دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عقائد کرامیه ونقد آن Kramyh ideas and criticism of

No image
عقائد کرامیه ونقد آن Kramyh ideas and criticism of

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : صفاتيه، مرجئه، كراميه، مجسمه، مشبهه

بدون شک عوامل زیادی در انحرافات مذهبی وجود دارد. اعتقاد به تجسیم و تشبیه از جمله عقائد باطل ضد دینی است که ضربات دینی آن با مشخص شدن گروههای منحرف آشکار می­شود. از اینرو در این نوشته عقائد فرقه کرامیه را تذکر داده و به نقد و بررسی برخی عقائد آن فرقه می­پردازیم.

جایگاه کرامیه

الف. عقیده تشبیه و تجسیم

این فرقه از اهل سنت جزء فرق کلامی این مذهب است. خدا شناسی در هر مکتبی مهمترین و بنیادی­ترین اعتقاد مورد ملاحظه و بحث است. در مورد خداشناسی ملاک تشبیه و تجسیم ضرری جبران ناپذیر به این اندیشه مقدس وارد آورد و بسیاری از فرق را به ضلالت کشاند.

عوامل تشبیه

تشبیه و تجسیم جریانی گسترده در فرق کلامی بود که عوامل مختلفی در موجودیت چنین اندیشه­ای تأثیر می­گذاشت. عقیده تشبیه یکی از این عوامل ثبوت صفات ازلی و همچنین حالات و صفات خبری برای خداوند بود. به این گروه از مشبهه صفاتیه می­گویند. زیرا حالاتی ازلی چون علم، قدرت، حیات، اراده، سمع، بصر، کلام و جلال را برای خداوند ثابت می­کردند و نیز بین صفات فعل و ذات فرق نمی­گذاشتند. علاوه بر این به صفات خبریه می­پرداختند مثلا دست و صورت و... را بدون تاویل برای خداوند اثبات می­کردند و دلیلشان ورود چنین الفاظی در شریعت بوده است. چنین روندی از صفاتیه در کرامیه مشاهده می­شود.

به این ترتیب کرامیه از فرق مشبهه صفاتی است.[1]

ب. تفکر مرجئه

تحلیل مساله ایمان و ماهیت گناه و حکم آن در مسلمانان و تبیین مسائل امامت... فرق و مذاهب را به دسته­های مختلفی تبدیل می­کند.

از جریاناتی که تفسیری خاص نسبت به ایمان ارائه داده جریان فکری مرجئه است. جهم بن صفوان از بزرگان مرجئه و جبرگرا است. تفکرات مرجئه را می­توان مبانی توجیه ظلم ظالمان نام نهاد. زیرا رگه­های ظهور چنین اندیشه­ای را باید در مفتیان دربار اموی جستجوکرد. با وجود چنین افکاری در فرقه کرامیه می­توان آن را از فرق مرجئه نامید.[2]

در نتیجه کرامیه یک تفکر مرکب از فرق مشبهه صفاتیه مرجئی است.

عامل پیشرفت کرامیه

سرکرده فرقه کرامیه با تبلیغات فراوان و تاکتیک نفاق به جمع آوری هم پیمانان کوشید[3]و به همین جهت رشد فراوانی در این فرقه مشاهده می­شود. این رویه در تمام فرق کرامیه جریان دارد.[4] نفاق و تظاهر به زهد و تزویر از عوامل ماندگاری ایشان تا مدتهایی طولانی است. از مناظرات در محضر سلاطین بدست می­آید که اندیشه­های کرامیه تا دوران سلطان محمود بن سبکتکین بوده و در محضر او مناظره­ای تشکیل می­شود که در آن اندیشه کرامیه محکوم می­گردد.[5]

عقاید محمد بن کرام و کرامیه [6]

1. برای خداوند حالات جسمانی چون فوقیت و مماس بودن تصور می­کند.

2. برای معبودش انتقال و دگرگونی و فرود آمدن را ممکن می­شمرد.

3. معتقد است که عرش مکان خداست و خدا مماس با عرش است.

4. تعیین امام را با اجماع امت صحیح می دانند.

5. تمام عملکرد های معاویه لعنه الله علیه را صحیح می دانند.

6. ایمان فقط اقرار وتصدیق زبانی به شهادتین است.

7. در واجبات نیت را شرط صحت نمی دانند.

توجیه نظریات محمد بن کرام

برخی از آراء فاسد محمد بن کرام توسط طرفداران و پیروان مکتب او توجیه شده و یا در برخی موارد با او مخالفت شده و به معنی دیگری پناه برده­اند. حتی گفته شده کتاب عذاب قبر محمد بن کرام توسط پیروان او تغییر یافت تا نظریات زشت آن مخفی بماند.[7]

در اینجا به برخی از این توجیهات اشاره می­کنیم:

1. او لفظ جوهر را بر خدا اطلاق نموده و در این نظر شبیه قول نصاری می­باشد ولی پیروان او اطلاق لفظ جوهر را به دلیل زشتی واضحی که دارد بر خداوند جایز نمی­دانند. (اما با این حال لفظ جسم را بر خدا روا می­دانند)

2.پیروان محمد بن کرام به جای اینکه از لفظ مماس بودن خدا با عرش استفاده کنند،چنانکه محمد بن کرام قائل بود از لفظ ملاقات بهره برده­اند و خدا را در محل تلاقی با عرش می­دانند.[8]

اختلافات کرامیه

1.یکی از اختلاف فرق کرامیه در این است که آیا بین معبودشان و عرش فاصله وجود دارد یا خیر؟ آگر فاصله وجود دارد تا چه مقدار است؟

عابدیه قائل است که فاصله خدا با عرش به مقدار اشغال مواد و جواهریست که او را به عرش متصل می­کنند و محمد بن هیصم (موسس فرقه هیصمیه کرامیه) معتقد است که بین خدا و عرش بی­نهایت فاصله است.[9]

2. از اختلافات کرامیه نسبت نهایت و محدودیت و عدم آن به خداست که در این مساله برسه گروه­ هستند:

الف.خداوند از جهات ششگانه دارای نهایت و محدود است.

ب.خدا از جهت زیر (جهت تحتانی) محدود است. (ولی از پنچ جهت دیگر محدود نیست)

ج.خدا از هیچ جهت محدویت و نهایت ندارد بلکه عظیم است اما در معنی عظمت اختلاف دارند.

3. اختلاف در معنی عظیم بودن خدا :

عده ای قائلند که عظمت خدا به معنی این است که به تنهائی بر جمیع اجزاء عرش واقع است و عرش زیر اوست.

عده­ای قائلند که معنی عظمت او به این معناست که به تنهائی از یک جهت بیشتر از جهت دیگر با عرش ملاقات دارد یعنی بر تمام اجزاء عرش ملاقات و اتصال دارد.[10]

4.اختلاف در معنی استواء در آیه شریفه:

(الرحمن علی العرش استوی)[11]

عده­ای گفته­اند تمام عرش جایگاه خداست اما خداوند از عرش بزرگتر است و جزئی از او روی عرش واقع شده و اگر خدا به موازات عرش، عرشهای دیگری خلق کند بر روی آنها واقع می­شود. (عرض خدا بیشتر از عرض عرش است)

عده­ای دیگر از کرامیه قائل هستند که خداوند از جهت تماس با عرش مساوی است و زائد از عرش نیست یعنی عرض خدا به اندازه عرض عرش است.[12]

شعب کرامیه

کرامیه خود به شعب مختلفی تقسیم می­شود که عموما به نام کرامیه خوانده می­شوند. در تعداد آنها تا دوازده فرقه نیز گفته شده که تعدادی از آنها عبارتند از: عابدیه، تونیه، رزینیه، اسحاقیه، واحدیه، هیصمیه، یونانیه، سورمیه، حقائقیه، طرائقیه، حماقیه.[13]

مناظره

برخی از کرامیه در محضر سلطان محمود بن سبکتکین با ابو اسحاق اسفراینی مناظره نمودند. کرامیه از ابو اسحاق پرسیدند که آیا معقول است که خدا بر عرش باشد و عرش مکان خدا باشد؟

ابو اسحاق در جواب گفت: خیر چنین نشاید سپس دو دستان خود را بیرون آورد و کف دستش را بر روی دیگری قرار داد و گفت: بودن چیزی بر روی دیگری همانند قرار گرفتن کف دستم بر روی دیگری است و اینگونه توضیح داد که دو شیء در مقدار همانند هستند و یا یکی از دیگری کوچکتر است. پس به هرحال اگر خدا بر عرش باشد یا باید اندازه عرش باشد و یا کوچکتر از آن و یا بزرگتر پس به ناچار باید چیزی خدا را به اندازه معین قرا داده باشد که کوچکتر یا مساوی و یا بزرگتر از عرش شود و در نتیجه محدود می­شود. در حالی­که وصف متناهی و محدود نمی­تواند برای خدا باشد زیرا تناهی نشانه مخلوق است نه خالق. در نتیجه قول کرامیه باطل شد که خدا را بر عرش تصور کرده بودند و کرامیه نتوانستند جوابی بدهند. در این هنگام ابوالعباس اسفراینی وارد شد و سلطان به او گفت: کجا بودی این همشهری تو خداوندگار کرامیان را بر سرشان زد.[14]

سخنی با نویسندگان فرق

نویسندگان ملل و نحل و عقائد در باب تعداد فرق کرامیه تصریح دارند که این فرقه تا دوازده شعبه و زیر مجموعه دارد ولی به دو دلیل آنها را یک فرقه محسوب می­کنیم:

عده­ای گفته­اند چون این فرقه­ها همدیگر را تکفیر نکرده­اند ما آنها را یک فرقه محسوب می­کنیم.[15]

عده­ای از صاحبان ملل و نحل می­گویند علت عدم تعدد در کرامیه این است که این فرق از جاهلین نفهم بی­سواد می­باشند، نه از عالمان فهیم معتبر.[16]

به این ترتیب این نویسندگان دوازده فرقه از فرق کرامیه را در یک فرقه ادغام می­کنند. درحالی که ملاک تفرق فرق این نیست که سردمدار فرقه، عالِم معتبر باشد یا جاهل بی سواد، یگدیگر را تکفیر نموده باشند یا نه، پس چنین ادغامی بی­وجه می­نماید.

غرض از ادغام فرق

البته این نویسندگان چنین ادغاماتی را برای جلوه دادن قلت فرق اهل سنت بکار می­برند اما هنگامی­که به معرفی فرق شیعه می­پردازند حتی از فرقی نام می­برند که ماهیتی شیعی ندارند و همچنین از فرقی نام می­برند که سرکرده ایشان از جاهلین سفهاء هستند مانند فرقه کیالیه. زیرا نظرشان بر این بوده است که فرق شیعه را با اختلاف و کثرت بیشتری جلوه دهند تا با این حساب بر بطلان شیعه اشارت کنند.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
No image

هدف از تشکیل خانواده

No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS