دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام علی النقی (علیه‌السلام):«مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ»

«کسی که خود را پست شمارد، از شرّ او در امان مباش»
No image
قال الامام علی النقی (علیه‌السلام):«مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ» امام هادی و مبارزه با افراط

امام هادی و مبارزه با افراط


تمامی ائمّه(علیه السلام) و شیعیان آنها، برخوردی روشن و در عین حال قاطع با افراط و تفریطها داشته و از کسانی که در باره اهل بیت غلوّ میکرده و آنها را به مقام خدایی میرساندند، به شدّت بیزاری میجستند.
امام هادی فرموده است:

کفر بر چهار بنیاد استوار یافته است: فسق، غلوّ، شکّ و شبهه.

ائمه(علیهم السلام) همواره پافشاری داشتند که هیچ گونه رابطه و پیوند میان ایشان و سران غُلات افراط‌گر وجود ندارد و اِعلام میداشتند که این سران، بر ایشان دروغ میبندند.
غالیان، احادیث را خود وضع میکردند و آنها را در میان گفته های امامان وارد میکردند.
جعل حدیث و نسبت دادن آن به ائمّه، از یک سو باعث فراهم آمدن یاران و پیروانی برای آنها میشد و از سوی دیگر کمکشان میکرد تا در ویران کردن شرع و مشوّه کردن آن موفّق تر باشند و همین ویژگی در تبلیغات غالیان، از همه نمایان‌تر بود.

برای همین بود که ائمّه(علیهم السلام) همواره سعی میکردند این جنبه‌ها را افشا کرده و نظر خود را در باره اهل غلوّ پخش کنند و روایات خویش را بشناسانند.
بر اثر برخورد حضرت امام صادق(علیه السلام) با غالیان، مدتّی فعّالیّت آنها فروکش کرد، ولی آنان در زمان امام هادی(علیه السلام) دوباره پا گرفتند.
به نظر میرسد که آنان، محیط را در دوره امام هادی برای از سرگیری و علنی ساختن تلاشهای خود مناسب دیدند و این دعوت آنها، در میان دشمنان اسلام با استقبال روبه رو شد.
از جمله غالیان حسن بن محمّد معروف به ابن بابا و محمّد بن نُصَیْر و فارس بن حاتم قزوینی است که امام هادی آنها را لعنت کرد و یاران خود و مسلمانان را از توطئه ها و نیرنگ هایشان برحذر داشت.
محمّد بن نصیر قائل به تناسخ و غلوّ دربارهآن حضرت گردید و خود به عنوان فرستاده او، حرام‌ها را حلال مینمود! امام هادی(علیه السلام) نیز طی نوشته‌ای به یاران خود، مسلمانان را از وی برحذر داشتند.


منابع:
پیشوایی، مهدی: سیره پیشوایان، انتشارات توحید، قم ، 1374 ش.
الحسنی، هاشم معروف: زندگی دوازه امام، ترجمه محمّد رخشنده، نشر امیرکبیر، تهران.
شوشتری، قاضی نور الدیّن: احقاق الحقّ، مکتبة آیت الله نجفی مرعشی، قم .
عطاردی، عزیز الله: مسند الام الهادی، کنگره جهانی امام رضا(علیه السلام).
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

اعجاز ادبی قرآن مؤثرترین سلاح در برابر عملیات روانی مشرکان

خبرگزاری فارس: در این مقاله سعی بر آن است تا از منظر دیگری بر اعجاز قرآن بپردازد و از این طریق به اقناع مخاطب بپردازد. این نظرگاه اعجاز ادبی قرآن است...
No image

«جاهلیت» در قرآن‌

از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

کرامت انسان از نگاه قرآن (قسمت دوم - قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: از نگاه قرآن، کرامت انسان به عنوان یک اصل آفرینش در نظر گرفته و کرامت در سرشت انسان تنیده شده است...
Powered by TayaCMS