دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

No image
امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

کلمات کلیدی: امام(ره) و مسئله حضور زنان در اجتماع

نویسنده :فرشته روح افزا

به عقیده امام خمینی(ره) حضور زن تنها در خانه محدود نمی شود و زنان باید در صحنه های مختلف اجتماعی از جمله عرصه سیاسی حضور یابند.
امام خمینی(ره) زن را انسانی بزرگ معرفی کردند و در این خصوص فرمودند «زن مربی جامعه است».

امام خمینی(ره) در خصوص جایگاه زن بیان می کنند «عنایاتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایاتی است که به مرد دارد»، «مقام زن مقامی والاست، عالی ترین رتبه است »، «بانوان در اسلام بلندپایه اند» و « قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز هستند». امام خمینی(ره) در خصوص حقوق زنان فرمودند «قوانین اسلام همه به صلاح زن و مرد است»، امام خمینی(ره) در این سخن اشاره به خانواده محور بودن قوانین کرده اند، این امر نشان دهنده وجود برابری بین اعضای خانواده است. امام خمینی(ره) در جایی دیگر مطرح کردند «اسلام زن را مانند مرد در همه شئون دخالت می دهد»، « زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند»، ایشان خطاب به زنان فرمودند « همان طور که در نهضت ها نقش داشته اید اکنون هم باید در این پیروزی سهیم باشید»، این دیدگاه امام(ره) به زن نشان از عدالت امام(ره) در تمام موضوعات دارد، به عقیده امام(ره) زنانی که در تمام مراحل قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشتند باید در مقدرات اصلی آن نیز سهیم باشند.امام خمینی(ره) در خصوص حضور زنان در اجتماع از جمله عرصه سیاسی فرمودند «زنان حق دارند در سیاست دخالت کنند تکلیف شان این است»، به عقیده امام خمینی(ره) حضور زن تنها در خانه محدود نمی شود و زنان باید در صحنه های مختلف اجتماع از جمله عرصه سیاسی حضور یابند. دیدگاه امام خمینی (ره) مخالف با دیدگاه جاهلی نسبت به زن از جمله جاهلیت قرن بیستم بوده است؛ قبل از ظهور اسلام نیز تنها بُعد جسمی زن مطرح بوده است، جایگاه زن به حدی پَست بوده که در بدو تولد توسط والدین خود زنده به گور می شده است؛ اکنون نیز زن در برخی از جوامع از چنین جایگاهی برخوردار است تا جایی زن با ارزش محسوب می شود که بتواند خریدار نگاه و دستمایه لذت و چشم نوازی دیگران باشد.

امام خمینی(ره) حضور در عرصه سیاست را جزء تکالیف زن بر می‌شمردند و آن را واجب کفایی برای زنان تعریف کردند، امام خمینی(ره) در این خصوص فرمودند «امروز باید خانم ها وظایف اجتماعی خودشان را و وظایف دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ بکنند» بدین معنی که زنان موظف هستند یکسری وظایفی که برای آنها در نظر گرفته شده از جمله وظایف دینی و اجتماعی خود را انجام دهند در ضمن عفت عمومی را نیز حفظ کنند.این امر خود انقلابی برای زنان است یعنی تمام زنان با هم عفت خود را حفظ کنند و با رعایت عفت عمومی فعالیت های اجتماعی و سیاسی انجام دهند؛ بنا به فرموده امام خمینی(ره) زن وقتی می تواند در جامعه حضور موثر داشته باشد تا با عفت خود در جامعه حضور یابد؛ زن اگر بدون عفت در جامعه حضور پیدا کند نه تنها به جامعه ضربه می زند بلکه خودش نیز با آسیب های مختلفی مواجه می شود.تقدیس زیبایی های زن باید در خانه باشد نه در خیابان، وقتی امام خمینی(ره) فرمودند باید عفت عمومی حفظ شود به این منظور است که باید تقدیس زن در خانه صورت گیرد، ارزش زن بالاتر از این است که تقدیس زیبایی‌های او در خیابان و از سوی هر رهگذری انجام شود.امام خمینی(ره) فرمودند «زن مظهر تحقق آمال بشر است ». امام خمینی(ره) در جایی دیگر خطاب به زنان فرمودند « مردان در دامن شما بزرگ شده اند، شما تربیت کننده مردها هستید قدر خودتان را بدانید اسلام قدر شما را می داند»؛ از سخنان امام(ره) در خصوص زن زمان زیادی نمی‌گذرد اما به دلیل اینکه جوامع از این اهداف و نگرش‌ها نسبت به زن فاصله گرفته‌اند، چنین تعابیری که امام خمینی(ره) نسبت به زن به کار برده است جدید به نظر می‌رسد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

مراحل خلقت انسان

Powered by TayaCMS