دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت پنجاه مدرسه علمیه خواهران در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری

No image
فعالیت پنجاه مدرسه علمیه خواهران در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری
مدیر منطقه چهار مرکز مدیریت خواهران از فعالیت پنجاه مدرسه علمیه خواهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سطح استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری خبر داد.
حجت‌الاسلام سید مهدی ابطحی، مدیر منطقه چهار مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح فعالیت این مرکز پرداخت.
حجت‌الاسلام ابطحی با اشاره به پیشینه تحصیل بانوان اصفهان در حوزه علوم دینی از زمان علامه مجلسی، درخشان‌ترین چهره در این سیر تاریخی را بانو مجتهده امین معرفی کرد و ادامه داد: بانو امین تنها زنی بود که با بهره‌گیری از اساتیدی چون آیت‌الله سید علی نجف‌آبادی توانست به درجه اجتهاد برسد‍ که تألیفات زیادی چون تفسیر مخزن‌ العرفان، اربعین الهاشمیه و نفحات‌الرحمانیه از او به یادگار مانده است.
وی با بیان برخی از فعالیت‌های قبل از انقلاب بانوان اصفهان در زمینه علوم دینی ابراز داشت: هر چند در برخی از شهر‌ها از جمله جامعه‌الزهرای قم فعالیت خود را با اجازه امام راحل قبل از انقلاب آغاز کردند؛ اما پس از انقلاب در اصفهان با تلاش شاگردان بانو امین، مدارس علمیه‌ای تأسیس شد که با شیوه سنتی فعالیت خود را دنبال کردند.
حجت‌الاسلام ابطحی افزود: در اواخر سال 75 شاخه‌ای با هدف تعلیم و تربیت علوم دینی خواهران از سوی شورای عالی حوزه علمیه قم با عنوان مدیریت حوزه‌های خواهران در سطح کشور ایجاد شد.
رییس منطقه چهار مرکز مدریت خواهران اظهار داشت: در این منطقه که استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری را در بردارد، چهل مدرسه علمیه خواهران زیر نظر این منطقه مشغول فعالیت هستند. هر چند جدای از این تعداد نزدیک به ده مدرسه به صورت مستقل برنامه‌های حوزوی خود را دنبال می‌کنند.
وی با بیان برخی از سرفصل‌های دروس از جمله فقه ‌و اصول، صرف‌ و نحو، تفسیر، کلام و اخلاق اضافه کرد: پس از پذیرش هماهنگ حوزه‌های خواهران در بهمن‌ماه و انجام مراحل قانونی، خواهران طلبه مشغول تحصیل می‌شوند و با گذراندن 190 واحد درسی در مدت پنج سال و ارائه پایان‌نامه مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند.
حجت‌الاسلام ابطحی به پیگیری تأسیس سطح سه حوزه علمیه خواهران در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: امسال با هدف تربیت مدرس برای سطوح پایین‌تر، در پنج مدرسه مجتهده امین، نفیسه اصفهان، فاطمه‌الزهرای خوراسکان، نرجس خاتون شاهین شهر و کوثر یثربی کاشان از میان فارغ‌التحصیلان سطح دو در چهار رشته تفسیر و علوم قرآنی، فقه‌ و اصول، کلام اسلامی و فلسفه اسلامی اقدام به پذیرش طلبه کرده‌ایم.
وی با مثبت‌ ارزیابی‌کردن تأثیر تحصیلات حوزوی خواهران تصریح کرد: هدف ما در این حوزه تربیت مجتهده نیست؛ بلکه تربیت مادر و همسری که پرورش نسل‌های آینده را به عهده دارد، اصلی‌ترین هدف حوزه علمیه خواهران است؛ چون به یقین می‌توان گفت؛ هیچ مرکزی در کشور، برنامه و آموزشی که در حوزه‌های خواهران بر مبنای ارزش‌های اصیل اسلامی طراحی شده است، وجود ندارد.
رییس منطقه چهار مرکز مدریت خواهران با اشاره به این مطلب که نیمی از جامعه ما را بانوان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: با توجه به وجود احکام ویژه خواهران، مبلغانی که به راحتی پاسخگوی این مسائل باشند، مورد نیاز جامعه هستند و ما در این دوازده سالی که از تشکیل حوزه خواهران می‌گذرد، در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS