دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی محمد طاهر تنکابنی

No image
فعالیت های اجتماعی محمد طاهر تنکابنی

بر مسند قضاوت

میرزا طاهر تنکابنى علاوه بر امور تدریس و وکالت مجلس، مدّتى شغل قضاوت را نیز عهده دار بود و از پانزدهم شعبان (1327 هـ . ق.) (دهم شهریور 1287 هـ .ش.) از قضّات عالى رتبه دادگسترى به شمار مى آمد و در تشکیلات جدید عدلیه از سوى على اکبر داور در ابتدا رئیس محکمه هاى بدایت و استیناف بود و در سال (1330 هـ .ق.) به وکالت انتخاب شد. در سال (1298 هـ .ش.) به عدلیه بازگشت و به عنوان عنصر دیوان عالى تمیز به خدمت قضایى پرداخت.([58]) میرزا رضا خان نایینى پس از آن که تعقیب نصرت الدوله میرزا از مجلس شوراى ملى به عدلیه احاله گردید و گزارشهاى واصله را رسیدگى مى کرد ادّعانامه اى تنظیم و طبق آن تقاضاى مجازات شاهزاده فیروز را نمود. محلّ محاکمه نصرت الدوله در محکمه جنایى با حضور تماشاچى ها ترتیب داده شد. در هیأت محکمه، میرزا طاهر تنکابنى حضور داشت. محاکمه تا چند روز ادامه داشت تا منتهى به رأى شد و نصرت الدوله محکوم به محرومیت از حقوق اجتماعى و چهار ماه حبس تأدیبى و پرداخت 5808 تومان (سه برابر مبلغى که رشوه گرفته بود) به عنوان غرامت گردید.([59])

میرزا طاهر تنکابنى تا یازدهم مرداد ماه سال (1309 هـ .ش.) سمت مستشار دیوان عالى تمییز را عهده دار بود و در این سال رتبه 9 اعضاى شعبه سوم و دیوان عالى کشور را حائز شد. علّت بر کناریش از شغل قضاوت رأیى بود که بر خلاف نظر شاه داده بود.([60])

میرزا طاهر تنکابنى چندى نیز عضو هیأتى مشغول به بنیان گذارى قوانین کشورى بود. در سال (1333 هـ . ق.)، (1293 هـ . ش.) میرزا حسن مشیر الدوله پیرنیا، وزارت عدلیه کابینه خود را به عهده محمّد على فروغى گذاشت و به اتّفاق مشغول قانون اصول محاکمات جزایى شدند. از آن پس فروغى از قبول کارهاى اجرایى خوددارى کرد و به ریاست دیوان عالى کشور که حقوق و مزایایى مانند وزارت داشت اکتفا نموده و با همکارى سیّد نصرالله تقوى، میرزا طاهر تنکابنى، سیّد محمّد فاطمى و شمس العلما قریب گرگانى، طرح قوانین بسیارى را فراهم آوردند که بعدها اساس تشکیل دادگسترى شد.([61])

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت دوم)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
Powered by TayaCMS