حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود:
«ناخن گرفتن از دردهای بزرگ {بسیاری} پیشگیری میکند و روزی را وسعت می بخشد»
(حلیة المتقین، ص 103)
«در فضیلت ناخن گرفتن»
حضرت امام محمدباقر (علیه السلام) فرمود:
«برای این امر کردهاند به ناخن گرفتن که چون بلند شود، شیطان در آن، جا میکند و مورث فراموشی است».
و حضرت صادق (علیه السلام) فرمود:
«سنت مؤکد است ناخن گرفتن»
و در حدیث دیگر منقول است که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) مردان را میفرمود که ناخن را از ته بگیرید و زنان را میفرمود که اندکی بلندتر بگذارید که زینت شما است.
و در روایت دیگر وارد شده است که چندگاه وحی بر حضرت رسول خدا، نازل نشد؛ از سبب آن پرسیدند؟
فرمود:
«چگونه وحی باز نایستد و حال آنکه شما ناخن نمیگیرید و چرک انگشتان را ازاله نمیکنید».
در بیان آداب و اوقات ناخن گرفتن منقول است که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) نهی فرمود از گرفتن ناخن به دندان.
و از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) منقول است که:
«ناخن گرفتن در روز جمعه ایمن میگرداند از خوره و کوری و پیسی و اگر احتیاج به گرفتن نداشته باشی بسای تا از ریزها بریزد»
و در چند حدیث دیگر فرمود که:
«شارب {موی روی لب} و ناخن در هر جمعه بگیر و اگر نباشد از سوهان و غیر آن حک کن تا دیوانگی و خوره پیسی به تو نرسد»
و در حدیث دیگر فرمود که:
«هر که در جمعه ناخن و شارب بگیرد، پیوسته به طهارت باشد تا جمعه دیگر»
و در حدیث دیگر فرمود که:
«ناخن و شارب گرفتن و سر را با خطمی شستن در هر جمعه فقر را برطرف میکند، و روزی را زیاد میکند»
و در حدیث دیگر منقول است که به آن حضرت عرض کردند که خبر به ما رسیده است که تعقیب خواندن بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب نافعتر است برای زیادتی روزی از سفر کردن به شهرها.
حضرت فرمود:
«میخواهی چیزی به تو تعلیم کنم که از این همه نافعتر باشد؟»
گفتم: بلی!
فرمود:
«ناخن و شارب را در هر جمعه بگیر، اگر چه بسائیدن باشد»
و در حدیث معتبر منقول است که: حضرت امام رضا (علیه السلام) شخصی را دیدند که آزار چشم داشت. فرمود:
«میخواهی به تو چیزی بیاموزانم که اگر به جا آوری، هرگز درد چشم نبینی؟
گفت: بلی!
فرمودند:
«در هر پنجشنبه ناخن بگیر»
آن شخص چنین کرد؛ هرگز درد چشم ندید.
منبع: حلیة المتقین، ص 104103-