دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حیدر علی شیروانی (میرزا حیدر علی شیروانی)

No image
حیدر علی شیروانی (میرزا حیدر علی شیروانی)

میرزا حیدر على

میرزا حیدر على در فقه، تفسیر، حدیث و کلام، پژوهش هایى انجام داد و آثارى نیز در این علوم به نگارش درآورد. برخى از عقاید او، گرچه بر اساس برداشت و اجتهاد فقهى بوده امّا با سیره عملى امامان معصوم(علیهم السلام) مخالف بوده است به طورى که ترویج آن افکار افراطى خسارت مادّى و معنوى گوناگونى در پى داشت. از جمله باورها و فتاواى میرزا حیدر على «کافر و نجس بودن اهل سنّت و منافقان» بود.

در «مرآت الاحوال»([1][1]) مى خوانیم:

«فاضل مقدّس و عالم متبحّر، ملاّحیدر على، مجاور نجف اشرف است و تصلّبش در مذهب حقّ، به درجه کمال بود و در مسائل اصولیه، طریقه سیّد مرتضى ـ علیه الرّحمة ـ را داشت».

عقاید متعصّبانه پیروان حیدر على، از سوى عالمان معاصرش مردود اعلام شد و در بطلان و ردّ آن، کتاب هایى نیز نوشته شد. و چه بسا یکى از عللى که میرزا حیدر على شیروانى با تمام مقامات علمى و زهد و تقوا، گمنام مانده و آثار و تألیفاتش متروک و مهجور است، همین آراى ویژه او باشد.([2][2])

رحلت

درباره زمان رحلت و آرامگاه میرزا حیدرعلى، اطّلاع دقیقى به دست نیاوردیم، جز اینکه میرزا حیدر على نگارش برخى از کتاب هایش مانند «احوال الصحابة»، «الاسلام و الایمان»، «اصالة البرائة»، «تراجم السّفراء»، «الامامة» و «المجالس» را در سال 1129 هـ .ق. به پایان رسانده است.([3][3])

وى در نجف اشرف زندگى مى کرد و ممکن است به عللى، پیکرش به اصفهان منتقل شده باشد چرا که بر اساس عقیده آیت الله مرعشى نجفى مقبره میرزا حیدرعلى در بیرون بقعه دایى اش، علاّمه مجلسى قرار دارد.([4][4])

تألیفات

تألیفات میرزا حیدرعلى عبارتنداز:

1. آیات النّازلة فى ذمّ الجائرین على اهل البیت(علیهم السلام)

2. احکام الارضین

3. احکام البغاة

4. احکام المسافر

5. احوال الصحابة

6. احوال نوّاب اربعة، (تراجم السفراء فى عصر الغیبة الصغرى)

7. الاسلام و الایمان و معنى الناصب، داراى سه فصل و یک خاتمه، (عربى)

8. اصالة البرائة

9. العترة

10. تعلیقه بر مسالک

11. التوحیددر دو جلد که جلد دوم آن «الحجّة و الامامة» است.

12. حاشیه بر فروع کافى

13. المجالس، در امامت

14. مختصر و تلخیص کتاب المصباح المتهجّد شیخ طوسىدر ضمن، وى برخى ادعیه و زیارات را به آن افزوده است.

15. استنباط الاحکام فى عصر غیبة الامام(علیه السلام)

16. المزار

17. مناقب الحیدریة

18. المناقب و المثالب(ما روته العامة من فضائل اهل البیت(علیهم السلام) و مثالب اعدائهم).

این کتاب ارزشمند با تحقیق شیخ محمّد حسّون، در سال 1414 هـ .ق. توسّط منشورات الاسلامیه و تحت عنوان «مناقب اهل البیت(علیهم السلام)»، به زبان فارسى، چاپ شده است.

19. میزان المقادیر(المقادیر الشرعیة)، در پنجاه بیت.

20. رسالة فى وجوب توقیر الذّریة الطاهرة

21. رسالة فى وجوب الصلاة عند ذکر النّبى(صلى الله علیه وآله)

22. رسالة فى فضل اهل البیت(علیهم السلام)

23. رسالة فى العصمة

24. رسالة فى تکفیر غیر الامامى

25. رسالة فى تکفیر المنافقین

26. رسالة فى حدّ القصر

27. رسالة فى الصّلاة و احکامها

28. رسالة فى کفر المنافق الناصب من جمیع طبقات المسلمین

29. رسالة فى مسائل الصّوم

30. رسالة فى شکوک الصلاة

31. رسالة فى ما ورد فى صدر هذه الامّة

32. رساله اى در وجوب عینى اجتهاد بر تمام مکلّفان

و رساله هاى دیگر.([5][5])

در قاموس اندیشه

شیخ عبدالنّبى قزوینى در وصف میرزا حیدر على شیروانى مى گوید:

«...کان فاضلا معظّماً وعالماً ومفخماً کما علمناه من تعلیقاته على المسالک و غیرها... ([6][6]) مولانا حیدر على شیروانى، دانشمندى بزرگ و عالمى ارجمند بودچنان که این امر را از تعلیقات ایشان بر مسالک و کتاب هاى دیگر درمى یابیم. این تعلیقات گرچه اندک است لکن بر فضل و دانش مؤلّف آن گواهى مى دهد. و تمام کلام اینکه، وى اهل فضل و دانش بود و در عین حال، اهل زهد و تقوا...».([7][7])

علاّمه شیخ محمّدحسین اعلمى حائرى در وصف او آورده است:

«...العالم الفاضل الفهامة کان حاویاً لأنواع الفضائل و مراتب التّقوى کاملا فى العلوم العقلیة والنقلیة.».([8][8])


[9][1]. ص 109.

[10][2]. زندگینامه علاّمه مجلسى، ج 2، ص 317.

[11][3]. الذّریعة، ج 1، ص 305، ج 2، ص 62، 63 و 114، ج 4، ص 58، 59 و 479 و ج 19، ص 354 و 355.

[12][4]. زندگینامه علاّمه مجلسى، ج 2، ص 316.

[13][5]. اعیان الشیعة، ج 6، ص 274مصفى المقال فى مصنّفى علم الرجال، آقابزرگ تهرانى، ص 164 ـ 166زندگینامه علاّمه مجلسى، ج 2، ص 316 و 317مناقب اهل البیت(علیهم السلام)، ص 15 ـ 17.

[14][6]. تتمیم أملالآمل، ص 137 و 138.

[15][7]. علاّمه مجلسى بزرگمرد علم و دین، ص 555فیض قدسى، ص 229.

[16][8]. دائرةالمعارف الشیعة العامّة، ص 534.

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

مشخصات فردی

نام حیدر على
نام خانوادگی شیروانى
نام پدر میرزا محمد شیروانى، عالم دینى
نام معروف میرزا حیدر على شیروانى
لقب شیروانى اصفهانى نجفى، غروى
مکان دفن ایران،اصفهان،مسجد جامع

تالیفات

No image

احکام الارضین

No image

احکام البغاة

No image

احکام المسافر

No image

احوال الصحابة

No image

اصالة البرائة

No image

العترة

No image

تعلیقه بر مسالک

No image

التوحید

No image

حاشیه بر فروع کافى

No image

المجالس، در امامت

No image

المزار

No image

مناقب الحیدریة

No image

المناقب و المثالب

No image

رسالة فى العصمة

No image

رسالة فى حدّ القصر

مطلب مکمل

کتاب گلشن ابرار - جلد پنجم

کتاب گلشن ابرار - جلد پنجم

مجموعه گلشن ابرار خلاصه ای از زندگی و شرح حال علمای اسلام است که اثری است که در چندین جلد توسط جمعی از پژوهشگرن حوزۀ علمیۀ قم زیرنظر پژوهشکدۀ باقرالعلوم (علیه السّلام) تألیف شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

نظر به گستردگی ارتباطات و سهولت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، نظام خانواده تحت تأثیر فرهنگ‌های غیر اسلامی، همیشه در حال تغییر است و استحکام خانواده به خطر افتاده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی ارزش‌های رفتاری اعضای خانواده اسلامی و نقش رسانه‌های جمعی در ترویج آن به روش مصاحبه عمیق، نظر ده کارشناس را در این زمینه جویا شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بر اساس نظریه «فطرت» استاد مرتضی مطهری و یافته‌های پژوهش، دین، جهان‌بینی فرد را می‌سازد و جهان‌بینی، نظام معنایی نهاد خانواده را شکل می‌دهد.   نظام معنایی، نظام کنشی اعضای خانواده را به وجود می‌آورد و نظام کنشی، ساختار خانواده را شکل می‌دهد. در حقیقت، جهان‌بینی دینی به عنوان یک نگرش اصلی و محوری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر مقولات کلی چون «کنترل امور جنسی»، «نقش‌های جنسیتی»، «اخلاق» و «تربیت» اثرگذار است. رسانه‌های جمعی هر کشور را که در چارچوب جهان‌بینی و تمدن فعالیت می‌کنند، می‌توان میزانی برای ارزیابی در نظر گرفت. در این زمینه، دیدگاه کارشناسان مؤید آن است که «اشاعه خانواده نامطلوب» در فیلم و مجموعه‌های خانوادگی عامل مخربی در بنیاد خانواده اسلامی است. در نتیجه، می‌توان آینده ساختار خانواده را در دین دید و با سیاست‌گذاری دینی به سیاست‌گذاری ساختاری دست یافت.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
Powered by TayaCMS