دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب

No image
آغاز هفته فرهنگی ایران در سوریه و افتتاح گروه ادبیات فارسی دانشگاه حلب هفته فرهنگی ایران در دانشگاه حلب و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه 19 اسفند با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در افتتاحیه این مراسم مهدی مصطفوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه حلب، افتتاح رسمی گروه زبان و ادبیات فارسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران در این دانشگاه را در چارچوب برنامه های ویژه کشورمان در توسعه روابط فرهنگی ایران و جهان عرب دانست و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره) نقطه عطفی در روابط ایران با جهان عرب به شمار می رود و رؤسای جمهور دو کشور همواره بر توسعه همه جانبه این روابط بویژه روابط فرهنگی بین دو کشور تاکید فراوان داشته و دارند.
مشاور رئیس جمهور ضمن اشاره به جایگاه فرهنگی شهر حلب و پیوند تاریخی آن با فرهنگ و ادبیات ایران زمین افزود: حلب شهری که یادآور «جاده ابریشم» است. شهری که به واسطه جلال الدین رومی (مولوی)، شهاب الدین سهروردی، ناصرخسرو، فارابی، خوارزمی، اصفهانی و بسیاری از اندیشمندان با فرهنگ و تمدن ایرانی پیوند خورده است.
وی ادامه داد: افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه به عنوان سومین گروه زبان و ادبیات فارسی در کشور سوریه پس از دانشگاه های دمشق و البعث نشانی بارز از عمق روابط همه جانبه دو کشور است.
مصطفوی گفت: دانشجویان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب مسئولیت مهم تداوم ارتباطات فرهنگی و علمی دو تمدن اصیل و کهن ایران و سوریه را بر دوش دارند.
وی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از دو میلیون و 200 هزار دانشجو (قریب به نیمی از آنها را دانشجویان دختر تشکیل می دهند) در بیش از 150 دانشگاه و موسسه آموزش عالی و در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل اند که بیش از 73 هزار استاد و کادر هیئت علمی مسئولیت آموزش آنها را برعهده دارند و در بیش از 50 دانشگاه در ایران گروه زبان و ادبیات عرب در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری وجود دارد.
مهدی مصطفوی افزود: امروز که کودکان، نوجوانان، خواهران و برادران فلسطینی ما ضمن محروم ماندن از کلاس و درس و مدرسه و دانشگاه، بی دفاع و مظلوم به دست مزدوران رژیم صهیونیستی در غزه، خان یونس و بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی به شهادت می رسند؛ شیون معصومانه کودکان، رنج و درد پدران، آه مظلومانه مادران و فریاد به خون نشسته شهیدان، وظیفه و رسالت ما و شما را در تمامی عرصه های مقاومت و پایداری سنگین تر می کند.
دکتر "عباس صباغ" رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حلب هم ضمن خوشآمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از توجه و تلاشهای مسئولین فرهنگی و علمی کشورمان در افتتاح گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان مشترکات فرهنگی ایران و عرب گفت: نمی توان نمونه دیگری از تداخل فرهنگی به میزانی که دو فرهنگ ایرانی و عربی با یکدیگر عجین شده اند پیدا کنیم و این علی رغم برخی تفاوتهای زبانی و نژادی بین ایرانیان و عربهاست.
"عباس صباغ" میزان بالای تاثیرپذیری و تأثیرگذاری دو زبان عربی و فارسی در یکدیگر را بیش از حد وصف برشمرد و گفت: همان طور که فارسی بر عربی اثر گذاشته است زبان عربی بر فارسی تأثیرگذار بوده و یک سوم مفردات زبان فارسی دارای ریشه ای عربی است و بهتر است بگویم این مفردات به قرآن کریم و شریعت اسلام باز می گردد.
وی افزود: زبان عربی به آن میزانی که از زبان فارسی تأثیر گرفته از زبان دیگری تأثیر نگرفته است و این موضوع جز به نقش ارزنده ایرانیان و تلاش آنها در توسعه فرهنگ اسلامی باز نمی گردد.
دکتر "محمد نزار عقیل" رئیس دانشگاه حلب نیز به برنامه های مختلف هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حلب اشاره کرد و آن را اقدامی بسیار ارزنده در تقویت روابط موجود بین سوریه و ایران بر شمرد و گفت: روابط امروز ایران و سوریه امتداد روابط تاریخی مشترک و همکاری تمدنی بین دو ملت است.
وی افزود: دانشگاه حلب حق دارد که امروز به این روابط و همکاری موفق بین دو کشور افتخار کند. بخش آموزش زبان فارسی در دانشگاه های حلب در سال 2001 با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایران و رئیس دانشگاه اصفهان افتتاح شد و به آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم در دانشکده زبان و ادبیات عرب پرداخت و امروز ما گروه زبان و ادبیات فارسی را در دانشکده ادبیات افتتاح می کنم اعتقاد داریم که برای اطلاع از میراث غنی مدون به زبان فارسی و در زمینه های ادبی، تاریخی، علوم اسلامی و فلسفه، طب و مهندسی باید با این زبان آشنا شویم.
گروه زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه از ترم گذشته با حضور دکتر "حسینی شبانان" استاد اعزامی از مرکز و دکتر "مصطفى بکور" استاد سوری زبان فارسی شروع به کار کرده است و رئیس گروه نیز دکتر "عباس صباغ" است و در حال حاضر 95 دانشجو در مقطع لیسانس مشغل به تحصیل هستند.
در جشن افتتاحیه این هفته فرهنگی انصاریان رایزن فرهنگی، حسینیان کاردار ایران در سوریه، دکتر محمد نزار عقیل رئیس دانشگاه حلب، دکتر محمد کرتوش دبیر کل دفتر آموزش عالی حزب در دانشگاه، دکتر احمد قطب رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه و معاون آموزش و برنامه ریزی دانشگاه، دکتر حسینی شبانان استاد اعزامی زبان فارسی به دانشگاه حلب و جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.
منبع:مهرنیوز

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

نظر به گستردگی ارتباطات و سهولت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، نظام خانواده تحت تأثیر فرهنگ‌های غیر اسلامی، همیشه در حال تغییر است و استحکام خانواده به خطر افتاده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی ارزش‌های رفتاری اعضای خانواده اسلامی و نقش رسانه‌های جمعی در ترویج آن به روش مصاحبه عمیق، نظر ده کارشناس را در این زمینه جویا شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بر اساس نظریه «فطرت» استاد مرتضی مطهری و یافته‌های پژوهش، دین، جهان‌بینی فرد را می‌سازد و جهان‌بینی، نظام معنایی نهاد خانواده را شکل می‌دهد.   نظام معنایی، نظام کنشی اعضای خانواده را به وجود می‌آورد و نظام کنشی، ساختار خانواده را شکل می‌دهد. در حقیقت، جهان‌بینی دینی به عنوان یک نگرش اصلی و محوری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر مقولات کلی چون «کنترل امور جنسی»، «نقش‌های جنسیتی»، «اخلاق» و «تربیت» اثرگذار است. رسانه‌های جمعی هر کشور را که در چارچوب جهان‌بینی و تمدن فعالیت می‌کنند، می‌توان میزانی برای ارزیابی در نظر گرفت. در این زمینه، دیدگاه کارشناسان مؤید آن است که «اشاعه خانواده نامطلوب» در فیلم و مجموعه‌های خانوادگی عامل مخربی در بنیاد خانواده اسلامی است. در نتیجه، می‌توان آینده ساختار خانواده را در دین دید و با سیاست‌گذاری دینی به سیاست‌گذاری ساختاری دست یافت.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS