دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه اثنی عشریه Ithna

No image
فرقه اثنی عشریه Ithna

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : اماميه، شيعه، اثني عشريه، مهدويت، اصحاب الانتظار

ماهیت امامیه (اثنی عشریه)

امامیه یا اثنی عشریه مکتبی است در برابر اهل سنت. امامت در مذهب شیعه از ارکان اعتقادی محسوب می­شود. چرا که منکرین این عقیده در مذهب تشیع واقع نمی­شوند. امامت در این مذهب به طور کامل و معین شامل دوازده تن می­باشد که در طول دو قرن و نیم استمراری هدفمند و جریانی پویا بر آن حاکم بود. مخالفین شیعه بطور مشخص در مساله امامت با شیعه تضاد دارند. شیعه مخالفین و منکرین امامت حقه را از خود نمی­داند و بر این مخالفین، امامیه و یا اثنی عشریه اطلاق نمی­کند مانند تمامی فرق اهل سنت و منحرف شدگان از مکتب شیعه مثل کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، فطحیه، واقفیه و سایر گزافه گویان (غلات).

امامیه، شیعه و اثنی عشریه همه مفاهیم تابناک یک حقیقت هستند. شیعه امامیه همان مذهب حقی است که اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم در آن متجلی شد. معمولا بحث شیعه و یا امامیه را در برابر اهل سنت عنوان می­کنند و اثنی عشریه را در برابر هر فرقه منحرفی که در مساله امامت با امامیه تطابق کامل ندارند عنوان می­کنند.

البته نویسندگان مغرضی چون شهرستانی و بغدادی برای تضعیف مذهب حقه اثنی عشری از اختلاف زیاد و کثرت فرق در شیعه یاد می­کنند[1] و بگونه­ای ناشایست با تهمت و افتراء به بزرگان شیعه، آنان را سران فرقی منحرف از شیعه معرفی می­کند مانند زراریه و یونسیه و شیطانیه.[2] بعلاوه اینکه از عناوین مختلفی مانند شیعه و رافضه و اثنی عشریه و امامیه و... برای نشان دادن تکثر مکتب شیعه استفاده می­نمایند. این نوشته­های مغرضانه برای ایجاد توهم کثرت و اختلاف در شیعه است. در حالی­که تمام این عناوین، تعابیر مختلفی از یک مکتب می­باشد که آن هم مکتب امامیه و به تعبیر دیگر شیعه اثنی عشریه است. به همین جهت ما نیز در این نوشته از عنوان اثنی عشریه استفاده نمودیم تا روشن شود که اثنی عشریه همان شیعه و امامیه است.

اثنی عشریه در روایات

اثنی عشریه نامی دیگری از امامیه و شیعه است. روایاتی بسیار از وجود دوازده امام علیهم السلام خبر می­دهند. همانطور که مهدویت یک وعده الهی است امامت ائمه اثنی عشر از وعده­های دیگر الهی است که محقق شد.

در برخی از این روایات مستقیما اسامی و مشخصات دوازده امام ذکر شده است و در برخی از لفظ اثنی عشر استفاده شده است.[3] یقینا ایمان به امامت هریک از امامان در زمان وجود خودشان و در زمان بعد واجب بوده است. با این وجود در زمان امام دوازدهم، مکتب امامیه به نهایت خود دست می­یابد و به همین دلیل به مکتب امامیه،اثنی عشریه می­گویند.

1. امیرالمومنین علی علیه السلام می­فرماید:

برای محمد صلی الله علیه و آله و سلم دوازده امام عادل است.[4]

2. جابر بن عبدالله انصاری به نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها می­رود و می­گوید:

نزد ایشان لوحی بود که اسامی جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در آن بود و من اسامی ایشان را شمردم که دوازده تن بودند.[5]

3. امام باقر علیه السلام می­فرماید:

خداوند عزوجل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به سوی جن و انس مبعوث گرداند و بعد از او دوازده جانشین تعیین نمود.[6]

4. امیرالمومنین علی علیه السلام می­فرماید:

من و یازده تن از فرزندانم امامان محدث هستیم.[7]

اسامی ائمه اثنی عشریه

شیعه اثنی عشریه با مدارک قطعی به جانشینی، وصایت و امامت دوازده تن اعتقاد دارد که عبارتند از:

1. حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام ( تولد:سال 30 عام الفیل - شهادت 40 ه.ق )

2. حضرت امام حسن بن علی المجتبی علیه السلام (3 ه.ق – 50 ه.ق)

3. حضرت امام حسین بن علی سید الشهداءعلیه السلام ( 4ه.ق- 63ه.ق)

4. حضرت امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام (38ه.ق - 95 ه.ق)

5. حضرت امام محمد بن علی الباقر علیه السلام (57ه.ق - 114ه.ق)

6. حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام (83 ه.ق - 148 ه.ق)

7. حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام (128ه.ق - 183ه.ق)

8. حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام (153 ه.ق - 203 ه.ق)

9. حضرت امام محمد بن علی التقی علیه السلام (195 ه.ق - 220 ه.ق)

10. حضرت امام علی بن محمد النقی علیه السلام (214ه.ق - 254ه.ق)

11. حضرت امام حسن بن محمد العسگری علیه السلام (231 ه.ق - 260ه.ق)

12. حضرت امام حجة الله القائم المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف (تولد 255 )

مخالفین مکتب حقه امامیه اثنی عشریه نیز هنگام ذکر عقاید امامیه در مساله امامت به معرفی این بزرگواران می­پردازند. از فضایل اهل بیت علیهم السلام همین بس که دشمنان را وادار به خضوع در برابر عظمت خویش کرده­اند و این خضوع در بسیاری از آثار اهل سنت و ادیان دیگر کاملا هویداست.[8]

به این ترتیب باید دانست که تشیع رهبران و امامانی دارد که از طرف خداوند و به نص پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم منصوب بوده­اند. جابر بن عبدالله انصاری از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شاهد این اعتقاد است همانطور که به گفته او اشاره شد.

امامان شیعه در طول دو قرن و نیم به هدایت و امامت امت پرداختند. امامت یک عهد الهی است که مخصوص به عده­ای خاص از آل محمد علیهم السلام بوده است، در حالی­که دشمنان تشیع می­کوشند تا امامت در شیعه را با انتخابی بودن امامت و یا ساختگی بودن شیعه تضعیف کنند.[9]

مقاله

جایگاه در درختواره تاریخچه فرق
جایگاه در درختواره اثنا عشریه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
No image

هدف از تشکیل خانواده

Powered by TayaCMS