دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأمین security

No image
تأمین security

تأمين، تأمين خواسته، تأمين دليل، اتباع دولتهاي خارجي، دعواي واهي

نویسنده : محسن شريعتمدار تهراني

تأمین در لغت به معنی امنیت دادن و ایمن ساختن آمده[1] و در اصطلاح در موارد ذیل به کار رفته است:

تضمین که به معنای مال و یا تعهد ضامنی است که به عنوان وثیقه داده می‌شود. (ماده 349 قانون امور حسبی)، توقیف اموال منقول و غیر منقول برای آسان شدن اجرای احکام دادگاهها (ماده 121 قانون آیین دادرسی مدنی)، حفظ کردن دلایل مورد استناد طرفین از تباه شدن (ماده 149 قانون آیین دادرسی مدنی)، بیمه، امان دادن مسلمان به کافر،

همه این معانی از مصادیق همان معنای لغوی است. [2]

قانونگذار، در آیین دادرسی مدنی، در مواردی از تأمین، سخن رانده است که در ذیل به اجمال به توضیح آنها می‌پردازیم:

تأمین خواسته

تأمین خواسته، به معنی حفظ کردن و در امنیت قرار دادن خواسته است. زمانی که حقی ضایع می‌شود و یا مورد انکار قرار می‌گیرد، مدعی برای الزام خوانده به بازگرداندن حق و یا قبول آن، اقامه دعوا می‌کند. معمولاً از زمان طرح دعوا تا اجرای آن مدت زمان زیادی سپری می‌گردد و طولانی شدن جریان دادرسی، رسیدن محکوم‌له را به خواسته‌اش مشکل می‌کند. در این فرصت ممکن است خوانده، اموال خود را انتقال، و یا به هر طریقی مخفی نموده و اجرای حکم را با مشکل مواجه نماید. در نتیجه ممکن است محکوم‌له در زمان اجرای حکم، با خوانده بی‌مال مواجه گردد. بنابراین قانونگذار به منظور حفظ حقوق مدعی و جلوگیری از این امر، تأمین خواسته را پیش بینی نموده است تا خواهان بتواند مال معین مورد طلب، و یا معادل آن را از اموال خوانده توقیف نماید. در این صورت اگر حکم دادگاه به نفع خواهان صادر گردد، اجرای حکم با مشکل نداشتن مال از سوی خوانده، مواجه نمی‌گردد.[3]

قانونگذار در مورد زمان درخواست تأمین خواسته، چندان محدود عمل ننموده و به خواهان اجازه داده آن را قبل از تقدیم دادخواست، ضمن دادخواست و یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است، اعمال نماید. [4]

در صورتی که درخواست صدور قرار تأمین، قبل از اقامه دعوا صورت پذیرد به دادگاهی تقدیم می‌گردد که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، و اگر ضمن و در جریان دادرسی تقدیم گردد، در صلاحیت دادگاهی است که به دعوای اصلی رسیدگی می‌نماید. [5]

موارد صدور قرار تأمین خواسته به دو دسته تقسیم می گردد :

1- مواردی که مدعی مکلف به پرداخت خسارت احتمالی نیست که عبارتند از:

الف - دعوا مستند به سند رسمی باشد.

ب - خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.

ج - در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تأمین باشد.

2- در غیر این موارد، صدور قرار تأمین خواسته منوط به پرداخت نقدی خسارت احتمالی می‌باشد که بایستی حسب نظر دادگاه در صندوق دادگستری پرداخت گردد.[6]

نکته آخر در مورد قرار تأمین خواسته این که، با آنکه اصولا هیچ حکمی از احکام دادگاههای دادگستری به موقع اجرا گذارده نمی‌شود مگر اینکه قطعی شده یا قرار اجرای موقت آن در مواردی که قانون معین می‌کند صادر شده باشد؛ ولی در تأمین خواسته، به لحاظ حفظ حقوق مدعی، قانونگذار قطعیت را شرط اجرا نمی‌داند و به صرف صدور و پس از ابلاغ، اجرا می‌شود. حتی در مواقعی که ابلاغ باعث تضییع یا تفریط خواسته گردد، قرار تأمین خواسته ابتدا اجرا سپس به خوانده ابلاغ می‌گردد.[7]

تأمین دلیل

تأمین دلیل به معنی محافظت از دلیل برای استفاده از آن در آینده می‌باشد.[8] طبق قانون در مواردی ‌که اشخاص ذی‌نفع احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان، ازقبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از‌ مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا‌ متعسر خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تأمین آنها را بنمایند.

مقصود از تأمین در این موارد فقط ملاحظه و صورت‌برداری از این‌گونه دلایل است.[9]

تأمین دلیل شرایطی دارد که به اختصار عبارت از موارد ذیلند:

1. برای ذی‌نفع دلایلی وجود داشته باشد.

2. استفاده از این دلایل در آینده متعسر شود.

3. ذی‌نفع درخواست تأمین دلیل بنماید.

4. دلایلی که برای تأمین معرفی می‌شود باید بلا منازع باشد. [10]

درخواست تأمین دلیل غالبا قبل از دادرسی به عمل می‌آید، ولی ممکن است در حین دادرسی هم انجام شود. این درخواست می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد.[11]و از دادگاهی به عمل می‌آید که دلایل مورد درخواست در حوزه آن واقع است.[12]

در مورد میزان اعتبار دلایل تأمین‌شده ذکر این نکته ضروری است که: تأمین دلایل برای حفظ آن است و به هیچ وجه دلالتی ندارد بر این که این دلایل معتبر بوده، مدرک ادعای صاحب آن خواهد بود، زیرا این دلایل قاطع نیستند و ممکن است دلایل تأمین شده در دعوا بلااثر باشند، در این صورت تأمین، به آنها ارزشی بیش از آنچه دارند، نمی‌بخشد.[13]بنابراین تشخیص درجه اعتبار آنها با دادگاه خواهد بود.[14]

تأمین اتباع دولتهای خارجی

برای حمایت از حقوق اتباع ایرانی، قانونگذار به آنها اجازه داده است که رسیدگی به دعاوی بیگانگان، علیه خود را موکول به سپردن خسارت احتمالی ناشی از این دعوا نمایند. در این صورت دادگاه از مدعی بیگانه می‌خواهد که بابت خسارت ناشی از هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل، که به خوانده ایرانی دعوا تحمیل می‌شود، تأمین بسپارد. در صورت محکوم شدن او به علت واهی بودن دعوا، خسارات تحمیل شده به خوانده ایرانی، از تأمین پرداخت می‌شود.

قانون در این باره مقرر می‌دارد: اتباع دولتهای خارج، چه خواهان اصلی باشند و یا به عنوان شخص ثالث وارد دعوا گردند، بنا به درخواست طرف دعوا، برای تأدیه خسارتی که ممکن است بابت هزینه دادرسی و حق الوکاله به آن محکوم گردند، باید تأمین مناسب بسپارند. درخواست اخذ تأمین فقط از خوانده تبعه ایران و تا پایان جلسه اول دادرسی پذیرفته می‌شود. [15]

البته سپردن تأمین از سوی اتباع دولتهای خارجی، همیشه ضروری نیست و استثناهایی دارد که عبارتند از:

1. در کشور متبوع خارجی، اتباع ایرانی از دادن چنین تأمینی معاف باشند.

2. دعاوی راجع به برات، سفته و چک.

3. دعاوی متقابل.

4. دعاوی که مستند به سند رسمی می‌باشد.

5. دعاوی که بر اثر آگهی اقامه می‌شود از قبیل اعتراض به ثبت و دعاوی علیه متوقف [16].

تأمین خسارات دعوای واهی

ماده 109 آیین دادرسی مدنی موردی دیگر از تأمین را پیش بینی کرده است که این بار این خوانده دعواست که می‌تواند خود را از خسارات احتمالی در امان دارد. ممکن است خواهان قصد داشته باشد که با طرح دعوایی واهی و بی‌مورد، خوانده را مورد آزار قرار دهد و بدینوسیله اتلاف وقت و هزینه‌هایی را برخوانده تحمیل نماید. اینجاست که قانونگذار به خوانده اجازه داده است که خسارات احتمالی را تأمین کند.[17] این ماده مقرر می‌دارد: «در کلیه دعاوی مدنی اعم از دعاوی اصلی یا طاری و درخواستهای مربوط به امور حسبی به استثنای مواردی که قانون امور حسبی مراجعه به دادگاه را مقرر داشته است، خوانده می‌تواند برای تأدیه خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق الوکاله که ممکن است خواهان محکوم شود از دادگاه تقاضای تأمین نماید. دادگاه در صورتی که تقاضای مزبور را با توجه به نوع و وضع دعوا و سایر جهات موجه بداند، قرار تأمین صادر می‌نماید و تا وقتی که خواهان تأمین ندهد، دادرسی متوقف خواهد ماند و در صورتی که مدت مقرر در قرار دادگاه برای دادن تأمین منقضی شود و خواهان تأمین ندهد به درخواست خوانده قرار رد دادخواست خواهان صادر می‌شود.»

با توجه به این ماده، در عین حال که درخواست تأمین مزبور می‌تواند در تمام دعاوی با لحاظ استثنائات آن صورت گیرد، اما قانونگذار دست دادگاهها را برای پذیرش این درخواست باز گذاشته، تا آن جا که ضابطه مشخصی برای دعوای واهی ذکر نکرده و با به کار بردن عبارت «نوع و وضع دعوا و سایر جهات» تشخیص آن را به دادگاه سپرده است.[18]

اگر خوانده چنین درخواستی نماید، دادگاه باید به این درخواست رسیدگی و تصمیم‌گیری نماید. این درخواست، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی و یا تودیع خسارت احتمالی از سوی خوانده نیست.[19]

البته اینگونه نیست که خوانده همیشه حق درخواست چنین تأمینی را داشته باشد. طبق قانون، در دعاویی که مستند آنها چک یا سفته یا برات باشد و همچنین در مورد دعاوی مستند به اسناد رسمی و دعاوی علیه متوقف، خوانده نمی‌تواند برای تأمین خسارات احتمالی خود تقاضای تأمین نماید. [20]

مقاله

نویسنده محسن شريعتمدار تهراني
جایگاه در درختواره حقوق خصوصی - آیین دادرسی مدنی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تعریف خانواده و مراحل تحول خانواده

روان شناسان برای گروههای اجتماعى، مراحل تحولى را در نظر مى گیرند که از شکل گیری تا انقضای گروه را در بر مى گیرد. خانواده نیز مراحل متعددی را در گذر زمان تجربه مى کند و مى توان هر خانواده مفروض را در یکى از این مراحل در نظر گرفت. خانواده یک واحد اجتماعى ایستا نیست، بلکه فرآیندى از تغییر مداوم است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

تحکیم خانواده از دیدگاه اسلام

حکمت غایی تشکیل خانواده و هدف نهایی اسلام از این همه تاکید بر تشکیل و تحکیم و تداوم آن، گسترش ارزشهای انسانی، انتشار آرمان‌های توحیدی و سرانجام، جهانی شدن اسلام است، و بقای نسل انسان، در واقع، مقدمه برای رسیدن به این هدف بزرگ است
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS