دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حوزه علمیه باید از افکار روشنفکرانی همچون امام راحل بهره بگیرد

No image
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ حوزه علمیه باید از افکار روشنفکرانی همچون امام راحل بهره بگیرد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بر بهره گیری از روشنفکران حوزوی همچون امام راحل، شهید بهشتی و شهید صدر در حوزه علمیه تاکید کرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حوزه و روشنفکری، برپایی این همایش را مهم خواند و گفت: واژه روشنفکری هم اینک در اذهان بار منفی دارد و اگر لفظ دیگری انتخاب می‌شد که این بار منفی را نداشت، بهتر بود.
این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر در این همایش از کلی‌گویی پرهیز و به مسائل جزیی و به صورت شفاف مسائل را مطرح کنید، می‌توانید به نتیجه مطلوبی دست یابید و باید مسائلی را که مورد اختلاف است در این همایش مطرح نکنید.
وی تأکید کرد: برخی در حوزه فتاوایی می‌دهند و اسم خودشان را روشنفکر حوزوی می‌گذارند؛ در حالی که چنین نیست. همراه مسیر آب حرکت کردن و خود را با جریان‌های افکار غربی و خواسته‌های گروه خاصی هماهنگ‌کردن یک مسأله‌ است و روشنفکری واقعی حوزوی مسأله دیگری است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی خاطر نشان کرد: روشنفکری به این معنا نیست که ببینیم فلان گروه چه مسأله‌ای را می‌پسندند و برای جلب توجه آنها مسائلی را بگوییم؛ هرچند این که با موازین فقهی سازگار نباشد، بعد اسم آن را روشنفکری حوزوی بگذاریم.
وی افزود: این مسأله مانند بسیار ظریف است و افراط و تفریط در آن خطرناک می‌باشد، باید روی خط مستقیم حرکت کنیم. از گذشته در حوزه‌های علمیه روشنفکرانی همچون امام راحل، شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید صدر وجود داشته و هم‌اینک نیز برخی روسنفکران در حوزه وجود دارند،‌باید خط آنها را ادامه داد.
این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: باید الگوهایی از روشنفکران را شناسایی و آنها را معرفی کنیم که کسی نتوانند آنها را زیر سؤال ببرند و اگر نه حوزه را متهم می‌کنند که در مسیر لیبرالیسم و دانشگاه‌های غرب‌ قرار گرفته و باید بهانه به دست افراد داده نشود و زبان بدگویان را در مسائل بتوانیم قطع کنیم.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS