دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است
نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

نفوذ آثار غیراخلاقی نتیجه اهمال در حوزه کتابهای دینی است

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما با اشاره به اینکه توجه به مخاطب خاص و بی توجهی به مخاطب عام از ضعفهای جدی کتابهای حوزه دین است، گفت: تألیف و تدوین کتاب برای گروههای مختلف ضروری است زیرا اگر به نیازهای آنها به درستی پاسخ داده نشود، به کتابهای کاذب وارداتی روی می آورند که آنها جای اخلاقیات ناب اسلامی و دینی را می گیرد .

حجت الاسلام هادی صادقی رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار مهرضمن اشاره به ویژگیهای کتابهای دینی اظهار داشت: کتابهای دینی در درجه اول باید از نظر صحت مطالب محکم باشند و اگر چیزی به نام کتاب دینی به جامعه معرفی شد،به طور طبیعی مردم اعتماد کرده و مطمئن باشند که می توانند اطلاعات دینی خود را از این کتابها دریافت و مورد استفاده قرار دهند، اگر مطالب محکم نباشد مردم دچار انحراف و خرافات می شوند.

وی در ادامه به ویژگی دیگر کتابهای دینی اشاره کرد و گفت:ملاحظه ظرفیت و نیازهای مخاطبان از اهمیت به سزایی برخوردار است. نمی تواندر کتابهای دینی بدون توجه به نیاز مخاطب هر چه را که به دست رسید، عرضه کرد. در واقع کار عالم دینی این است کهنیاز زمانه خود را بشناسد و متناسب با آن اطلاعات را از متون دینی استخراج کند، یعنی دست به گزینش زده و پاسخگوی این نیاز باشد. بنابراین شاخصه دوم

پاسخگوی به نیازها و پرسشهای روزگار است که متأسفانه برخی از کتابها مطالبی را که امروز نیاز جوان، نوجوان و حتی بزرگسال نیست، مطرح می کنند .

حجت الاسلام هادی صادقیجاذبه های لازم کتابتی، بصری و ادبی را ویژگی دیگر کتابهای دینی خواند و گفت: این کتابها باید به لحاظ قلم و ادبیات امروزی باشند و با زبان این روزگار سخن بگویند، جاذبه های بصری را در آرایش کتابها استفادهو آنها را هر چه می توانند جذاب کنند تا مخاطب به سمتاین کتابها جذب شود.

وی روانی بیان، شفافی گفتار و پرهیز از ابهام را در کتابهای دینی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: مطالب کتاب باید به گونه ای باشد که مخاطب را سردرگم نکردهو بتواند خیلی روشن پاسخ سؤال او را بدهد، بدون اینکه ابهامی برای او ایجاد کند. روشنی بیان از ویژگیهایی است که انبیاء نیز همیشه داشتند و سعی می کردند با زبان قومی با مردم صحبت کنند. عالم دینینیز در کتاب خود باید این ویژگی را رعایت کند. یکی از شاخصه های کتابهای شهید مطهری بیان روشن و روان بوده است.

رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما در ادامه توجه به نیازهای عملی در کنار نیازهای نظری را مهم خواند ویادآور شد:متأسفانه در حوزه عمل کمتر تولید علم صورت می گیرد و کتابهای دینی هم این مشکل را دارند، مثلا در مسائل عملی اخلاق کمتر تولید داریمکهباید این تولیداتافزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه این ویژگیها از شاخصها و نوع آرمانی کتابهای دین است که انبوه کتابها این مشکل را دارند و از این ویژگیها برخوردار نیستند و یا برخی از آنها را دارند و مجموع ویژگیها را با هم ندارند، گفت: ضعفها و نقایص کتابهای دینی نیز ناشی از نداشتن همین ویژگیهاست کهاگر همین ویژگیها تأمین شود، ضعفهانیز برطرف می شود.

حجت الاسلام هادی صادقی عدم توجه به مخاطب عمومی را مشکل کتابها خواند و افزود: کتابهای حوزه دین تنها به مخاطب تخصصی توجه دارند و مخاطب عمومی را نادیده می گیرند که از ضعفهای جدی است. به طور مثال در حوزه فلسفه، حکمت، کلام وفقه کتابهای قدیمی ما کتابهایی نیستند که عامه مردم که تخصص ندارند از آن استفاده کنند، از جلمه رساله ها که ادبیات آنها طوری است که نیاز به فن و تخصص دارد وهر کس نمی تواند از آن بهره برد. اما بعد از انقلاب در دسته بندیها و ساده سازیها کتابها تلاشهایی صورت گرفته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مراحل خلقت انسان

No image

شفاعت از دیدگاه قرآن

خبرگزاری فارس: شفاعت‌بی قید و شرط نیست و اصل شفاعت، شفاعت کننده و شفاعت‌شونده همه به اجازه و اذن خداوند است. علاوه بر آن، شفاعت‌شونده باید واجد شرایطی باشد که برخی از آنها ذکر شد و اگر کسی واجد شرایط نباشد مورد شفاعت قرار نمی‌گیرد; هر چند که همسر پیامبر باشد...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...

پر بازدیدترین ها

No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
No image

حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی

حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد...
No image

«جاهلیت» در قرآن‌

از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
Powered by TayaCMS