دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ باید فرهنگ دینی در دل جوانان نهادینه شود
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: مسائل جوانان از جهات مختلف دارای اهمیت و ارزش است که نباید از دید مسوولان پنهان بماند. جوانان مهم ترین نیروهای جامعه هستند و در بسیاری از مسائل همچون علم پیشتازند و در مسائل اجتماعی فعال و در میدان نبرد با دشمنان از همه آماده ترند.
 
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی، وی در دیدار مدیران سازمان ملی جوانان استان‌های کشور گفت: جوانان سرمایه‌های بزرگی‌اند که باید آنها را حفظ و پاسداری کرد، ما می‌دانیم دشمنان بیش از همه چشم به همین طیف جوانان دوخته‌اند و تنها هدفشان در طراحی و برنامه ریزی‌های کلان، انحراف جوانان از مسائل دینی و مذهبی است.
این مرجع تقلید افزود: دشمنان زمانی که بر جوانان مسلط شوند به آرزوی خود خواهند رسید و آن هنگام بر ملت‌ها سیطره خواهند داشت.
مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان در عین حال که نیروهای بسیار فعالند؛ ولی صفای دلی دارند که آسیب پذیر است و خطر، بسیاری از آنها را تهدید می‌کند؛ هم چنان که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: قلب جوانان مانند زمینی است که هر بذری در آن بپاشند، رشد و توسعه خواهد یافت.
وی با اشاره به این‌که بخش عظیمی از جمعیت کشور ما را جوانان به خود اختصاص داده‌اند، افزود: هم اینک جمعیت جوانان کشور ما به نسبت دیگر کشورها از آمار بالایی برخوردار است و باید حمایت و برنامه ریزی مسوولان در مسائل مرتبط با جوانان باشد.
مکارم شیرازی گفت: امروز عوامل فساد به وسیله دشمنان و سودجویان جهت دهی
می‌شود و شما مدیران باید با آمارگیری دقیق از آسیب‌ها به دنبال رفع این گونه مسائل باشید.
وی با اشاره به حوزه تألیفات خود در موضوع جوانان، اظهار کرد: از همان اوائل ورود به حوزه علمیه بیشترین دغدغه من جوانان بودند، به گونه‌ای که هم اینک مخاطب اصلی بسیاری از تألیفاتم جوانان به شمار می‌آیند و تمام تلاشم این بوده که روحانیت باید به مسائل جوانان توجه ویژه نشان دهند.
این مرجع تقلید توجه به مسائل دینی جوانان را خواستار شد و افزود: باید فرهنگ غنی اسلام در دل جوانان نهادینه شود تا آسیب‌ها و خطرهای احتمالی آنها را تهدید نکند.
وی اظهار کرد: هماهنگی در ارتباط مستمر با مراکز علمی و پژوهشی در کشور ضروری است تا از کارهای موازی و تکراری جلوگیری شود.
مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: گاهی برخی به اشتباه ادعا می‌کنند که در مسائل جوانان باید دنباله رو آنها باشیم؛ در حالی که بر اساس فرهنگ اسلام باید با وجود تجربیات آنها را جهت دهی و رهبری کرد، زیرا دنباله روی در مسائل برگرفته از فرهنگ غرب است.
وی تأکید کرد: مسائل جوانان از ظرافت ویژه‌ای برخوردار است و باید با دقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اگر در مسأله‌ای اشتباهی صورت گرفته آن را اصلاح کنیم نه این‌که در برابر آن تسلیم شویم.
این مرجع تقلید سخت گیری در مسائل جوانان را اشتباه دانست و اظهار کرد: آنچه اسلام فرموده بر همان اساس عمل کنید و اگر در جایی مخالفت شرعی وجود ندارد نباید مانع تراشی کرد. ورزش و مسائل تفریحی برای جوانان بسیار مهم و موجب تقویت نشاط و روحیه خودباوری آنها می‌شود.
وی توجه به مسائل عاطفی را مهم دانست و افزود: گاهی برخورد مناسب و عاطفی با جوانان از استدلال و برهان آوردن برای آنها بسیار ارزشمندتر و تأثیرگذارتر خواهد بود.
 
 
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS