دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

هشدار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی

No image
هشدار آیت‌الله جوادی آملی نسبت به برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، نسبت به رواج برداشت‌های مختلف از مباحث فقهی به شدت هشدار داد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در دهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم در مدرسه عالی دارالشفاء با بیان این‌که با وقوع انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در تمام شئون کشور رخ داد، گفت: رعایت زمان و مکان در اجتهاد امری مسلم است اما متاسفانه به خوبی تبیین نشده است.
آیت‌الله جوادی آملی افزود: خدا امام (ره) را با انبیاء محشور کند که فرمود «رعایت زمان و مکان در اجتهاد دخیل است » منظور امام این بود که بدانیم در فضای جمهوری اسلامی و ولایت فقیه به سر می‌بریم، نه عصر شیخ طوسی.
امام جمعه موقت قم با تاکید بر اینکه اگر کسی قائل به ولایت فقیه باشد دیگر نباید نماز جمعه را چهار رکعتی بخواند، اظهار داشت: درست است که برخی کارها مخصوص به امام معصوم است، اما ولی فقیه هم در بسیاری موارد جانشین او است و می تواند احکام را به نیابت از او اجرا کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر امتی در عصر امام صادق(ع) هزاران کشته بدهد و بگوید که اسلام را می خواهد، آیا باز هم می‌توان گفت که برخی احکام مربوط به زمان غیبت است؟ عصر نائب امام و و لی فقیه هم همینگونه است و نمی توان چنین حرفی در این مورد گفت.
مفسر برجسته قرآن کریم افزود: اکنون دیگر نمی توان گفت، حدود در زمان غیبت اجرا نمی شود، اگر در عصر جمهوری اسلامی هستیم باید در بهره برداری از فقه به زمان و مکان توجه کنیم.
وی یادآور شد: اگر یک ملت با جهاد و ایثار بخواهد اسلام را اجرا کند، آیا می توان گفت برخی احکام مربوط به عصر غیبت است و برخی را فقط در زمان امام معصوم می‌توان اجرا کرد؟ خیر اینگونه نیست، درست است که برخی مسائل فقط و فقط مربوط به امام معصوم است، اما بسیاری از مسائل هم در زمان جانشین او قابل اجرا است.
جوادی آملی تصریح کرد: اینکه امام گفتند زمان و مکان در اجتهاد دخیل است یعنی اینگونه نباشیم که در زمان حال فکر کنیم و بر اساس گذشته عمل نمائیم.
امام جمعه موقت قم با بیان اینکه در دو دهه اخیر برداشت های شخصی و غیر اصولی از فقه زیاد شده است، تاکید کردند: باید با روش علمی جلوی اختلافات فتوا را گرفت و به جز این راه دیگری نداریم.
وی از اختلاف فتوا به عنوان خطر برای حوزه یاد کرده و گفت: در زمان شیخ طوسی اختلاف میان فتاوای علمای شیعه از مذاهب مالکی، شافعی و حنفی بیشتر بود و اکنون نیز اگر نهادی برای ساماندهی این مسائل نداشته باشیم به سرنوشت عصر شیخ طوسی گرفتار می‌شویم.
جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به بایسته هاو ظرفیتهای تحول در حوزه اشاره کرد و یادآور شد: تحول دو بخش دارد یکی محتوا، دیگری روش که حوزه باید در هر دو بخش از نظر علمی شکوفا شود.
وی با اشاره به بعد محتوا در تحول حوزه خاطر نشان کرد: حوزه باید به تمام معارف اسلامی بصورت یکسان توجه داشته باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید آیه محکمه یعنی عقاید و سنت عادله ،یعنی اخلاق و فریضه قائمه، یعنی فقه، بصورت مساوی ترویج شود، اگر فقه و اصول جای همه اینها را بگیرد نتیجه اش همان می‌شود که امروز دچار آن شده‌ایم.
امام جمعه قم افزود: اگر حوزه آیه محکه را به فقه و اصول تاویل کند، دیگر نخواهد توانست علامه طباطبایی و علامه امینی تربیت کند.
آیت‌الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه همه برای فراگیری فقه و اصول خلق نشده‌اند، اظهار داشت: باید با شناسایی استعداد های طلاب، مسیر مناسب را به آنها نشان داد تا حوزه شکوفا شود و رسالت شورای عالی نیز همین است.
وی در ادامه به بعد روش در تحول حوزه اشاره کرد و گفت: باید در منطق و اصول در حد اعلا مجتهد داشته باشیم، زیرا اصول، روش فهم فقه است و منطق نیز کیفیت ساماندهی اصول را مشخص می‌کند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید در بخش های اصلی اصول که مربوط به حجت است فرهیختگان فاضل داشته باشیم.
امام جمعه موقت قم در بخش دیگری سخنان خود به تبیین ادله اربعه پرداخت و گفت: در حقیقت ادله شرعیه شیعه کتاب، سنت و عقل است و اجماع خود بخشی از سنت است و نباید در برابر سنت قرار گیرد، حتی اگر همه مردم هم جمع شوند و ادعایی بکنند نمی توان آنرا حجت دانست.
این استاد حوزه علمیه به جایگاه اصول در کاهش اختلافات فتوایی اشاره کرد و گفت: حوزه اکنون نیازمند یک اصول قوی است تا جلوی برداشت‌های مختلف گرفته شود و اگر این کار را نکنیم به مشکلات عصر شیخ طوسی دچار خواهیم شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS