دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی ملا علی فاضل قزوینی

No image
فعالیت های فرهنگی ملا علی فاضل قزوینی

تلاشهاى فرهنگى

ملاعلى قزوینى در زنجان علاوه بر تدریس، به تألیف آثارى متعدد روى آورد و آموزش مردم را در رأس برنامه هاى خود قرار داد. آن عالم وارسته در ترویج دین و روشن نمودن مسایل فقهى و شرعى، توجه به معشیت، معاملات و زندگى اهالى بر حسب موازین الهى بسیار فعال بود و توانست در یک دوره ده ساله وضع مذهبى و فکرى آنان را به طور اساسى متحول کند. معروف است که یک روز به مسجد چهل ستون آمد و سجده شکر به جاى آورد به حاضران گفت: وقتى به این شهر آمدم آگاهى مردم از احکام دین در حد بسیار نازلى بود، اما اکنون شاهد رشد و تحول خوبى هستیم. اینک که مى خواستم پایم را به چنین مکان مقدسى بگذارم، دو نوجوان غیر مکلف ولى ممیز را دیدم که براى معامله یک مرغ صیغه شرعى مى خواندند! براى همین سجده شکر به جاى آوردم.[14] فاضل قزوینى کوشید شعائر مذهبى در زنجان اقامه گردد. او موفق گشت براى نخستین بار این شعائر را احیا کند.[15] دکتر سید نورالدین مجتهدى گفته است:

«در محضر پدرم از حاج رجبعلى که یکى از بازاریان مشهور زنجان بوده شنیدم که از روحانیان زنجان سخن مى گفت و نقل مى کرد: من کودک بودم، سپیده دمان براى نماز صبح همراه پدرم به مسجد چهل ستون مى رفتم و پشت سر آخوند ملاعلى قزوینى نماز مى خواندم، مسجد پر از نمازگزار مى شد و ازدحام جمعیت شدید بود.»[16]

آیت الله حاج سید احمد زنجانى مى نویسد:

«مرحوم آخوند قزوینى در نشر احکام دین و تهذیب اخلاق مردم و تعلیم و تربیت آنان کمال جدیت را داشت. حتى افرادى را تربیت کرده بود تا در بازار و معابر شهر در حال گردش باشند و در امنیت شهر اهتمام ورزند، آنان به توصیه آخوند با صداى یا عزیزالله که ذکر خدا بود، فریاد مى زدند و رفته رفته وجود این افراد به یک رسم تبدیل گردید که در محافظت از این دیار بسیار مؤثر بود.»[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت دوم)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
Powered by TayaCMS