دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پذیرش قوانین قضایی اسلامی برای اجرای احکام مربوط به مسلمانان در انگلیس

No image
پذیرش قوانین قضایی اسلامی برای اجرای احکام مربوط به مسلمانان در انگلیس
قوانین قضایی اسلامی برای اولین بار در انگلیس به رسمیت شناخته شده و از این پس دادگاه‌های شریعت اسلامی می‌توانند در پرونده‌های مربوط به مسلمانان این کشور از احکام اسلامی استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه‌ی تایمز، دولت انگلیس پیشتر قضات شریعت اسلامی را از صدور حکم در مواردی نظیر طلاق، اختلافات مالی و کسانی که در خشونت‌های عادی دخالت داشته‌اند، محروم کرده بود. اما هم‌اکنون احکام اسلامی صادر شده از سوی پنج دادگاه اسلامی در انگلیس با حمایت سیستم دادگستری از طریق دادگاه‌های این کشور و یا دادگاه‌های عالی قابل اجراست.
در گذشته احکام صادر شده از سوی دادگاه‌های شریعت اسلامی در انگلیس قابل اجرا نبود و بستگی به موافقت داوطلبانه میان مسلمانان داشت.
در حال حاضر دادگاه‌های شریعت اسلامی با قدرت اجرایی در لندن، بیرمنگام، برادفورد و منچستر و شبکه‌ای از ستاد‌های خود در نونیتون و وارویکشایر آغاز به کار کرده‌اند. قرار است دو دادگاه دیگر در گلاسکو و ادینبورگ نیز برپا شود.
شیخ "فیض الاقطاب صدیقی" که ریاست هیات داوری اسلامی در این دادگاه‌ها را عهده‌دار است، اظهار داشت، برای عملی کردن این مساله وی از یکی از مفاد قانون داوری سال ‌١٩٩٦ استفاده کرده است.
بر اساس این ماده دادگاه‌های شریعت اسلامی به عنوان هیات داوری طبقه بندی می‌شوند و در صورت توافق دو طرف با صدور حکم از سوی هیات داوری، این احکام قانونی هستند.
صدیقی اظهار داشت: ما متوجه شدیم که بر اساس قانون داوری ‌١٩٩٦ می‌توانیم احکامی را صادر نماییم که از طریق دادگاه عالی و دادگاه کشوری قابل اجراست. این قانون اجازه می‌دهد تا اختلافات با استفاده از آلترناتیوهایی مانند هیات داوری مسلمان، حل شوند.
این متد با نام متد حل انتخابی اختلافات شناخته می‌شود که برای مسلمانان همان چیزی است که دادگاه‌های شریعت اسلامی نام دارد.
پیش از این اعلام شده بود طبق نظر ارشدترین قاضی انگلیس و ولز برخی از موارد دعوا، یا نزاع‌ها در دادگاه‌های انگلیس را می‌توان با کمک قوانین اسلامی یا شریعت حل و فصل کرد مشروط بر اینکه با قوانین موجود تناقض نداشته باشند.
لرد فیلیپس، ارشدترین قاضی انگلیس و ولز اظهار داشته بود در صورت موافقت طرفین، می‌توان از شریعت و سایر قوانین مذهبی، برای میانجی‌گری در اختلافات استفاده کرد.
وی اظهار داشت: لازم است که در پاره‌ای از موارد از قوانین شریعت برای حل پاره‌ای از مشکلات استفاده شود.
گفته‌های لرد فیلیپس در واقع ادامه‌ی درخواست‌های یکی از مدیران کلیسا‌های آنجلیکان در انگلیس بود.
روان ویلیامز، اسقف اعظم کانتربری قبلا اظهار داشته بود: در انگلیس حدود ‌٧/١ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند و پذیرفتن قوانین و فاکتور‌های مربوط به شریعت در حقوق مدنی انگلیس امری اجتناب ناپذیر است.
لرد فیلیپس نیز در تایید سخنان ویلیامز اظهار داشت: بسیاری از قوانین شریعت از مدت‌ها پیش برای حل بسیاری از مسایل خانوادگی و تجاری مسلمانان به طور عملی به کار برده شده‌اند.
این قاضی در ادامه گفته بود: البته این امری مسلم است که هرگز مجازات‌هایی چون شلاق‌ زدن، سنگسار یا بریدن دست پذیرفته نخواهد شد و حکم قضایی نهایی دادگاه‌ها نیز تنها بر پایه قوانین انگلیس صادر خواهد شد.
لرد فیلیپس گفته بود خارجیانی که در این کشور زندگی می‌کنند می‌توانند توافق کنند که در مورد قراردادهایی که با یکدیگر می بندند، به جای قوانین انگلستان، به قوانین دیگری استناد شود.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
No image

هدف از تشکیل خانواده

No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS