دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های فرهنگی آیت الله رضا استادی مقدم تهرانی

No image
فعالیت های فرهنگی آیت الله رضا استادی مقدم تهرانی

تلاشهاى تبلیغى و فرهنگى

او از نخستین سالهاى تحصیل به امر مهم تبلیغ و ارشاد مردم پرداخت. در اولین مسافرت تبلیغى ماه محرم همراه حجت الاسلام آقا شیخ مهدى غفارى تهرانى، به اردکان یزد رفت[12] و دو ماه محرم و صفر را به تبلیغ در محافل مختلف این شهر گذراند. یکى از ثمرات این سفر آشنایى و ارتباط با آیت الله آقا سید روح الله خاتمى بود. حسن خلق، مردم دارى و خدمت رسانى به محرومان و سایر فضائل اخلاقى این روحانى مخلص موجب شد که آقاى استادى از ارادتمندان وى شود.[13]

آیت الله استادى یک محرم و رمضان دیگر، در «قالهر» کاشان و ماه رمضان دیگرى در اهواز به تبلیغ پرداخت و چون نامه اى از طرف شخصى به آیت الله حاج سید على بهبهانى رامهرمزى داشت، وارد منزل او شده و آقاى رامهرمزى او را به منطقه «باغ ملک» فرستاد، ولى چون شرایط باغ ملک مناسب نبود، به اهواز آمد و از آنجا به قم بازگشت، اما این رویداد موجب نشد او از امر تبلیغ و ارشاد دست بکشد.[14]

اطراف تهران، بعضى مساجد تهران، اطراف کرج، قم و کاشان از جمله مناطقى بودند که وى در برخى از سالها و ایام تعطیلى و تبلیغى به ارشاد و راهنمایى مردم مى پرداخت.

پس از پیروزى انقلاب اسلامى فعالیتهاى تبلیغى و فرهنگى اش را توسعه داد و حتى به شهرهاى تبلیغى و فرهنگى خارج از کشور رفت. در سفر به لندن در کنگره «امام حسین و نهضت عاشورا» و در لبنان در مراسم بزرگداشت سید عبد الحسین شرف الدین به سخنرانى پرداخت.[15]

حضور و سخنرانى در کنگره ها، سمینارها و محافل علمى از قبیل کنگره شیخ انصارى، شیخ فضل الله نورى، میبدى، شهید سید حسن مدرس، میرزا کوچک خان جنگلى، فاضلین نراقى، سید عبد الحسین شرف الدین، اقتصاد اسلامى و شناخت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام)در ایران را مى توان از تلاشهاى فرهنگى و تبلیغى وى به شمار آورد. سخنرانى قبل از خطبه هاى نماز جمعه تهران و امامت جمعه شهر قم از دیگر فعالیتهاى اوست.[16]

از همه مهمتر همکارى ایشان با آیت الله خرازى و چند نفر دیگر در راه اندازى مرکز بزرگ علمى ـ فرهنگى و دینى (مؤسسه در راه حق) است، این مؤسسه مهم که در سال 1342 ش تأسیس شد، جزوات دینى و کتابهاى مذهبى در موضوعات گوناگون را به طور رایگان در سرتاسر ایران در اختیار جوانان قرار مى داد و تأثیر بسیارى در هدایت دینى آنان داشت.[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تعریف خانواده از دیدگاه اسلام

اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد، دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مردی تشکیل می دهد و نکاح عقدی است که براساس آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار شده و در پس آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شوند. ارتباط خویشاوندی در سایه نکاح پدید می آید ؛ اعضای آن دارای روابط قانونی، اخلاقی و عاطفی می گردند.
No image

تعریف خانواده و مراحل تحول خانواده

روان شناسان برای گروههای اجتماعى، مراحل تحولى را در نظر مى گیرند که از شکل گیری تا انقضای گروه را در بر مى گیرد. خانواده نیز مراحل متعددی را در گذر زمان تجربه مى کند و مى توان هر خانواده مفروض را در یکى از این مراحل در نظر گرفت. خانواده یک واحد اجتماعى ایستا نیست، بلکه فرآیندى از تغییر مداوم است.
No image

تحکیم خانواده از دیدگاه اسلام

حکمت غایی تشکیل خانواده و هدف نهایی اسلام از این همه تاکید بر تشکیل و تحکیم و تداوم آن، گسترش ارزشهای انسانی، انتشار آرمان‌های توحیدی و سرانجام، جهانی شدن اسلام است، و بقای نسل انسان، در واقع، مقدمه برای رسیدن به این هدف بزرگ است
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS