دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

یانمازیاگناهان کبیره!نمازواینقدراهمیت!

No image
یانمازیاگناهان کبیره!نمازواینقدراهمیت!

    مداومت در نماز

    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله :‏ لَا يَزَالُ‏ الشَّيْطَانُ‏ ذَعِراً مِنَ الْمُؤْمِنِ مَا حَافَظَ عَلَى الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ فَإِذَا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيْهِ فَأَدْخَلَهُ فِي الْعَظَائِم‏. [1]

    (از امام صادق علیه السلام روايت شده كه: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: شيطان پيوسته از مؤمن در هراس است، مادام كه بر نمازهاى پنجگانه پايبند باشد، پس چون آنها را ضايع گرداند، بر او جرأت مى‏يابد و او را به [حيطه انجام‏] گناهان كبيره وارد مى‏ سازد.)،

    نگاه کردن بنده به خدا

    عن أبى جعفر (علیه السلام) قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله‏: «إذا قام العبد المؤمن فى صلاته، نظر اللّه إليه، أو قال: أقبل اللّه عليه- حتّى ينصرف و أظلّته الرّحمة من فوق رأسه إلى أفق السّماء و الملائكة تحفّه من حوله‏ إلى أفق السّماء، و كلّ اللّه به ملكا قائما على رأسه يقول له: ايّها المصلّى لو تعلم من ينظر إليك و من تناجى ما التفتّ و لا زلت من موضعك أبدا». [2]

    از امام باقر (علیه السلام) روايت شده كه: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «چون بنده مؤمن در نماز خويش بايستد، خداوند به او مى ‏نگرد- يا [راوى‏] گفت: خداوند به او روى مى‏ كند- تا روى گرداند و رحمت [الهى‏] از بالاى سرش تا افق آسمان او را در پناه خود مى ‏گيرد، و فرشتگان پيرامونش‏ را تا افق آسمان فرا مى‏ گيرند و خداوند فرشته‏اى بر او مى ‏گمارد كه بر بالاى سرش ايستاده است به او مى‏ گويد: اى نمازگزار اگر بدانى چه كسى به تو مى‏ نگرد و با چه كسى راز مى‏ گويى، روى بر نمى‏ تابى و هرگز از جايت تكان نمى ‏خورى».

    فاصله شرک وایمان

    عن أبى جعفر (علیه السلام) قال: قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله‏: «إنّ بين الرّجل و بين الشّرك و الكفر، ترك الصّلاة». [2]

    رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «به راستى [فاصله‏] بين شخص و شرك و كفر، ترك نماز است».

    سبک شمارندن نماز

    عن أبى جعفر (علیه السلام) قال‏: ‏لا تتهاون بصلاتك فإنّ النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله: قال عند موته: «ليس منّى من استخفّ بصلاته». [4]

    از امام باقر (علیه السلام) روايت شده است كه گفت: نماز را كم ارج مشمار، چون كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله به هنگام وفاتش فرمود: «كسى كه نمازش را سبك انگارد، از من نيست».:

    کفاره گناهان

    قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله‏: ‏ ما مِنِ امرِئٍ مُسلِمٍ تَحضُرُهُ صَلاةٌ مَكتوبَةٌ، فَيُحسِنُ‏ وُضوءَها وخُشوعَها ورُكوعَها، إلّاكانَت كَفّارَةً لِما قَبلَها مِنَ الذُّنوبِ، ما لَم يُؤتِ كَبيرَةً، وذلِكَ الدَّهرَ كُلَّه‏. [4]

    رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «هيچ شخص مسلمانى نيست كه چون وقت نماز واجبش فرا رسد و وضو و خشوع و ركوعش را به تمام و كمال رساند، مگر آنكه آن نماز كفاره گناهانى مى‏شود كه پيش از آن مرتكب شده است، در صورتى كه مرتكب گناه كبيره نشده باشد و اين در همه زمانها صادق است».

    ستون استوار

    عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: ‏ ‏مَثَلُ‏ الصَّلَاةِ مَثَلُ‏ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ، إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ‏ الْأَطْنَابُ‏ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ، وَ إِذَا انْكَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ يَنْفَعْ طُنُبٌ، وَ لَا وَتِدٌ، وَ لَاغِشَاءٌ». [5]

    از امام صادق (علیه السلام) روايت شده كه: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: نقش نماز، چون نقش ستون خيمه است، چون ستون استوار ماند، طنابها و ميخها و پوشش پايدار مى‏ ماند و اگر ستون بشكند نه طنابى و نه ميخى و نه پوششى باقى مى‏ ماند».

    نوک زدن کلاغ

    الإمام الباقر عليه السلام: ‏ بَينا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله جالِسٌ فِي المَسجِدِ إذ دَخَلَ‏ رَجُلٌ‏ فَقامَ‏ يُصَلّي‏ فَلم يُتِمَّ رُكوعَهُ و لا سُجودَهُ، فقال صلى الله عليه و آله: نَقرٌ كَنَقرِ الغُرابِ، لَئِن ماتَ هذا و هكَذا صَلاتُهُ لَيَموتَنَّ عَلى غَيرِ ديني‏ [6]

    از امام باقر (علیه السلام) روايت شده است كه فرمود: وقتى رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله در مسجد بود، ناگهان مردى وارد شد و به نماز ايستاد و ركوع و سجودش را به تمام و كمال به جاى نياورد، [آن حضرت صلّى اللَّه عليه و آله‏] فرمود: «چون نوك زدن كلاغ نوك زد، و اگر او بميرد و نمازش چنين باشد بر غير دين من مرده است».

منابع:

  1. الكافي،ج‏3،ص 269
  2. الكافي: 3/ 265/ 5
  3. ججامع الأخبار: 186/ 457
  4. كنز العمّال: ج 7 ص 290 ح 18926
  5. الوسائل، ج 4، ص 33، ح 4438
  6. الكافي،ج‏3،ص 269

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

هدف از تشکیل خانواده

No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS