دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
انسان‌های بی‌چشم و رو
انسان‌های بی‌چشم و رو

  گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛ اما وقتی لقمه‌ای به چنگ آورد، می‌خورد و چنان با غمزه و کرشمه بی‌خیال صاحبش بی‌هیچ شکر و تشکری می‌رود که گویی خدمتی ندیده و کاری برایش انجام نشده که سپاسگزار باشد. بدتر اینکه وقتی دیگری به او لقمه می‌دهد و چند روزی نگهش می‌دارد، اصلاً صاحب اصلی‌اش را فراموش می‌کند. از این رو، گفته‌اند: گربه خیلی بی‌چشم و رو است؛ یعنی خیلی نمک نشناس و بی‌وفا است.

گروهی از بندگان خدا مانند گربه، بی‌چشم و رو هستند. تا زمانی که در مشکل هستند، همیشه خدا خدا می‌کنند و خسته نمی‌شوند، ولی همینکه به حاجت خودشان رسیدند، دیگر خدا را فراموش می‌کنند. خدا در قرآن می‌فرماید: و چون انسان را نعمت بخشیم روى برتابد و خود را کنار کشد و وقتی آسیبى به او رسد دست به دعاى فراوان برمی دارد.

(فصلت، آیه 51)

همچنین می‌فرماید: و هنگامى که بر کشتى سوار مى‏شوند خدا را پاکدلانه مى‏‌خوانند، ولى چون به سوى خشکى رساند و نجاتشان داد، بناگاه شرک مى‌‏ورزند.

(عنکبوت، آیه 65)

در جایی دیگر نیز می‌فرماید: اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانیم سپس آن را از وى سلب کنیم قطعاً نومید و ناسپاس خواهد بود؛ و اگر پس از محنتى که به او رسیده نعمتى به او بچشانیم حتماً خواهد گفت گرفتاریها از من دور شد، بى‏ گمان او بدمست و شادمان و فخرفروش ‌است.

(هود، آیات 9 و 10)

اینکه بسیاری از بندگان مانند گربه عمل می‌کنند، شکی نیست، چنان‌که خدا می‌فرماید: وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ؛ اندکی از بندگانم بسیار سپاسگزار هستند.

(سباء، آیه 13) جالب اینکه وقتی خدا به آنان از باب احسان بلکه اکرام بی‌آنکه درخواستی داشته باشند، همه چیز را می‌دهد، به جای بندگی و شکر نعمت و اقامه نماز و زکات، کرشمه‌کنان از خدا دور شده و پشت می‌کنند و حتی به دامن ابلیس می‌روند و وقتی مشکلی پیش آید به سوی خدا انابه می‌کنند و حتی طلبکار هستند گویی که آنان مالک خدا و خدا مملوک آنان است.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد...
No image

«جاهلیت» در قرآن‌

از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
Powered by TayaCMS