دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ اسلام هیچ سئوالی را بدون پاسخ نگذاشته است.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ اسلام هیچ سئوالی را بدون پاسخ نگذاشته است.
آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی گفت: جوانان، امید آینده کشور و نظام اسلامی هستند و دشمن می‌خواهد عقاید آنان را متزلزل و اخلاقشان را آلوده کند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید در دیدار اقشار مختلف مردم اظهار داشت: جوانان باید فاصله خود را با نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و تفسیر آیات قرآن کم کنند، زیرا بالا رفتن علم و دانش باعث تشخیص راه زندگی صحیح و سعادتمند خواهد شد.
وی افزود: تمسک به فرهنگ اسلام و علوی و پرهیز از مجالس آلوده و دوستان ناباب، اخلاق و عقاید اسلامی را حفظ می‌کند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: سایت‌های شیطنت‌آمیز ضد اسلامی و شیعی فعال هستند و شبه‌افکنی می‌کنند و جوانان سئوالات خود را با عالم دینی در میان بگذارند، چون این شبهات با ساده‌ترین استدلال علمی و فلسفی، جواب روشن دارند.
مکارم‌ شیرازی گفت: ما به برکت اهل‌بیت (ع) می‌گوییم سوالی بدون جواب در تمام مسایل دینی اسلام وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقام علمی حضرت علی (ع) اشاره کرد و افزود: درباره مقام علمی حضرت علی (ع) هر چقدر بگوییم کم است و در کتب معروف اهل‌سنت بارها نقل شده که در دوران خلافت خلیفه دوم هر مشکلی در مسایل قضایی، اعتقادی و مسایل احکام شرعی پیش می‌آمد، سراغ حضرت علی (ع) می‌آمدند.
وی تصریح کرد: خلیفه دوم بارها به صراحت اعلام می‌کرده اگر روزی مشکلی برای جهان اسلام از نظر علمی پیش بیاید و پاسخ‌گوی این مشکل علی (ع) نباشد، خدا من را زنده نگه ندارد چون آبروی اسلام می‌رود.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مسایل سیاسی اجازه نمی‌داد مسئله خلافت را به محور اصلی خود برگردانند، اما به مقام و جایگاه علمی حضرت علی (ع)، بارها اعتراف می‌کردند.
مکارم‌شیرازی گفت: بدون ولایت اسلام ناقص است، چون جواب بسیاری از سئوالات ولایت آنها بیان کرد.
وی افزود: اسلام به تفاوت میان پسر و دختر که پسر را تحفه الهی می‌دانستند خط بطلان کشیده بلکه می‌گوید همه، نعمت خدا هستند و همه عزیز و محترم‌اند و این تفاوت‌ها افکار زمان جاهلیت است.
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS