دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حضرت اسحاق در منابع اسلامی

No image
حضرت اسحاق در منابع اسلامی

كلمات كليدي : اسحاق، ابراهيم، ساره، قرباني، ذبيح

نویسنده : محمد مهدي كاظمي

تولد اسحاق

به جز داستان مژده تولد اسحاق، درباره تاریخ، مکان، مدت عمر و دیگر ویژگی‌هاى زندگى او در قرآن چیزى نیامده است.

 

بشارت به تولد اسحاق

داستان بشارت تولد اسحاق در منابع اسلامی چنین آمده است که روزى، چند فرشته به‌صورت ناشناس و با اداى سلام بر وى وارد شدند.

ابراهیم، گوساله‌ی فربه‌اى را براى آنان بریان کرده، بر سرِ خوان نهاد. ولى با شگفتى دید که آنها به سوى غذا دست دراز نمى‌کنند. ابراهیم که تصور مى‌کرد آنها از جنس بشر هستند، هنگامى که دید دست به سوى غذا نمى‌برند در دل خود، احساس وحشت کرد. فرشتگان با معرفى خود و بیان اینکه به سوى قوم لوط فرستاده شده‌اند، هراس ابراهیم را برطرف کردند و او را بشارت به تولد پسرى دانا دادند.

در این هنگام همسر ابراهیم جلو آمد و در حالى که از خوشحالى و تعجب فریاد مى‌کشید به صورت خود زد و گفت: آیا با این که من پیر‌زنى نازا هستم، صاحب فرزندى خواهم شد[1].

خداوند در قرآن از اسحاق به عنوان موهبت خویش به ابراهیم یاد کرده است[2].

همچنین از آیه 39 سوره ابراهیم (حمد خداى را که در پیرى اسماعیل و اسحاق را به من بخشید، مسلماً پروردگار من شنونده دعا است) چنین بر مى‌آید که همسر ابراهیم (علیه‌السلام) سالها نازا بود و تولد فرزندان او پس از انقطاع همه اسباب عادى و در پى استجابت دعاى وى بوده است، به‌گونه‌اى که پس از این موهبت الهى خداوند را حمد و سپاس مى‌گوید.

بر اساس منابع اسلامی، اسحاق پنج سال از اسماعیل کوچکتر بوده است[3].

برخی روایات، سن ساره را در این هنگام 90 سال و سن ابراهیم را 120 سال بیان کرده است[4].

هم چنین در منابع اسلامی، نام دو فرزند اسحاق، یعقوب و عیص بیان شده است که دو قلو بوده‌اند؛ ابتدا عیص و سپس یعقوب به دنیا آمده است[5].

سن او نیز در هنگام وفات 180 سال بوده است[6].

 

آیا اسحاق به قربانگاه رفت؟

در اینکه کدام یک از فرزندان ابراهیم (اسماعیل یا اسحاق) به قربانگاه برده شد و لقب ذبیح اللَّه یافت، در میان مفسران اختلاف است.

گروهى" اسحاق" را" ذبیح" مى‌دانند، و جمعى" اسماعیل" را. نظر اول را بسیارى از مفسران اهل سنت و نظر دوم را برخی از مفسران اهل سنت و تمامی مفسران شیعه، برگزیده‌اند.[7]

اما آن چه با ظواهر آیات مختلف قرآن، هماهنگ می‌باشد این است که ذبیح، اسماعیل بوده است، چرا که در سوره هود، آیه 71 مى‌خوانیم «ما او را به تولد اسحاق بشارت دادیم و نیز به تولد یعقوب بعد از اسحاق» و این آیه نشان مى‌دهد که ابراهیم مطمئن بود اسحاق مى‌ماند و فرزندى هم چون یعقوب از او به وجود مى‌آید، بنا بر این نوبتى براى ذبح باقى نخواهد ماند.

هم چنین روایات بسیارى در منابع اسلامى آمده است که نشان مى‌دهد ذبیح، اسماعیل بوده است[8].

قرآن در مقام گزارش ماجرای ذبح فرزند حضرت ابراهیم، می‌گوید: «ما او [ابراهیم‌] را به نوجوانى بردبار و صبور بشارت دادیم! هنگامى که با او به مقام سعى و کوشش رسید، گفت: "پسرم! من در خواب دیدم که تو را ذبح مى‌کنم، نظر تو چیست؟" گفت "پدرم! هر چه دستور دارى اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت!" هنگامى که هر دو تسلیم شدند و ابراهیم جبین او را بر خاک نهاد ... او را ندا دادیم که: "اى ابراهیم! آن رؤیا را تحقق بخشیدى" (و به مأموریت خود عمل کردى)».[9]

بر این اساس ابراهیم فرزند خود را با علم و آگاهی همراه خودش به مذبح برد و بر خلاف نقل تورات این گونه نبود که او را بدون اطلاع به قربان گاه برده باشد.

 

حکمت دستور خداوند به قربانی فرزند

یکی از سنتهای الهی در مورد بندگان خود، امتحان آنها در سختی‌ها است تا مراتب بندگی و عبودیت خود را به خدا نشان دهند.

به نظر می‌رسد که حکمت دستور به قربانی‌کردن فرزند در داستان ابراهیم همین امتحان الهی بود.[10]

از آن جا که قرآن به صراحت، داستان به صلیب‌رفتن عیسی‌مسیح را انکار می‌کند[11]، قربانی شدن فرزند حضرت ابراهیم دیگر نمی‌تواند نمادی از فدا شدن مسیح باشد.

 

ربودن برکت توسط یعقوب

در منابع اسلامی به داستان ربودن برکت توسط یعقوب هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است. علمای اسلامی این داستان را جعلی و ساختگی می‌دانند و آن را از دورغ های تورات برشمرده‌اند که به انبیاء الهی نسبت داده است.[12]

 

همسر اسحاق

منابع اسلامی به ماجرای ازدواج اسحاق با رفقه و سفر او به جرّار هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند.

همچنین در منابع اسلامی، به داستان عدم معرفی اسحاق خود را به عنوان همسر رفقه و رفتن رفقه به قصر پادشاه هیچ اشاره‌ای نشده است. این داستان از نگاه عالمان اسلامی، نشان‌گر نوعی بی‌غیرتی است که با "عصمت انبیاء از هر گونه نقص و  عیب"، منافات دارد.[13]

مقاله

نویسنده محمد مهدي كاظمي
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تعریف خانواده و مراحل تحول خانواده

روان شناسان برای گروههای اجتماعى، مراحل تحولى را در نظر مى گیرند که از شکل گیری تا انقضای گروه را در بر مى گیرد. خانواده نیز مراحل متعددی را در گذر زمان تجربه مى کند و مى توان هر خانواده مفروض را در یکى از این مراحل در نظر گرفت. خانواده یک واحد اجتماعى ایستا نیست، بلکه فرآیندى از تغییر مداوم است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

تحکیم خانواده از دیدگاه اسلام

حکمت غایی تشکیل خانواده و هدف نهایی اسلام از این همه تاکید بر تشکیل و تحکیم و تداوم آن، گسترش ارزشهای انسانی، انتشار آرمان‌های توحیدی و سرانجام، جهانی شدن اسلام است، و بقای نسل انسان، در واقع، مقدمه برای رسیدن به این هدف بزرگ است
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS