دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مصاحبه سنجشی Assessment interview

No image
مصاحبه سنجشی Assessment interview

كلمات كليدي : مصاحبه، تاثير پاسخ، مصاحبه ساخت يافته، مصاحبه ساخت نايافته، روان سنجي

نویسنده : الهام فرحناك

احتمالا یکی از مهم‌ترین روش‌های جمع‌آوری داده‌ها در جریان ارزیابی روانی، مصاحبه‌ سنجشی است. مصاحبه(Interview) گفت‌وگویی است برای دستیابی به اهداف تعیین‌ شده و از یک توالی معین و روشن برخوردار می‌باشد.[1]

مصاحبه، یک آزمون استاندارد نیست بلکه یک ابزار اولیه است برای ساختن فرضیه‌های آزمایشی متناسب با مراجعان.

اهداف مصاحبه

1- به دست آوردن یک تصویر روان‌شناختی از شخص.

2- شناسایی علت مشکلات جاری شخص.[2]

3- تشخیص.

4- صورت‌بندی یک طرح درمانی.[3]

سوابق تاریخی و توسعه

نخستین شکل کسب اطلاعات از مراجعان، از طریق مصاحبه‌ بالینی بوده است. در آغاز، این مصاحبه‌ها در چارچوب پرسش و پاسخ و به شیوه پزشکی انجام می‌گرفت اما بر اثر تاثیر نظریه‌های روان‌کاوی به یک سبک بارزتر و انعطاف‌پذیرتر منجر شد.

1940 و 1950: پژوهش‌گران و متخصصان بالینی در خلال این سال‌ها به بررسی ابعاد مهم مصاحبه پرداختند.

1960: بسیاری از پژوهش‌ها تحت تاثیر عقاید راجرز(Rogers) که بر ضرورت درک کامل عناصر میان‌فردی برای ایجاد رابطه‌ درمانی بهینه تاکید می‌کرد، انجام گرفت.

1970: علاقه به مصاحبه‌های ساخت‌دار افزایش یافت. جانسون (Johnson) و ویلیامز(Williams) نخستین فنون عملی فناوری رایانه‌ای برای جمع‌آوری داده‌های مصاحبه را به کار بردند.

1980: متخصصان، ترکیبی از مصاحبه‌های ساخت‌دار همراه با روش‌های بدون ساخت را به کار بستند.

1990: بر هزینه – کارایی تاکید شده است؛ بدین معنی که پروراندن اطلاعات با صرف کمترین زمان انجام شود. مناقشه بر سر حافظه‌های سرکوب شده، مصاحبه‌گران را مجبور کرد که روشن کنند آیا اطلاعات به دست آمده، معرف حال واقعی مصاحبه‌شونده است.[4]

مصاحبه‌ خوب

1- از نظر متخصصان، هنگامی که بتوان از بیان نگرش کامل و واقعی از سوی مراجع اطمینان حاصل کرد به یک مصاحبه‌ خوب دست یافته‌ایم.

2- از نظر مراجعان، هر اندازه که مصاحبه‌کننده هیجان‌های بیمار را که به طور ناقص گفته شده درک کند، آن مصاحبه، یک مصاحبه خوب است.

وظیفه مصاحبه‌گر، صرفا شنیدن سخنان مراجع نیست، بلکه او باید به تمام حرکات یا تغییراتی که در خلال مصاحبه در صورت یا اجزای بدن مصاحبه‌شونده به صورت ارادی یا غیرارادی ایجاد می‌شود توجه کرده و یادداشت کند و به هنگام جمع‌آوری و تقسیر داده‌ها، تشخیص و درمان، آن‌ها را به کار گیرد. مهرابیان برآورد کرده است؛ پیام دریافت شده 55% به بیان چهره‌ای، 38% به آهنگ صدا و تنها 7% به محتوای آن‌‌چه گفته می‌شود بستگی دارد.[5]

اگر مصاحبه برای تشخیص به کار می‌رود باید این اصل را در نظر گرفت که مجموعه علایم یک بیماری، از فرهنگی بر فرهنگ دیگر فرق می‌کند. به همین ترتیب گروه‌های مختلف با فرهنگ‌های مختلف ممکن است نشانه‌های بسیار متفاوتی از یک بیماری را از خود بروز دهند.[6]

مزیت‌ها و محدودیت‌ها

مزیت‌ها: مصاحبه به پژوهش‌گر اجازه می‌دهد که هدایت جلسه را کاملا به عهده گرفته و عمل مصاحبه را با بصیرت کامل ادامه دهد و در نتیجه اطلاعات مفیدتری جمع‌آوری کند. هم‌چنین می‌توان از طریق ایجاد انگیزه‌ مناسب در آزمودنی، اطلاعاتی را کسب کرد که در هیچ شرایطی امکان دسترسی به آن‌ها میسر نیست و البته مهم‌ترین مزیت مصاحبه، می‌تواند "قابلیت انعطاف‌پذیری" آن باشد.

محدودیت‌ها: به دلیل برقراری تماس‌های شخصی، ممکن است بین مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده رابطه‌ عاطفی به وجود آید در نتیجه اطلاعات جمع‌آوری شده توام با اظهار نظرهای شخصی باشند. اشتیاق مصاحبه‌شونده در جلب رضایت مصاحبه‌کننده یا تمایل مصاحبه‌کننده به کشف مواردی که حدس‌های وی را تقویت کنند از جمله عواملی است که می‌تواند دقت اطلاعات جمع‌آوری شده را خدشه‌دار کند. پژوهش‌گران توصیفی، این عوامل را "تاثیر پاسخ" می‌نامند.[7]

هم‌چنین برای پیشبرد یک مصاحبه دقیق نیاز به مطالعه و آموزش زیاد است و مصاحبه‌گر باید در مورد چگونگی اجرای مصاحبه، مطالعه کاملی داشته باشد، حتی بعد از کسب مهارت‌های لازم در سایه تمرین می‌تواند امیدوار باشد که توانایی دستیابی به اطلاعات دقیق و کافی را دارد.[8]

انواع مصاحبه

سبک مصاحبه، به جهت‌یابی نظری مصاحبه‌گر و ملاحظات عملی بستگی دارد که بر این اساس دو گونه مصاحبه شکل می‌گیرد.

1- مصاحبه ساخت‌یافته(مصاحبه بسته): مصاحبه‌ای کاملا هدایت شده و هدف‌نگر است و اغلب، از درجه‌بندی‌ها و فهرست‌های ساخت‌یافته استفاده می‌کند.

2- مصاحبه ساخت‌نایافته(مصاحبه باز): مصاحبه‌ای است که به طرفین مصاحبه امکان می‌دهد تا آزادانه از یک موضوع به موضوعی دیگر تغییر جهت دهند.[9]

تفسیر داده‌های مصاحبه

تفسیر و یکپارچه ‌کردن داده‌های مصاحبه به صورت یک گزارش روانی، ناگزیر به قضاوت بالینی نیازمند است. در تفسیر داده‌های مصاحبه، چند اصل کلی را می‌توان به کار بست:

بعد از آن که فرضیه‌ها پس از مصاحبه، تدوین شد می‌توان داده‌ها را با تعیین این که آیا این فرضیه‌ها به وسیله اطلاعات خارج از مصاحبه تایید می‌شود یا نه، مورد ارزیابی قرار داد. اگر تایید شود، آن داده‌ها حفظ می‌شوند ولی آن داده‌هایی که تایید نشوند حذف می‌شوند.

هم‌چنین می‌توان داده‌ها را به عبارات کوتاه تبدیل کرد و آن‌ها را به یکی از دو حوزه فرآیند که شامل رفتارهای غیرعادی، آهنگ صدا یا سطح تنش می‌باشد و حوزه محتوا که شامل افکار، اشتغال‌های ذهنی، علایق یا رویدادهای مهم زندگی است طبقه‌بندی کرد و سرانجام به توصیه‌های درمانی پرداخت.[10]

مقاله

نویسنده الهام فرحناك

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

ارائه 94 مقاله از دانشگاه تبریز در 23 کشور جهان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: طی 9 ماهه نخست امسال 94 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز با حضور در مجامع علمی 23 کشور اروپایی و آسیایی آخرین دستاوردهای علمی پژوهشی خود را ارائه کردند.
حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز

حل معمای چگونگی تشخیص اصوات در مغز توسط محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیا
رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

رفع دغدغه‌های معاصر با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی

جدا از تمرکز بسیاری از رسانه بر دیدار میان پادشاه عربستان و پاپ، گروه‌ها، جوامع و نهادهای دینی طی هفته ای که گذشت به بررسی سهم خود در بحران ایدز، زمینه های تازه همکاری، عرفان و رابطه علم و دین تمرکز کردند تا فصل تازه ای از دغدغه های معاصر خود را با بهره گیری از آموزه های دینی برطرف کنند .
محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

محقق ایرانی دانشگاه اوهایو از مایع شکمبه گاو برق تولید کرد

گروه فناوریهای نوین: سلولهای سوختی میکروبی تولید شده از گاوها می توانند روزی به کمک بشر آمده و به عنوان منابع ارزشمند و جایگزین انرژی نظیر برق مورد استفاده قرار گیرند.
کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" منتشر شد

انتشارات دانشگاه کیمبریج کتاب " آیا دولت رفاه موجه است؟" تألیف دانیل شاپیرو را روانه بازار نشر کرده است.

پر بازدیدترین ها

No image

اساس نواندیشی دینی ترکیب تغییر و ثبات است

استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل در نشستی که عصر امروز در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، گفت: مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی دو اصل تغییر و مداومت هستند. در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز در نشست "نگاهی به افکار فقهی و درون فقهی نواندیشان دینی معاصر" که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد، دکتر احمد کاظمی موسوی، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، به اندیشه‌های پنج نواندیش دینی در عصر حاضر، محمد اقبال لاهوری، محمود طه، ابوسلیمان، طه جابر و نصر حامد ابوزید پرداخت. دکتر کاظمی سخن خود را با اشاره به مبنای جامعه‌شناختی نواندیشان دینی آغاز کرد و آن را دو اصل تغییر و مداومت خواند و گفت: در قرآن و سنت نیز اصل تغییر بر مبنای مداومت و حفظ سنت مورد تأیید قرار گرفته‌اند و این اندیشمندان برای جلوگیری از تغییرات ناگهانی و انقلاب در اندیشه‌ها به تفسیر و نواندیشی می‌پردازند. وی که سالها به عنوان استاد دانشگاه مالزی به تدریس مطالعات اسلامی می‌پرداخته، در ادامه مهمترین شاخص اندیشه‌های محمد اقبال لاهوری را تأکید او بر خودباوری خواند و گفت: اقبال معتقد است که اگر انسان به خودش باور نداشته باشد، نمی‌تواند به سوژه مدرن بدل شود و همواره به صورت ابژه باقی می‌ماند. درحالی‌که در اصول دینی ما نیز بر بازگشت به خود تأکید شده است. او در کتاب "اسرار خودی"، به این موضوع با توجه به دو بحث انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین و تخلق انسان به خلق خدا تأکید می‌کند. دکتر کاظمی سپس با تأکید بر اینکه از نگاه اقبال، با ختم نبوت عقل جانشین وحی می شود، به معرفی اندیشه‌های محمود طه، نواندیش سودانی پرداخت و گفت: محمود طه با رساله "رساله الثانویه"، که غوغایی در جهان عرب به پا کرد، کوشید نشان دهد که در اسلام عقیده به مساوات و عدالت طبی اصل است و انسانها، زن و مرد در پیشگاه خدا یکسانند. وی با اشاره به روش تفسیر طه از آیات مکی و مدنی قرآن، به تأثیر او بر دیگر نواندیش مسلمان، عبدالحمید ابوسلیمان اشاره کرد و گفت: ابوسلیمان که مدتها رئیس دانشگاه بین المللی مالزی بوده، همچون نقیب العطاس بحث اسلامی کردن علوم را دنبال می‌کرده و با تأکید بر اصول ضرورت و تلفیق، بر اهمیت نواندیشی در اصول فقهی اسلامی صحه می‌گذارد. دکتر کاظمی به تأثیر اندیشه‌های ابواسحاق شاطبی بر تفکر ابوسلیمان تأکید کرد و گفت: شاطبی انسان بسیار متدینی بوده که در دو کتاب "مقاصد الشریفه" و "الموافقات" کوشیده با تفاسیر قشری از کتاب و سنت مخالفت کند. ابوسلیمان با تأکید بر اصل تلفیق معتقد است که بحران فکری مسلمانان در عصر جدید تحجر و ناتوانی از تلفیق با شرایط جدید است. او به‌خصوص در روابط بین‌الملل به فقه شافعی نقد دارد و از تفاسیر جنگ‌طلبانه پرهیز دارد. دکتر کاظمی در ادامه به اندیشه‌های طه جابر الفیاض العوانی، متفکر عراقی پرداخت و گفت: عوانی که دانش آموخته الازهر است، معتقد است که اصول فقه مهمترین منبع برای فهم منابع اسلامی هستند، اما برای فهم درست از آن باید سه کار صورت بگیرد: نخست درک درست سنت، دوم تشکیل شورای علما که متاسفانه صورت نگرفته است و سوم فهم مقاصد شریعت در بستر آنها. دکتر کاظمی بخش پایانی سخن خود را به معرفی اجمالی اندیشه‌های نصر حامد ابوزید، متفکر مصری مقیم هلند اختصاص داد و عنصر محوری در اندیشه او را وارد کردن هرمنوتیک به تفسیر متون و نصوص دینی خواند و گفت: ابوزید معتقد است که تمدن اسلامی، تمدن متن است، بر خلاف تمدن یونانی که تمدن عقل است و این را از سیره امام علی(ع) نیز می‌توان استنباط کرد. وی گفت: ابوزید همچون پیتر نورث راس، معتقد است که فهم یک متن با خواندنش شروع نمی‌شود بلکه پیشتر با گفتگویی آغاز می‌شود که آن متن با فرهنگی که ادراک خواننده را تشکیل می‌دهد، شروع می‌شود. وی بر این اساس معتقد است که سه عامل باعث بدفهمی ما از دیالوگ نص با خودمان می‌شوند: نخست اشتباه گرفتن دلالت لغوی با دلالت شرعی، دوم تفسیر نادرست آیات مدنی و مکی که به نظریه اشاعره در مورد لوح محفوظ منجر شده است و سوم آشفته شدن بستر محتوایی آیات. دکتر کاظمی در پایان گفت: از نظر ابوزید، منطوق آیات قرآن بسته به ثابت است، اما مفهوم آنها قابل فهم در هر عصری است و با این حساب مسلمانان همیشه در تاریخ بسته به ضرورت، مناسبت، مقاصد و اولویت ها به اجتهاد در نص و تعویق بعضی از نصوص می‌پرداخته‌اند.
Powered by TayaCMS