دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جزئیات آیین نامه مجمع مدیران حوزه های علمیه استان تهران

No image
جزئیات آیین نامه مجمع مدیران حوزه های علمیه استان تهران مجمع مدیران حوزه های علمیه استان تهران به عنوان اولین مجمع رسمی مدیران حوزه های کشور تجربه ای جدید در عرصه بررسی مسائل مشترک میان مدیران حوزه برای تعالی بخشی به مدارس علمیه است.
نام
1- نام "مجمع مدیران مدارس علمیه استان تهران" است و هر گونه تغییر در آن منوط به تایید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم است تبصره: استفاده از عنوان مجمع خارج از ضوابط تعیین شده در آیین نامه جایز نیست
تعریف
2- مجمع مدیران مدارس علمیه استان تهران مجمعی مشورتی است که متشکل از مدیران علمیه تحت برنامه مرکز مدیریت حوزه عملیه قم است و در راستای اهداف و شرح وظایف تعیین شده زیر نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (معاونت حوزه های علمیه شهرستانها) فعالیت می کنند.
هدف
3 - هدف از تشکیل مجمع مشورت بررسی و ارائه راهکارهای صحیح پیرامون موارد زیر در راستای منویات مقام معظم رهبری(دام عزه) مراجع تقلید (دامت برکاتهم) سیاستها و مصوبات شورای عالی و آیین نامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه قم است.
الف: تبادل تجربیات موفق و بررسی راهکارهای ایجاد ارتباط و هماهنگی های لازم بین مدارس علمیه استان تهران
ب : ارائه راهکارهای ارتقا کمی و کیفی امور آموزشی، تربیتی، پژوهشی و تبلیغی
ج : بررسی نحوه تعامل مدارس علمیه استان تهران در رابطه به پایه های درسی ، برگزاری امتحانات متمرکز، پذیرش طلبه مبتدی، نقل و انتقال طلاب ، تبادل امکانات و کادر مدیریتی و آموزشی
د: بررسی نحوه نظام مند کردن ارتباط میان مدارس علمیه با مراکز فرهنگی تبلیغی استان و نحوه حضور مدارس علمیه در مسائل اجتماعی
ه- بررسی راهکارهای تقویت منابع مالی و احیا موقوفات مدارس علمیه استان
اعضا
4-اعضای مجمع عبارت است از : مدیران مدارس علمیه استان که تحت برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم هستند.
تبصره یک : در جلساتی که نیاز به رای گیری و تصمیم گیری است لازم است مدیرانی که دارای پرونده در معاونت حوزه های علمیه علمیه شهرستانها هستند شرکت کنند.
تبصره دو : چنانچه مدیر مدرسه فاقد پرونده باشد لازم است مسئول مدرسه که براساس سازمان و شرح وظایف حوزه های علمیه عهده دار مسئولیت مدرسه است در جلسات تصمیم گیری شرکت کند.
زمان و مکان برگزاری جلسات
5- جلسات عادی مجمع هر ماه یکبار در یکی از مدارس علمیه استان تهران یا در محل دبیرخانه و جلسه فوق العاده با درخواست پنج نفر از اعضا و با دعوت دبیر مجمع تشکیل می گرد و جلسات با حضور حداقل دو سوم اعضا مجمع رسمیت دارد.
تبصره یک : مصوبات مجمع نیاز به آرای نصف به علاوه یک از کل اعضا مجمع دارد .
تبصره دو: اخذ رای به صورت غیابی قابل قبول نیست.
دبیرخانه مجمع:
6 - به منظور هماهنگی و سهولت در ایجاد ارتباط میان مدارس علمیه توسط مجمع پنج نفر از مدیران عضو به عنوان اعضا دبیرخانه برای مدت یک سال انتخاب می شوند. (یک نفر به عنوان دبیر مجمع، یک نفر جانشین و 3 نفر عضو دبیرخانه)
وظایف دبیرخانه مجمع
7- وظایف دبیرخانه مجمع که دبیر مجمع با تقیسم کار بین اعضا دبیرخانه پیگر تحقق آین است، به شرح زیر است :
الف - ارتباط و هماهنگی با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برابر شرح وظایف مجمع در راستای محقق شدن اهداف و سیاستهای شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
ب- هماهنگی و ارتباط با مدیران مدارس علمیه استان تهران و ایجاد تعامل بین مدارس در چهارچوب اهداف مجمع
ج - اعلام زمان و مکان برگزاری جلسات مجمع و ابلاغ دستور جلسات
ه- ایجاد ارتباط و تعامل با مراکز غیر حوزوی با هماهنگی مجمع براساس شرح وظایف تعیین شده
و- اداره جلسات مجمع و ثبت صورت جلسه و ارسال آن به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و مدارس علمیه
ز- رایزنی به منظور تشکیل جلسات کمیته های (تربیت و تهذیب) (فرهنگی اجتماعی) (علمی و پژوهشی) ( امور مالی)
ح - دریافت و ارائه گزارش مصوبات کمیته به مجمع جهت اتخاذ تصمیم مقتضی
ط- ارائه گزارش عملکرد مجمع به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
وظایف مجمع
8 - به منظور تحقق اهداف و انجام وظایف مجمع، چهار کمیته زیر تشکیل می شود:
الف - کمیته تهذیب و اخلاق
ب- کمیته علمی- پژوهشی
ج - کمیته فرهنگی - اجتماعی
د- کمیته امور مالی
9 - اعضای هر کمیته از بین مدیران عضو توسط مجمع برای مدت یک سال تعیین می شود.
تبصره یک: اعضا هر کمیته در اولین جلسه خود یک نفر را به عنوان دبیر و یک نفر را به عنوان جانشین انتخاب می کند.
تبصره دو: کلیه مدارس علمیه لازم است حداقل عضو یکی از چهار کمیته مجمع باشند و تقسیم اعضا مجمع در کمیته ها به نحوی انجام پذیرد که هر کمیته دارای حداقل اعضا تعیین شده باشد.
10- جلسات هر کمیته با حضور دو سوم اعضا آن رسمیت یافته و مصوبات هر یک نیاز به رای نصف به علاوه یک از کل اعضا کمیته دارد.
11 - کلیه مصوبات و برنامه های کمیته ها باید به تایید نهایی مجمع برسد.
12 - کلیه برنامه های اجرایی کمیته ها لازم است از قبل با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم هماهنگ شده باشد.
کمیته تربیت و تهذیب
13 - با توجه به جایگاه حساس و مهم امور اخلاقی در حوزه های علمیه ، کمیته تربیت و تهذیب تشکیل می گردد. تعداد اعضای کمیته حداقل 7 نفر است.
14 - وظایف کمیته تربیت و تهذیب به شرح زیراست:
الف - شناسایی و دعوت از اساتید اخلاق و مشاورین تربیتی جهت بهره برداری لازم در مدارس علمیه استان.
ب - ارزیابی و اسیب شناسی روند اخلاقی و تربیتی طلاب.
ج - بررسی راهکارهای رشد وارتقا امور معنوی و اخلاقی.
د- رایزنی و انجام هماهنگی های لازم جهت بهره برداری اردوهای تربیتی و اخلاقی.
کمیته علمی - پژوهشی
15- نظر به اینکه حوزه های علمیه و علمای متعهد ، مهمترین عامل برای صیانت و ترویج دین مبین اسلام می باشند و ایجاد زمینه رشد ، بالندگی و تکامل حوزه های علمیه نیاز به اتخاد تدابیر صحیح و برنامه ریزی علمی و پژوهشی دارد به همین منظور کمیته علمی- پژوهشی حداقل با 4 نفر از مدیران و 4 نفر از اساتید متشخص مدارس علمیه با انتخاب مجمع تشکیل می شود.
16 - وظایف کمیته علمی وپژوهشی :
الف - بررسی مستمر نظام آموزشی و متون درسی مدارس علمیه و ارائه پیشنهاد به مرکز مدیریت جهت تقویت و رشد بنیه علمی مدارس علمیه .
تبصره: به منظور دستیابی به اهداف ماده فوق، گروههای کارشناسی علمی متشکل از اساتید نخبه و صاحب نظر در علوم حوزوی شامل : گروه ادبیات عرب، فلسفه و منطق، کلام و تفسیر، فقه و اصول، علوم جانبی مورد نیاز از قبیل تاریخ ، اخلاق و .. تشکیل می شود.
ب- برگزاری همایش علمی نکوداشت نخبگان حوزوی، المپیاد ، مسابقات و اردوهای علمی به منظور شناسایی و تجلیل از استعدادهای درخشان.
ج - شناسایی اساتید و کادر مدیریتی شایسته به منظور معرفی به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و بررسی راهکارهای فراهم نمودن زمینه جذب و تکمیل کادر مدیریتی و آموزشی مدارس علمیه.
د- تشکیل گروه سنجش به منظور ارائه طرح های نوین در زمینه امتحانات کتبی و شفاهی و ایجاد بانک سئوال با بهره گیری از تجارب مدارس علمیه.
ه- تاسیس مرکزی در شان مدارس علمیه استان با همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با منظور تامین اهداف ذیل:
1- پاسخگویی به سئوالات و شبهات دینی جامعه با بهره گیری ازتکنولوژی روز.
2- معرفی سایت های اینترنتی و مراکز و محصولات فرهنگی.
کمیته فرهنگی- اجتماعی
17 - نظر به اینکه نقش حوزه های علمیه در هدایت افکارعمومی و موضع گیری های فرهنگی - اجتماعی- سیاسی از اهمیت به سزایی برخوردار است به همین منظور این کمیته تشکل می شود. اعضای این کمیته حداقل 7 نفر است.
وظایف کمیته فرهنگی اجتماعی:
الف- بررسی اوضاع فرهنگی - اجتماعی - سیاسی داخلی و خارجی به منظور انجام اقدامات لازم.
ب- انجام هماهنگی های لازم با مراکز فرهنگی ، تبلیغی، اجتماعی استان جهت برقراری ارتباط نظام مند مدارس علمیه با آن مراکز.
ج - ارائه راهکارها و برنامه های فرهنگی - اجتماعی و سیاسی به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم جهت ارتقای بینش مدارس علمیه.
د- آسیب شناسی مدارس علمیه به منظور صیانت از جایگاه رفیع آنها و ارائه گزارش آن به مجمع مدیران جهت ارائه راهکارهای رفع و دفع آسیب به مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
ه- مشورت و استفاده از نظرات نخبگان وصاحب نظران فرهنگی سیاسی در موارد لازم
و- کلیه مصوبات و اقدامات کمیته در صورتی معتبر است که هماهنگ با اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و همسو با سیاست های شورای عالی حوزه علمیه قم باشد و به تایید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برسد.
کمیته امور مالی
19 - به منظور تقویت بنیه مالی مدارس علمیه و تجهیز و تامین امور فیزیکی وساختمانی مدارس و به منظور محقق شدن اهداف مجمع ، کمیته امور مالی تشکیل می شود.
تبصره: اعضای کمیته حداقل 8 نفر بوده که 5 نفر از مدیران توسط مجمع انتخاب و 3 نفر از فعالان اقتصادی که مورد اعتماد مدارس علمیه بوده و از حسن شهرت برخوردار هستند توسط 5 عضو مدیر ، شناسایی و جهت تایید به مجمع معرفی می شوند.
20 - وظایف کمیته امور مالی:
الف - تامین اعتبارات لازم به منظور تحقق اهداف مجمع و کمیته های آن.
ب - جذب سرمایه های مشروع از منابع مالی مختلف اعم از دوایر دولتی و بخش خصوصی.
ج - شناسایی موقوفات و پی گیری های لازم جهت احیا موقوفات مدارس علمیه استان تهران.
د- ایجاد موقوفات و منابع دراز مدت مستمر و هماهنگی با اوقاف به منظور جذب سرمایه های مناسب در جهت مصارف حوزوی.
ه- توجه و تلاش برای توسعه و بازسازی بنای مدارس علمیه موجود در تهران و تجهیز بناها.
و- تلاش در جهت تامین نیازهای مادی مدارس علمیه ، اساتید و طلاب مانند ایجاد تعاونی مسکن، ارتقا شهریه ، تشکیل صندوق های خیریه و قرض الحسنه جهت وام درمان، مسکن، ازدواج، و به وجود آوردن فضای تفریجی و ورزشی برای استفاده طلاب ، اساتید و خانواده آنان.
ز- افتتاح حساب به نام مجمع مدیران با امضای سه نفر از مدیران (1- دبیر مجمع، 2 - دبیر کمیته امور مالی 3- یکی از اعضای کمیته ) که با امضای 2 نفر قابل برداشت است.
ح- کلیه سرمایه گذاری های ثابت و دراز مدت این کمیته باید در راستای حفظ کیان مدارس علمیه استان تهران و به صورت وقف شرعی و قانونی در آید.
تبصره: کلیه فعالیتها و اقدامات کمیته امور مالی از قبل به تایید مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برسد.
آیین نامه مجمع مدیران مدارس علمیه استان تهران در 20 ماده و 10 تبصره در تاریخ 31/6/86 به تایید مدیر حوزه علمیه قم رسید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

نظر به گستردگی ارتباطات و سهولت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، نظام خانواده تحت تأثیر فرهنگ‌های غیر اسلامی، همیشه در حال تغییر است و استحکام خانواده به خطر افتاده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی ارزش‌های رفتاری اعضای خانواده اسلامی و نقش رسانه‌های جمعی در ترویج آن به روش مصاحبه عمیق، نظر ده کارشناس را در این زمینه جویا شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بر اساس نظریه «فطرت» استاد مرتضی مطهری و یافته‌های پژوهش، دین، جهان‌بینی فرد را می‌سازد و جهان‌بینی، نظام معنایی نهاد خانواده را شکل می‌دهد.   نظام معنایی، نظام کنشی اعضای خانواده را به وجود می‌آورد و نظام کنشی، ساختار خانواده را شکل می‌دهد. در حقیقت، جهان‌بینی دینی به عنوان یک نگرش اصلی و محوری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر مقولات کلی چون «کنترل امور جنسی»، «نقش‌های جنسیتی»، «اخلاق» و «تربیت» اثرگذار است. رسانه‌های جمعی هر کشور را که در چارچوب جهان‌بینی و تمدن فعالیت می‌کنند، می‌توان میزانی برای ارزیابی در نظر گرفت. در این زمینه، دیدگاه کارشناسان مؤید آن است که «اشاعه خانواده نامطلوب» در فیلم و مجموعه‌های خانوادگی عامل مخربی در بنیاد خانواده اسلامی است. در نتیجه، می‌توان آینده ساختار خانواده را در دین دید و با سیاست‌گذاری دینی به سیاست‌گذاری ساختاری دست یافت.
No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

جوانی که در آغاز بلوغ جنسی در کوچه و خیابان و حتی مدرسه با صحنه‌های شهوت‌انگیز روبه‌رو شود و از طرفی هم وسایل ارتباط جمعی مثل سینما و تلویزیون، اینترنت و ماهواره، نشریات و مجلات، صحنه‌های تحریک کننده را نمایش دهند و از سوی دیگر در حالی که والدین تعالیم تربیتی مکتب انسان‌ساز اسلام را نادیده گرفته و در محیط خانوادگی خود، رفتارهای نابجا و غیر­معقولی از خود نشان دهند، چگونه می توان شاهد کنترل صحیح مسائل جنسی از سوی جوان یا نوجوان بود؟
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

انتظار سرزنش از خود برای انجام رفتاری که از معیارهای شخصی عدول می‌کند، یک منبع انگیزشی فراهم می‌آورد که در حضور عوامل تحریکی دیگر، رفتار فرد را در چارچوب معیارها نگه می‌دارد. هیچ تنبیهی به اندازه تحقیر خود زیان‌بار نیست.
Powered by TayaCMS