دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

13 هزار مسجد بدون خطیب در استان اسکندریه مصر

No image
13 هزار مسجد بدون خطیب در استان اسکندریه مصر به دلیل کمبودهای مالی که مساجد اسکندریه مصر با آنها مواجه هستند، 13 هزار مسجد این استان زیر نظر وزارت اوقاف این کشور بدون خطیب هستند، آن هم در شرایطی که تعداد بسیاری مبلغ از آموزشگاهها و دانشکده‌های دینی فارغ التحصیل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از محیط ، در این راستا اعضای کمیته امور دینی از شوراهای محلی خواستند نسبت به این مسئله اقدام کرده و با حمایت خطیبان و سود رسانی به آنها مشکلاتشان را برطرف کنند.
عیسی رئیس کمیته امور دینی مصر در جلسه ای اعلام کرد: این در حالی است که برخی از منبرهای مساجد از سوی افراد غیر متخصص اداره می شود که باید به سرعت دست به کار شد و آنها را مهار کرد.
ابراهیم فهمی کامل معاون رئیس کمیته تصریح کرد: بیشتر مساجد وابسته به وزارت اوقاف در اسکندریه از کمبود خطیب در رنج هستند، آن هم در شرایطی که تعداد کافی مبلغ از آموزشگاه‌های آماده سازی مبلغان و نیز از دانشکده های اصلی دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده اند. از این رو از شوراهای محلی خواست تا به سرعت در این راستا اقدام کنند.
شیخ عبدالله شبلی معاون وزارت اوقاف استان نیز گفت: به این منظور باید از ائمه و مبلغان حمایتهای مالی شود چرا که با وجود تعداد زیاد آنها، مساجد ائمه و خطیب ندارند، از این رو باید درخواستهای مادی و دستمزدهای آنها را در نظر گرفت.
این در حالی است که وزارت اوقاف مصر اعلام کرده بود: این وزارتخانه بر فعالیتهای 99 هزار مسجد نظارت دارد تا بر اماکن دینی نظارت داشته باشد تا از بسته شدن مساجد توسط افراد سودجو جلوگیری شود.
از سوی دیگر این وزارت تصریح کرده بود که نیاز شدیدی به بازسازی مساجد وجود دارد، از این رو 20 درصد اموال زکات به مساجد اختصاص یافت. همچنین طرحی برای تأسیس صندوقی جهت تعمیر و بازسازی مساجد ارائه شد که از سوی پارلمان مصر در دست بررسی است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS