دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حکم توهین به حضرت على(علیه السلام) چیست؟

No image
حکم توهین به حضرت على(علیه السلام) چیست؟

پرسش:

حکم توهین به حضرت على(علیه السلام) چیست؟

پاسخ:

شک نیست که امام على(علیه السلام)، بنابر روایات بسیار و به تصریح بزرگان شیعه و سنى، برترین و فاضل ترین صحابه رسول خدا(صلى الله علیه وآله)مى باشد. مقام و منزلت آن حضرت چنان رفیع و بلند است که پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله)ایشان را فراوان ستوده و بى حرمتى به ایشان را بى حرمتى به خود دانسته اند; چنان که روایتى مى فرمایند: «مَن سَبَّ عَلِیّاً فَقَد سَبَّنِى»;[1] هر کس على را دشنام گوید، مرا دشنام گفته است. و در حدیثى دیگر مى فرمایند: «مَن سَبَّ عَلِیّاً فَقَد سَبَّنى وَ مَن سَبَّنِى فَقَد سَبَّ اللهَ تَعالى»;[2] هر کس على را دشنام گوید، مرا دشنام گفته است، و هر کس مرا دشنام گوید، خداى تعالى را دشنام گفته است. فراتر از این گفتار پیامبر(صلى الله علیه وآله) در اثبات مقام و منزلت على(علیه السلام)، مى توان به این آیه شریف استناد نمود که در آن خداوند به پیامبرش مى فرماید: (قُل لا أَسألُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فِى القُربَى);[3] به مردم بگو بر رسالتم چیزى جز دوستى خاندانم نمى خواهم. در روایت آمده است: هنگامى که این آیه بر پیامبر نازل شد، از پیامبر پرسیدند، این کسانى که دوستى آنها بر ما واجب شده است، چه کسانى هستند؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «على و فاطمه و دو فرزندشان: حسن و حسین(علیهما السلام).[4 ] بنابراین رعایت احترام حضرت على(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام) امرى لازم و ضرورى است و شکستن حرمت آنان و ناسزا گفتن به ایشان در حکم ناسزاگویى به پیامبر(صلى الله علیه وآله) است و کسى که به پیامبر(صلى الله علیه وآله) ناسزا بگوید، مرتد است.[5 ] ائمه اربعه (حنفیه، مالکیه، شافعیه، حنبلیه) نیز درباره حکم مرتد اتفاق نظر دارند که: «کسى که ارتدادش ثابت شود، خونش هدر و واجب القتل است».[6] در روایت نیز آمده است که از امام صادق(علیه السلام)پرسیدند: چه مى گویى درباره کسى که به حضرت على(علیه السلام) ناسزا بگوید؟ حضرت فرمود: «خونش حلال است».[7] مراجع تقلید نیز در باب طهارت و نجاست گفته اند: «کسى که به یکى از دوازده امام (ائمه معصومین)(علیهم السلام) دشنام و ناسزا گوید، کافر و نجس است».[8] پاورقی: 1:مسند احمد، ج 6، ص 323، (دارصادر، بیروت); مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج 9، ص 130، (دارالکتب العلمیه، بیروت، 1408 هـ ق); احقاق الحق، ج 6، ص 432 ـ 423، مؤلف گرانقدر این کتاب، احادیث فراوانى نظیر این حدیث را از ده ها منبع از منابع بزرگان اهل سنّت گزارش کرده است. 2:الغدیر، علامه امینى، ج 7، ص 194، (دارالکتاب العربى، بیروت 3:سوره شورى، آیه 23 4:الدرالمنثور، سیوطى، ج 6، ص 7، (دارالمعرفه، 1365 هـ ق 5:یسألونک فى الدین و الحیاة، دکتر احمد شرباصى، ج 5، ص 295، (دارالجیل، بیروت 6:الفقه على المذاهب الاربعه، تألیف عبدالرحمن الجزیرى، مبحث حکم المرتد 7:وسائل الشیعه، الحرالعاملى، ج 28، ص 215، ح 34593، باب 27، (نشرآل البیت 8:توضیح المسایل مراجع، بنى هاشمى، ج 1، ص 87، مسأله 110، (دفتر انتشارات اسلامى مرکز پاسخگو: موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی http://www.mazaheb.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS