره نساء»

- وقتی مومنین با ناکامی مواجه شدند منافقین می‌گویند: اگر از راهکارهای ما بهره گرفته بودید این چنین نمی‌شد: «آیه 68 سوره آل عمران» و به قصد فساد و فتنه انگیزی در جبهه حق نفوذ می‌کنند. «آیه 47 سوره توبه»

- نفوذ در جبهه حق و دقیق گوش کردن پیام‌های الهی با نیت جاسوسی برای کفار یا وارونه جلوه دادن و تحریف سخنان با هدف ناامید کردن مسلمان و سد راه حق، از دیگر راهکارهای منافقین داخلی اسلام است. «آیه 41 سوره مائده- آیه 48 سوره توبه»

- منافقین به خدا و پیامبرش کافرند ولی جهت حفظ ظاهر خود به خدا قسم می‌خورند که طرفدار جبهه حق هستند ولی وقتی موقعیت مناسب باشد ماهیت واقعی آنان معلوم می‌شود. «آیات 54 و 56 سوره توبه»

- منافقین برای سرپوش گذاشتن بر ترک جهاد و سستی در این کار دست به کمک مالی می‌زنند تا مسلمانان را فریب دهند. «آیه 53 سوره توبه»

- منافقین از جبهه فرار می‌کنند و برای این کار توجیهات واهی می‌آورند و به نرخ روز نان می‌خورند. «آیات 49 و 50 سوره توبه» و سعی می‌کنند دیگران را نیز به ترک جهاد وادارند. «آیات 81 و 86 و 94 سوره توبه»

- منافقین برای فرار از انجام وظیفه از پیامبر اجازه بازگشت از جنگ را می‌خواستند و بهانه می‌آوردند که خانه‌های ما بی حفاظ است، درحالی که بی حفاظ نبود. (دفاع از زن و فرزند را بهانه می‌کردند). «آیه 13 سوره احزاب»

 28- کفار به کسانی که ایمان آورده اند می‌گویند: شما راه ما را پیروی کنید ما مسئولیت اقدامات و عواقب اعمال و گناهان شما را برعهده می‌گیریم. «آیه 12 سوره عنکبوت»

مقاله

نویسنده علی احمدلو

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS